2899
Sök

Vilken watt på framhögtalare?

29 Inlägg
28 oktober 2006
Trådstartare
Jag har en fråga angående framhögtalare. Ska satsa på ett par 4x6 coaxialer i dörren och har redan en JBL 12" som drivs av 1x500w slutsteg.

Tanken är att jag ska driva framhögtalarna utan slutsteg, utan direkt från MOSFET stereon 4x52watt eller något sådant.

När jag nu ska köpa framhögtalare undrar jag vad jag ska ha för max watt på dem? Räcker 100w eller ska jag hitta ett par som tål mer? Jag har fått för mig att högtalare med för lågt watt gör att ljudet slår igenom, är det så?
Snälla, ge mig ett råd!

Bilen det ska sitta i är en 2 sitsig cab.

84 Inlägg
29 oktober 2006
Inga problem med att ha ett par högtalare med en lägre wattangivelse än de 100watt du frågar om. Det är viktigare med kvaliteten på högtalaren.
Jag själv har ett par högtalre med en angiven effekttålighet på hela 5watt!! Jag driver dessa med ett slutsteg som lämnar 100 w rms och jag har inga somhelst problem.

Tycker dock du ska titta på någon annan storlek på högtalare än 4x6" då dessa inte brukar kunna prestera något direkt "superljud".
Det brukar att gå att få plats med 6,5" i stället för 4x6".

Vad är det för bilmodell och årsmodell du har?

Mokke @ Team1

29 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
Mokke skrev:
Vad är det för bilmodell och årsmodell du har?

Det är en Porsche cab, -89a så den är en ganska liten kupé, och jag kan inte få in större än 4x6 eftersom jag inte vill borra upp dörrarna.

84 Inlägg
29 oktober 2006
Ta gärna kontakt med någon bra välsorterad bilstereobutik och kolla om de inte kan ordna fram färdiga monterings-/distansringar till din bil för att få plats med andra högtalare än 4x6".

Om det nu inte skulle finnas till just din bil så kan du ju försöka med att själv göra en baffel som du sätter högtalarna i och som du sedan sätter bakom dörrsidan och slipper borra/såga sönder din dörrsidor.
Får du inte plats med 6,5" så försök i alla fall med 5,25".

Det finns BETYDLIGT mer att välja på bland 5,25" och 6,5" än bland 4x6".

Mokke @ Team1

Sök