2824
Sök

Kulventil till bromsrör

9 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#1
Söker någon form av ventil som man kan sätta på bromsrören till bakbromsarna så att man kan stänga av dessa helt, och på ett billigt sätt. Det måste finnas nån innan som har hittat nån liten kulventil (vvs ventil eller liknande) som man kanske kan gänga dit med små modifieringar. Eller någon som vet vart man kan få tag så sådanna?
Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig efter jag har ägnat många timmar till att söka runt utan resultat.

Tack på förhand

//Alexander

508 Inlägg
1 augusti 2010
#2
klämma på bromsslangarna... men jag vill inte se dig på vanliga vägar om du ska göra detta...

KHRacing
1 augusti 2010
#3
bromskraftsfördelningsventil kallas det:

http://www.rallyshop.se
klicka på bromsar & sedan reduceringsventil.
Senast redigerat av KHRacing (1 augusti 2010)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 augusti 2010
#4
KHRacing skrev:
bromskraftsfördelningsventil kallas det:

http://www.rallyshop.se
klicka på bromsar & sedan reduceringsventil.

NEJ!!!
Googla; "linelock"

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

KHRacing
1 augusti 2010
#5
hotrodder skrev:
KHRacing skrev:
bromskraftsfördelningsventil kallas det:

http://www.rallyshop.se
klicka på bromsar & sedan reduceringsventil.

NEJ!!!
Googla; "linelock"

Så sant så, men, med en sådan reduceringsventil kan man ta bort 75% av den ursprungliga bromskraften bak...

Vänta nu, linelock bromsar väl framhjulen & tar bort bromskraften bak... det var ju inte vad TS frågade efter.
Senast redigerat av KHRacing (1 augusti 2010)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 augusti 2010
#6
KHRacing skrev:
hotrodder skrev:
KHRacing skrev:
bromskraftsfördelningsventil kallas det:

http://www.rallyshop.se
klicka på bromsar & sedan reduceringsventil.

NEJ!!!
Googla; "linelock"

Så sant så, men, med en sådan reduceringsventil kan man ta bort 75% av den ursprungliga bromskraften bak...

Vänta nu, linelock bromsar väl framhjulen & tar bort bromskraften bak... det var ju inte vad TS frågade efter.

Den går att använda "bakåfram" Visst en linlock är till för att hålla kvar bromstrycket till frambromsarnamed släppt bromspedal men... Monteras den  istället på bak-kretsen och slår man på den sedan så blir det noll broms på bak-kretsen oavsett hur mycket du bromsar.
Senast redigerat av hotrodder (2 augusti 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 867 Inlägg
3 augusti 2010
#7
En linelocksolenoid  kan brinna upp om man kör den över längre tid. Jag hade hellre kört en reduceringsventil som khracing säger.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

9 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#8
Okej. Funderar starkt på en linelock, efterssom det inte verkar finnas nått vettigt billigare alternativ. Men hur länge kan man köra med dom i då?

Trafikledare
563 Inlägg
3 augusti 2010
#9
Det finns vissa ABS aggregat som man kan koppla in sig på via vanliga reläer och skippa kontrollenheten till. Vet att Saab 9000 har sån typ av aggregat, men det är ju fruktansvärt mycket enklare med en linelock...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

1 867 Inlägg
3 augusti 2010
#10
Ska du ha bort bakbromsarna för att kunna börna? Eller för nåt annat ändamål?
Ska du bara börna så köp en linelock, det gör det hela skitenkelt, tryck på bromsen, tryck på knappen för lock och släpp upp igen, sen är det bara att burna så länge du orkar tills däcken tar slut eller solenoiden brinner upp(rekommenderas inte för längre än 30sec, det är ju rejsgrejer det här, inte korvkioskprylar)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

270 Inlägg
6 augusti 2010
#11
Om du bara ska burna med den köp en liten kulventil och montera på bakre kretsten och stäng den manuellt innan du bromsar.
Ett flertal racingbilar( ja riktiga och inte påhittade) har kört med den varianten på bla wtcc-nivå och det funkar skitfint.

/M



Sök