3910
Sök

Hög strömförbrukning stör farthållare?

340 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Hej.

Jag har märkt att när jag kör på motorväg och har farthållaren igång så stängs den av ibland. I princip varje gång detta har hänt har jag lyssnat på musik med hög volym. Har ett Focal framsystem och kör detta på stereon direkt. Så detta lär ju inte vara problem.

I skuffen har jag en Hertz 10" driven av en kenwwod 300Wrms steg.

Skulle en kondensator kanske kunna "rädda" dessa spänningsdippar.

Jag kan inte dirket se att det blinkar jättemycket i lampor vid hög volym heller.

Bilen är en Opel Insignia 1,8L

4 005 Inlägg
28 maj 2010
Mycket möjligt!

Eller så gör du om alla anslutningar till farthållare.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 maj 2010
Göra om anslutningarna till farthållaren på en ny bil? tongue Tror inte man gör de va... Nej batteriet gissar jag på eller helt enkelt en konstruktionsmiss! Farthållaren är för känslig spänningsdippar och slår då ifrån, lika som det där anti-krock systemet i nya Volvo S60 gjorde inför all världens journalister nyligen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

340 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Som sagt lär jag defintivt inte rota i original kablaget på en ny bil med garanti kvar. Ville mest kolla om det var ngn annan som haft liknande fenomen.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 juni 2010
Jag tror snarare på vibrationer ifrån basen trickar koppling/bromsavstängningen av farthållaren, hur funkar det om du kör på dålig väg?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

340 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Det funkar bra på räfflad väg....

2 914 Inlägg
2 juni 2010
newBadboy skrev:
Det funkar bra på räfflad väg....

starta en ton / en låt som har långdragna bastoner och spela högt och kolla hur det funkar då (typ http://www.youtube.com/watch?v=cpk6FTbxvc4 )

fortsätter det att inte funka så pröva hur många V du har i batteriet vid hög volym,

340 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
jag har en testskiva med toner. ska nog prova den

Sök