Ja nu dra man igång detta projektet igen. 244an får vänta, vill ju åka i något roligare än en 745gl :O
Men hur som helst så gick en vippa av i höstas och jag fixade ju den såklart men redan efter 5 mil så gick nästa vippa. Så den har stått hela vintern men nu har jag börjat med den igen.
Blir renoverad topp med inslipade ventiler och nya ventiltätningar. Styrningar behövs nog inte då de verkar som toppen är en utbytestopp från 01. Ska ev svetsa toppen men de beror på om nån orkar göra det inom några veckor.
Lite bilder då.
Tagit bort en massa grejer och tog ur kammen. (hoppades att de räckte med att bara byta den) Men här är vi seriösa...
Toppen av. Såg riktigt bra ut i motorn. Inga vändkanter och ringarna från honing finns kvar. Kolvarna var inte någe sotiga eller hade några beläggningar.
Toppen med insug på bänken då.
Insug borta och kollar om ventilerna är täta. Tyvärr så läckte de i 5st avgasventiler men resten är ju fina iaf. Men är en del beläggningar på avgassidan.
Sen var de dags att röntga toppen då. Fina grejer man kom över en gång.
Tvättade med t-röd innan men sen tog jag den medföljande cleanern och lät torka.
Penslade sedan på kontrastvätskan
Sen när den vart på några minuter så torkade jag bort de som gick. Ju mer som man torkar bort desto bättre blir de ju...
Sen sprayar man på framkallaren och låter den va i 10 min eller något
Sen ser de ut såhär. Inga sprickor mellan ventilsäten och kylkanaler. Inte någon annanstans heller:D
Mer kommer de nog i slutet av helgen.