2904
Sök

V40 2.0t - 00:a - svartryker och går knappt på tomgång när lmm är inkopplad, går som en klocka utan lmm

769 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#1
Vi var ute på långkörning under semestern och vi hade säkert kört 10 mil då bilen plötsligt tappar all ork och till slut tvärdör mitt ute på landsvägen.

Efter lite fnulande och svärande så kopplar jag bort lmm och vips så hoppar bilen igång, vi kör raka spåret hem. Beställer en beggad från skroten och kopplar in, bilen vägrar starta, ber skroten skicka en ny och bilen startar men det låter som att den går på 2 cylindrar och det bolmar svart rök ur pipan, började kolla tändspolarna och fann att en av dem spruckit så den byttes mot en ny men det hjälpte inte.

Kopplar jag ur lmm så spinner den som en katt och svartröker inte men så fort lmm kopplas in så är det kört.

Jag har nollat felkoderna jag fick när jag körde utan lmm och sen försökt läsa ut felkoder när lmm är inkopplad men det kommer inga felkoder.

Börjar bli lite smått trött och har slut på idéer.

Just ja, det är autotech steg 4 med 3"dp, race kat och 14t agg. Bilen har gått drygt 500 mil sen 2007.
Senast redigerat av Muninet (9 augusti 2010)

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

20 Inlägg
9 augusti 2010
#2
låter faktiskt nästan som lmm ändå eftersom den går bättre när du kopplar ur den. Otur ifall du fått 2st trasiga från skroten neutral Prova även att byt ut den andra tändspolen då det inte alltid syns att den är trasig. Lycka till!

Med låga bilar sakar man ner för farthinder... Med riktigt låga tar man sats... ;)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 augusti 2010
#3
LMM pajj testa med en som du vet funkar

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

769 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#4
Uppdatering: Jag har skjutit ic slangen som sitter nertill mellan motor och laddluftkylaren, ska försöka få upp bilen på pallbockar så jag kommer åt underifrån.

Så hittils har det varit

1. Orginal lmm död, testad och dödsförklarad av mekanikern
2. 1:a Beg lmm död, testad och dödsförklarad av mekanikern
3. 2:a Beg lmm tycks funka då den inte felkodar
4. Tändspole 3:ans cyl spricka i storlek av grand canyon, spole på 4:e cyl är ok samma med kablar och tändhattar på 1:an och 2:an
5. Skjutit ic slangen...

To be continued.
Senast redigerat av Muninet (9 augusti 2010)

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

388 Inlägg
9 augusti 2010
#5
Nog för att Lmm:en i X40 bilarna inte hör till de bästa men jag körde atm steg 4 i min 2.0T -00,hade från början ett öppet filter med avskärming och efter 1500 mil dog lmm:en satte sedan dit ett insats sportfilter på inrådan av atm körde sedan 9.000 mil innan jag sålde bilen utan några problem alls nu säger jag inte att det är orsaken men kan ju vara värt att testa.


769 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#6
yoppe: det lutar åt att jag monterar tillbaka org luftfilterlåda eller så kör jag som det är när bilen väl är fixad tills det rasar igen tongue

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590


Sök