3270
Sök

Nytt ljud till 850'n

52 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Tjenare, sitter och tittar på lite ljud till 850'n. Orginalljudet är inget att hejja för direkt.
Så jag har suttit och spånat på ett litet system, inget direkt dyrt men fortfarande mycket bättre än orginal.

Jag har dragit ihop paketet på brl.se och där går det inte att länka, så här kommer innehållet.

1 par Kicker KS5250 5.25" á 895 kr
1 par Kicker KS350 3.5" á 595 kr
Pioneer DEH-2200UB á 1148 kr
1 Kicker Comp VR 10" 1495 kr

Sen behöver jag hjälp med ett slutsteg. Basan klarar 400W RMS i 2 ohm om jag har förstått allt rätt. Så då tänkte jag på DLS CA12, den klarar 1x400W RMS i 2ohm, perfect match eller? smile

Ni får gärna ha synpunkter och ge förslag till andra högtalare osv, jag är inte direkt någon expert på det här med ljud. Budget ligger på mellan 6-7k.

mvh

ohshit
1 285 Inlägg
1 augusti 2010
Jonkenn skrev:
Tjenare, sitter och tittar på lite ljud till 850'n. Orginalljudet är inget att hejja för direkt.
Så jag har suttit och spånat på ett litet system, inget direkt dyrt men fortfarande mycket bättre än orginal.

Jag har dragit ihop paketet på brl.se och där går det inte att länka, så här kommer innehållet.

1 par Kicker KS5250 5.25" á 895 kr
1 par Kicker KS350 3.5" á 595 kr
Pioneer DEH-2200UB á 1148 kr
1 Kicker Comp VR 10" 1495 kr

Sen behöver jag hjälp med ett slutsteg. Basan klarar 400W RMS i 2 ohm om jag har förstått allt rätt. Så då tänkte jag på DLS CA12, den klarar 1x400W RMS i 2ohm, perfect match eller? smile

Ni får gärna ha synpunkter och ge förslag till andra högtalare osv, jag är inte direkt någon expert på det här med ljud. Budget ligger på mellan 6-7k.

mvh

beror helt vad du vill ha för ljudupplevelse, själv skulle jag kört med kitsystem av t.ex Hertz eller Dls. blir dock lite dyrare.

Och ang. steget så ska det klara o driva basen, däremot så rekommenderar jag hellre att du tar ett steg som ligger nånstan mellan rms & maxwatt på basen, smile dels för att få mindre distortion på basen & för att inte maxa steget
Senast redigerat av Cgee (1 augusti 2010)

The löwer class.

400 Inlägg
1 augusti 2010
Vill bara tillägga att, originalhögtalarna låter väldigt bra i 850 då de dras med ny huvudenhet/steg. Men om du absolut vill byta dem så tänk på att du måste lägga ner en hel del tid på montering för att få lika mycket midbas ur dem som ur originalhögtalarna! (dämpa, stadga osv.)

Mvh. Jonatan

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 augusti 2010
JonatanR skrev:
Vill bara tillägga att, originalhögtalarna låter väldigt bra i 850 då de dras med ny huvudenhet/steg. Men om du absolut vill byta dem så tänk på att du måste lägga ner en hel del tid på montering för att få lika mycket midbas ur dem som ur originalhögtalarna! (dämpa, stadga osv.)

Mvh. Jonatan

Ah det beror på hur gamla de är.
Polarns 13 år gamla originalkoaxialer låter INTE bra vad man än gör med dem wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

400 Inlägg
1 augusti 2010
Lonefox skrev:
Ah det beror på hur gamla de är.
Polarns 13 år gamla originalkoaxialer låter INTE bra vad man än gör med dem wink

Det har jag inte tänkt på smile Antog att de som sitter i morsans -94 skulle va så gamla som de blev ^^

Hur som helst är monteringen väldigt viktig vid byte i speciellt 850. Är i princip omöjligt att få det att låta bra utan dämpning osv.. (om man inte är ute efter att bara spela ~400hz+ och låta basen sköta resten.)

Mvh. Jonatan

Sök