3403
Sök

Däck släpper luften, sakta... smygpunka

Fartdåre
131 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#1
Tja!
Det är så här att mitt högra framdäck släpper luften, väldigt sakta... pumpar jag t.ex. 2 bar så är där luft i däcket flera veckor, det märks efter cirka 3 veckor att det börjar bli lite luft...
Däcken är nästan helt nya, men har varit såhär sen dom sattes på, kan det vara dåligt påsatt? eller ventilen som läcker?
Senast redigerat av mertin306 (28 april 2010)

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm

55 Inlägg
28 april 2010
#2
byt ventil i däcket, skruva ur insatsen ur ventilen och byt ut den. Dom hjälper dig garanterat på närmaste mack. Mvh/Wirken


Fartdåre
131 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#3
okey tack, ska göra det... får man köra till macken om man har körförbud då? de måste väl räknas som verkstad? ;D och när jag ändå skriver, hur är det med ljusinställning, finns det så man kan göra på de flesta mackarna?

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm

Motborgare
1 099 Inlägg
28 april 2010
#4
mertin306 skrev:
Tja!
Det är så här att mitt högra framdäck släpper luften, väldigt sakta... pumpar jag t.ex. 2 bar så är där luft i däcket flera veckor, det märks efter cirka 3 veckor att det börjar bli lite luft...
Däcken är nästan helt nya, men har varit såhär sen dom sattes på, kan det vara dåligt påsatt? eller ventilen som läcker?

Släng hjulet i en balja med vatten, eller spreja det med tvålvatten. Då ser du var det bubblar. Fast du lär nog inte kunde fixa det utan att åka till en däckverkstad oavsett.

-- K
Senast redigerat av Kavli (28 april 2010)

24 Inlägg
29 april 2010
#5
Bort med ventilhatten lägg på lite saliv exempelvis ditt eget. Bubblar då se är ventlilen dålig då är det bara skruva ur insatsen och byta ut den. Skulle det visa sig att ventilen är bra så är det bara att fara till närmaste däckverkstad så lagar dom däcket för några hundra smile


2 982 Inlägg
29 april 2010
#6
byt ventil. pitstop i kista monterade mina däck på nya fälgar. jag hade fått nya ventiler med men han sa att dem är bara att kasta och att han hade riktiga kvalitétsventiler istället som han satte dit.
tog hem ventilerna, kastade dem i soptunnan. ps. han bjöd på ventilerna dessutom!
samt att han tejpade all sin utrustning så att de inte skadar mina nya fälgar när han monterade på dem. smilesmilesmile
Senast redigerat av Residence (29 april 2010)


huh?
10 427 Inlägg
29 april 2010
#7
Kan även vara så att fälgarna har oxiderat lite på insidan och släpper ut lite luft där insidan av däcket ligger emot.


Fartdåre
131 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#8
Okej tack så mycket för svaren, har varit på macken i byn nu och han bytade ventiler och la på nått nytt skit på fälgen, om det inte höll nu skulle jag komma tillbaka sa han, hoppas de håller smile

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm

Livsnjutare
207 Inlägg
29 april 2010
#9
Residence skrev:
byt ventil. pitstop i kista monterade mina däck på nya fälgar. jag hade fått nya ventiler med men han sa att dem är bara att kasta och att han hade riktiga kvalitétsventiler istället som han satte dit.
tog hem ventilerna, kastade dem i soptunnan. ps. han bjöd på ventilerna dessutom!
samt att han tejpade all sin utrustning så att de inte skadar mina nya fälgar när han monterade på dem. smilesmilesmile

vilken amatör om dom måste tejpa sina maskiner bara för att inte repa kundens fälgar tongue
Finns plastdetaljer att montera både på monteringsmaskinen & balanseringsmaskinen så det inte repar smile

Dock finns det folk som lyckas repa ändån.

5 089 Inlägg
29 april 2010
#10
Bara för att däcken är nya kan man fortfarande köra över en spik. åk in till en seriös däckverkstad å få det lagat bara. Men se till att dom inte pluggar däcket utifrån! Måste alltid laga hålet innifrån.

