2898
Sök

Varför blir bromsarna skeva?

116 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
ja är det någon som har nån förklaring på vf skivbromsarna blir skeva?

3 354 Inlägg
10 januari 2010
kan bl.a bero på att de blivit varma nog att ändra formen och fått ett slag elr kylts ner fort så de vrider sig av nedkylningen
Senast redigerat av Seth (10 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 januari 2010
Vanligt fel är väl anliggande bromsar. De blir mao varma när du kör för att sedan fort kallna = skeva hmm
Edit:
Var vist inte snabb nog tongue
Senast redigerat av Aerocombi (10 januari 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 291 Inlägg
10 januari 2010
Bromsskivor klarar bra med värme, så för det mesta är det inte därför dom blir skeva.
Problemet är att om dom fått upp ordentlig värme så glömmer många att kyla dom.
Man ska alltså köra bilen en stund efter, stannar man så behålls värmen mellan beläggen och skivan medans resten av skivan kyls av och då slår den sig.

177 Inlägg
11 januari 2010
Har fått uppfattningen att detta bara händer på "billiga" bromsskivor utan nåt märke alls typ som man kan köpa på Biltema,AD center mm.

Kan det vara sämre stål kanske?  Vet dock inte detta utan är dom erfarenheterna jag själv har haft och fått från kompisar genom åren...

Exempel. Kompisen köpte billiga bromsskivor på Speedparts till sin 9000 Turbo för några år sedan, bytte och åkte nästa dag upp i ca 200km/t och va tvungen att bromsa hårt pga av nästan missad avfart.
Efter detta va skivorna helt skeva.

Har själv gjort detta med min förra Focus ST många många ggr men aldrig hänt något. (Orginal bromsar)

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

1 926 Inlägg
11 januari 2010
BergsST skrev:
Har fått uppfattningen att detta bara händer på "billiga" bromsskivor utan nåt märke alls typ som man kan köpa på Biltema,AD center mm.

Kan det vara sämre stål kanske?  Vet dock inte detta utan är dom erfarenheterna jag själv har haft och fått från kompisar genom åren...

Exempel. Kompisen köpte billiga bromsskivor på Speedparts till sin 9000 Turbo för några år sedan, bytte och åkte nästa dag upp i ca 200km/t och va tvungen att bromsa hårt pga av nästan missad avfart.
Efter detta va skivorna helt skeva.

Har själv gjort detta med min förra Focus ST många många ggr men aldrig hänt något. (Orginal bromsar)

Vad jag har hört så ska man köra lugnt (bromsa mjukt) de första milen när man har bytt skivor.

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 januari 2010
BergsST: Nej även märkes/original skivor slår sig ibland. Biltema skivorna hör faktiskt till de bättre i detta avseende! Orsaken till att de slår sig e just att folk gör som du skriver: Testar skivorna genom tvärnita från 200 typ. Skivorna skall "köras in" de först 50 milen, detta så ev kvarvarande spänningar mm i materialet försvinner. Det sämsta man kan göra är att göra upprepade kraftiga inbromsningar med nya skivor o sedan stå på bromsen länge ner bilen står still (beläggen håller kvar värmen bättre i skivan där de ligger an...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

177 Inlägg
11 januari 2010
Okok, han hade kanske kört bara 5-10mil innan detta hände så det stämmer säkert som ni (Dawwe,Spelis) skriver.

Min ST var ju inte helt ny när jag köpte den så går ju kanske inte att jämföra heller men har ju kört riktigt hårt och gjort många idiotnedbromsningar och samtidigt tänkt att nu går bromsarna åt h-e men aldrig hänt nåt smile

Tror ändå att stålet skiljer sig mellan märkes skivor och pirat. Hehe. smile

Smålänning
7 883 Inlägg
11 januari 2010
Är oftast två saker:

Som andra säger, kört som en dåre, sen stannar man så kyls skivan snabbt utom där beläggen är och då slår det sig där.

Sen kan det vara monteringsfel också. Om t.ex navet inte är rengjort ordentligt....

BergsST skrev:
Tror ändå att stålet skiljer sig mellan märkes skivor och pirat. Hehe

Men då är frågan - Vad är pirat?
Volksvagenskivor i Brembolåda eller Scan-Tech skivor i Volvolåda?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

177 Inlägg
11 januari 2010
Pirat är det som inte sitter orginal på bilen, och som inte är köpt på märkesverkstaden/butiken tror inte för en sekund att det dom säljer på t.ex Mekonomen är orginal delar i en annan förpackning som dom gärna vill att folk ska tro så dom kan ta ut sina överpriser.

21 Inlägg
15 maj 2010
Undvik köra i vattenpölar med väldigt varma bromsar. Metall har den egenskapen att den blir ojämn om man kyler det väldigt hastigt.
Senast redigerat av emil_ss (15 maj 2010)

Fattig student
1 282 Inlägg
15 maj 2010
BergsST skrev:
Pirat är det som inte sitter orginal på bilen, och som inte är köpt på märkesverkstaden/butiken tror inte för en sekund att det dom säljer på t.ex Mekonomen är orginal delar i en annan förpackning som dom gärna vill att folk ska tro så dom kan ta ut sina överpriser.

Dom tog upp det i nått tv program för nått år sedan, dom hade en länkarm eller nått som var audi orginal och "pirat".. Det var samma del förutom att dom hade fått slipa ner orginal logan på piratdelen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Sök