3133
Sök

Sabbad camber vinkel vid damaskbyte ? audi 80 quattro

3 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Tjena. Idag bytte jag yttre damasken på min vinterbil, en audi 80 quattro från 1993. Vid bytet ansåg jag det smidigast att lossa "triangelbulten" och sedan ploppa isär hjullagret och byta damasken. Efter bytet så kändes styrningen lite märklig så nu undrar jag om jag sabbat hjulinställningen när jag lossade de tre skruvarna istället för att lossa hela kalaset från lådan.

tacksam för svar.

//Patrik

5 089 Inlägg
30 augusti 2010
Vilka skruvar har du lossat på?
På audi 80 stället man cambern på undre länkarmen ut mot spindeln på dom tidigare modellerna(tror jag det var)
Och på dom nyare årsmodellerna ställer man cambern uppe i fjäderbenstornet.

\Lindgren

3 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Ja precis, de tre skruvarna precis vid spindeln, som liksom sitter ihop. Försökte idag få till det lite bättre efter ett snack med en lokal bilmek men det luktar hjulinställning =P dom tre styr ju både camber och caster vinkeln som jag förstår det och det är klurig som tusan att få det rätt när man inte är van.

Hjulen vill liksom inte ställa sig raka av sig själva när man släpper ratten vid fullt utslag. Blev helt klart bättre för den drar inte av sig självt nu men rätar heller inte ut sig.

Men nu har man iaf lärt sig att det är lättare att lossa in12 bultarna och märka ut så man får splinesen rätt istället för att mecka med hjulinställningarna big_smile

Sök