\Lindgren

huh?
10 427 Inlägg
29 april 2010
#11
mertin306 skrev:
och la på nått nytt skit på fälgen

Det är nåt vulkaniserings/limaktigt klet som tätar ifall ytan på fälgen eller däcken är ojämn/liknande.
Verkar vara bra grejer. smile


682 Inlägg
29 april 2010
#12
steifan skrev:
mertin306 skrev:
och la på nått nytt skit på fälgen

Det är nåt vulkaniserings/limaktigt klet som tätar ifall ytan på fälgen eller däcken är ojämn/liknande.
Verkar vara bra grejer. smile

smile Instämmer på ditt svar, Det är bra skit, kör "aldrig" utan sånt klet

Motborgare
1 099 Inlägg
29 april 2010
#13
steifan skrev:
mertin306 skrev:
och la på nått nytt skit på fälgen

Det är nåt vulkaniserings/limaktigt klet som tätar ifall ytan på fälgen eller däcken är ojämn/liknande.
Verkar vara bra grejer. smile

Har monterat tusentals däck. Bead-sealer har jag bara användt på delade fälgar till lastmaskiner.
Räcker med att ta roterande stålborste och köra ett varv där clinchen möter fälgen. Sen byter man alltid ventil och sen moterar man med vanlig monteringspasta. Fast den är ju bara för att minska friktionen under monteringen, så man inte sträcker clinchen.

-- K

Muttley
29 april 2010
#14
erichson skrev:
Residence skrev:
byt ventil. pitstop i kista monterade mina däck på nya fälgar. jag hade fått nya ventiler med men han sa att dem är bara att kasta och att han hade riktiga kvalitétsventiler istället som han satte dit.
tog hem ventilerna, kastade dem i soptunnan. ps. han bjöd på ventilerna dessutom!
samt att han tejpade all sin utrustning så att de inte skadar mina nya fälgar när han monterade på dem. smilesmilesmile

vilken amatör om dom måste tejpa sina maskiner bara för att inte repa kundens fälgar tongue
Finns plastdetaljer att montera både på monteringsmaskinen & balanseringsmaskinen så det inte repar smile

Dock finns det folk som lyckas repa ändån.

Amatör behöver de inte vara. Han kanske är försiktig och vill inte köpa plastdetaljer. Billigare med tejp.

Motborgare
1 099 Inlägg
29 april 2010
#15
tkd_rille skrev:
erichson skrev:
Residence skrev:
byt ventil. pitstop i kista monterade mina däck på nya fälgar. jag hade fått nya ventiler med men han sa att dem är bara att kasta och att han hade riktiga kvalitétsventiler istället som han satte dit.
tog hem ventilerna, kastade dem i soptunnan. ps. han bjöd på ventilerna dessutom!
samt att han tejpade all sin utrustning så att de inte skadar mina nya fälgar när han monterade på dem. smilesmilesmile

vilken amatör om dom måste tejpa sina maskiner bara för att inte repa kundens fälgar tongue
Finns plastdetaljer att montera både på monteringsmaskinen & balanseringsmaskinen så det inte repar smile

Dock finns det folk som lyckas repa ändån.

Amatör behöver de inte vara. Han kanske är försiktig och vill inte köpa plastdetaljer. Billigare med tejp.

Finns ju sadlar till monteringsmaskiner med nylon slitplatta. Nästan helt nödvändigt vid montering på alu-fälgar.

-- K

BMW fantast
1 172 Inlägg
30 april 2010
#16
Kan kränga av däcket och byta ventil till dig. checka PM.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Livsnjutare
207 Inlägg
30 april 2010
#17
tkd_rille skrev:
erichson skrev:
Residence skrev:
byt ventil. pitstop i kista monterade mina däck på nya fälgar. jag hade fått nya ventiler med men han sa att dem är bara att kasta och att han hade riktiga kvalitétsventiler istället som han satte dit.
tog hem ventilerna, kastade dem i soptunnan. ps. han bjöd på ventilerna dessutom!
samt att han tejpade all sin utrustning så att de inte skadar mina nya fälgar när han monterade på dem. smilesmilesmile

vilken amatör om dom måste tejpa sina maskiner bara för att inte repa kundens fälgar tongue
Finns plastdetaljer att montera både på monteringsmaskinen & balanseringsmaskinen så det inte repar smile

Dock finns det folk som lyckas repa ändån.

Amatör behöver de inte vara. Han kanske är försiktig och vill inte köpa plastdetaljer. Billigare med tejp.

tejpen är betydligt dyrare i längden än plastsadlarna som finns att köpa till monteringsmaskinerna.
eftersom att tejpen går sönder efter ett antal fälgar..

Hoppas iaf att problemet löser sig.. smile

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök