3273
Sök

Polisbil krockade med cyklist på cykel väg vems fel blir de?

Performance meck
342 Inlägg
8 juni 2010
rätt så jävla självklart
en bil har inget att göra på en cykel väg!
då poliserna uppenbarligen inte jagade terrorister som hotade sveriges säkerhet (för det kalar dom du inte av.)

så var det helt klart deras fel!

Mvh viktor

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
8 juni 2010
eXtrinity skrev:
Ja man kan ju fundera på varför det inte finns körkort för cyklister. Om jag kör mot rött och krockar så åker jag på det. Om cyklisten kör mot rött och kör in i mej så åker jag på det. Känns stabilt.

Sen kan man ju fundera på varför denne 14-årige cyklist inte såg en stor polisbil? Vad hade hänt om det var en barnvagn som denne unge herre drog över?

Man får inte tänka för mycket på sånt här för att hålla ner den personliga aggressionsnivån. Visst man blir förbannad över att cyklister är heliga i trafiken och att dom alltid har rätt men man kan tyvärr inte göra något åt våra kära politiker som kom på detta från första början.

säger bara en sak! sveriges alla lagar är inte riktigt som man tycker att dom borde vara :S fins så sjuka laga här så man blir helt ställd, och straffen ska man inte ens prata om. Folk i tex usa tror man blå ljuger när man säger att man får runt 8 - 10 år för mord. det är typ misshandel där :S

Man får nästan reda på något nytt varje dag om lagar & regler, och oftast sånt man aldrig hört, typ som detta, cykla mot rött och bli påkörd av en bil = ganska självklart om det är trafik = Cyklistens fel. nej då cyklisten ligger där med brutna ben och säger till polisen: jag cyklade som en galning mot rött ut i rusningstrafik och han där bara körde på mig. aja baja säger polisen till bilföraren som får ta skiten.

man ska aldrig sluta bli förvånad här inte haha tongue

10 Inlägg
31 juli 2010
ja skulle klaga på snuten med tanke på att bilar inte får framföras på cykelväg det ska hålla sej på bilvägar

5 198 Inlägg
1 augusti 2010
minisillen skrev:
ja skulle klaga på snuten med tanke på att bilar inte får framföras på cykelväg det ska hålla sej på bilvägar

Dom får med all säkerhet åka där. dom jagade säkert en våldtäktsman som göms sej i buskarna och det behöver dom inte påkalla friväg för. Vad många inge tänker på/vet är att polis mm har nåt som heter tyst utryckning som innebär att utryckning kan ske utan blåljus och siren.

888 Inlägg
1 augusti 2010
Ser att några vill ha det till att "polisen krockade med cyklist" istället för som det är nu "14 årig cyklist krockade med bil".

VARFÖR??? det va ju cyklisten som körde in i polisbilen och inte tvärt om eller hur??

Vissa borde även tänka lite längre. Klart som F*N dom får köra på cykelväg. Dom får patrullera precis var F*N dom vill!!

5 198 Inlägg
1 augusti 2010
HenkeTIC skrev:
Ser att några vill ha det till att "polisen krockade med cyklist" istället för som det är nu "14 årig cyklist krockade med bil".

VARFÖR??? det va ju cyklisten som körde in i polisbilen och inte tvärt om eller hur??

Vissa borde även tänka lite längre. Klart som F*N dom får köra på cykelväg. Dom får patrullera precis var F*N dom vill!!

För att större delen av medlemmar här är polishatare och gör precis allt för att få polisen i dålig dager,, TILLS den dagen de själva nyttjar deras tjänster.

2 038 Inlägg
1 augusti 2010
kunnde dom inte ha parkerat och gått som vilken normal människa som helst?

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
1 augusti 2010
precis, polisen får köra där om dom behöver det och det får andra utryckningsfordon också om man anser att det behövs pga den insats man ska göra. Man får även köra fortare än skyltad hastighet utan att vare sig tuta eller blinka blått så om alla polishatare ser en polisbil ligga i 120 på 90-väg utan att tuta eller blinka så har han full rätt att göra det

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
1 augusti 2010
_lee_jr skrev:
så i denna fråga är polis fel?
jag har för mig att polis är inte som vanliga människor inför lagen?
och få man som polis kör på cykeln väg?
har sett många gånger att poliser kör på cykel väg....

Ja som sagt, dom får absolut köra på cykelvägen. Dom gör ju inte det för att dom inte orkar åka runt kvarteret utan dom gör ju det av en anledning. Poliser och alla andra utryckningsförare bedöms HÅRDARE än vanliga bilister när det händer nåt.
Detta pga att man kan anse att en utryckningsförare skall vara generellt sett en duktigare förare än allmänheten och det betyder inte kunna hålla högst hastighet i kurvorna utan helt enelt att framföra sitt fordon på ett säkrare och mer effektivt sätt.

Jag kan dock förstå att cyklisten missade bilen med tanke på att han inte förväntade sig att det skulle vara en polisbil i vägen. En äldre person hade troligen inte cyklat in i bilen på det sättet eftersom man lär sig göra andra riskbedömningar när man skaffat sig mer och mer erfarenhet.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

4 005 Inlägg
1 augusti 2010
hahhaa *skakar på huvudet*

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 augusti 2010
linuslinje skrev:
Här finns en härlig sida för er som tycker att bilföraren gjorde fel!

http://cyklanu.blogspot.com/

Dock tycker jag nog att alla anser att det är polismannens fel bara för att han var Polis...

Polismannen var tjänsteutövande på cykelvägen och stod i princip still, alltså gjorde han bara sitt jobb, svårt att bötfälla honom för det...?

Haha underbar länk big_smile big_smile big_smile Lite synd att han inte uppdaterat från 2009 men hans inlägg "Populära bilistlögner" är bara för härlig med hans slutsatser lol lol lol

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

10 287 Inlägg
1 augusti 2010
Tja....

Jag körde hem från min yngsta dotter i veckan (Inne i Stockholm) och var inne i Vanadisrondellen när en herre äldre än mig (typ 60, utan hjälm) trycker sig in i rondellen så jag får tvärnita för att han inte skall få med sig min högra spegel hem.
Jag tutar och gentlemannen stannar och skäller ut mig.....lol

Inte för att jag är bättre chaufför än nån annan men jag vet inte om det var så strålande riskbedömning av cyklisten att tränga sig ut och leva på att jag skall tvärnita mitt i en rondell.

/Göran

HadesInFlames skrev:
En äldre person hade troligen inte cyklat in i bilen på det sättet eftersom man lär sig göra andra riskbedömningar när man skaffat sig mer och mer erfarenhet.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 038 Inlägg
1 augusti 2010
Slash skrev:
linuslinje skrev:
Här finns en härlig sida för er som tycker att bilföraren gjorde fel!

http://cyklanu.blogspot.com/

Dock tycker jag nog att alla anser att det är polismannens fel bara för att han var Polis...

Polismannen var tjänsteutövande på cykelvägen och stod i princip still, alltså gjorde han bara sitt jobb, svårt att bötfälla honom för det...?

Haha underbar länk big_smile big_smile big_smile Lite synd att han inte uppdaterat från 2009 men hans inlägg "Populära bilistlögner" är bara för härlig med hans slutsatser lol lol lol

hahaha skrattade så tårarna kom när han skrev "dom har reducerat cykelbanan på vägarna till 75cm yikesyikesyikes"

Sök