3305
Sök

TURBO: Nytt TDO4H 13c avgashus??

this shit's got to go
183 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#1
Jag har en td04h 13c turbo som har ganska grov spricka i sej.
Är det någon som vet vart man kan köpa lösa avgashus?
Det är inget fel på turbon i övrigt så känns dumt att bara köpa en ny när felet sitter i avgashuset.

Tacksam för vettiga svar

Man får inte va slö för då blir man dö

206 Inlägg
12 september 2010
#2
speedparts har väl?

this shit's got to go
183 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#3
Kax skrev:
speedparts har väl?

Till volvo? Jag undrar de jag..

Man får inte va slö för då blir man dö

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
12 september 2010
#4
det är ju bara ett avgashus?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

48 Inlägg
this shit's got to go
183 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#6
Wikstromm skrev:
det är ju bara ett avgashus?

Bara? Du får nog utveckla dedär.

Man får inte va slö för då blir man dö

this shit's got to go
183 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#7
Eson_ skrev:
kolla turbomeck.se smile

Hittade detta som närmast. vet dock inte hur pass lika 850 och 940 är i dessa delar.
http://www.turbomeck.se/turbinhus-volvo-850

Man får inte va slö för då blir man dö

48 Inlägg
12 september 2010
#8
dom ska vara lika vad ja kommer ihåg iaf.


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
12 september 2010
#9
Eson_ skrev:
dom ska vara lika vad ja kommer ihåg iaf.

samma mot turbon och fläns, men olika anslutning till downpipe.

48 Inlägg
13 september 2010
#10
tal0n skrev:
Eson_ skrev:
dom ska vara lika vad ja kommer ihåg iaf.

samma mot turbon och fläns, men olika anslutning till downpipe.

men som du ser så är det 3 bultat och koniskt precis som saab har på sina 900,9-3, 9000, turbo.
och inte fan har 850 koniskt mot downpipen. plus att avgashus på dom är vinklade ?


396 Inlägg
13 september 2010
#11
Eson:

gäller 850: 13g har koniskt, 15g har koniskt, finns även med labyrint på 850R automat, 16T har labyrint, 18T har labyrint, finns även med vinklat labyrint, 19T har vinklat labyrint.

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 september 2010
#12
Om turbon gått så hett att avgashuset spruckit så bör man se över varför?  har kanske pystrimmaren varit i farten?

Har turbon gått så pass hett så vet i tusan om det är lönt att byta avgashus eftersom resten förmodligen har haft samma stresspåkänning och är nära haveri.  Små invändiga sprickor är vanligt, men inte så det spricker rakt genom, då har det gått riktigt varmt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

this shit's got to go
183 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#13
torpis skrev:
Om turbon gått så hett att avgashuset spruckit så bör man se över varför?  har kanske pystrimmaren varit i farten?

Har turbon gått så pass hett så vet i tusan om det är lönt att byta avgashus eftersom resten förmodligen har haft samma stresspåkänning och är nära haveri.  Små invändiga sprickor är vanligt, men inte så det spricker rakt genom, då har det gått riktigt varmt.

Jag har ingen aning om hur motorn gått innan. Men de finns inga skador på impellrar, glappet är inget att bli skraj över. Och asså, de har ju inte spruckit rakt av eller så. har bilder på det i projektgalleriet http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … cat=107055

Men de e sprucket mellan wg och turbinhus så de läcker ju emellan och wg'n håller inte tätt så där av vill jag ha ett nytt/helt avgashus. De e sprickor i grenröret med. så min gissning är kört varmt med för mycket ladd och inte låtit prylarna kylas ner innan man stängt av. Sen har jag hört att de lilla avgashuset 5cc eller vad de e som vad jag vet är det jag har, har lätt för att spricka bara man laddar lite för mycke på grund av att de flödar för dåligt och får inte väck värmen riktigt i samma utsträckning som om man laddar original bar.

Rätta mej om jag har fel så är du snäller:)

Man får inte va slö för då blir man dö

this shit's got to go
183 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#14
tal0n skrev:
Eson_ skrev:
dom ska vara lika vad ja kommer ihåg iaf.

samma mot turbon och fläns, men olika anslutning till downpipe.

Okej.. Såhär. jag var ner å mätte anslutningen nu. den är 54mm och anslutningen på turbomecks hus är 55mm. alltså samma. de ser likadant ut. 3 bulter. konisk fläns. De måste ju passa?? OM inte bilden ljuger. De enda som kommer skilja är väll att de är ett större avgashus 7cc och jag har 5cc, så de kommer ladda lite senare. men de dör man ju inte av. Jag lär ju slippa sprickor i framtiden då iaf:P

Man får inte va slö för då blir man dö

Försöker iaf
1 998 Inlägg
13 september 2010
#15
Min donatorbil hade sprucket grenrör. Inga små sprickor heller. Sen hade avgashuset också sprickor men inte så de läckte ut någonstans.

Fixade dock ett avgashus från en sopslut 13c

Men de ska bli intressant att öppna motorn sen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 september 2010
#16
Du bör VERKLIGEN se över hur din motorstyrning mår! Din maskin lär gå snålt med detta som följd!

Det har varit bra duktigt varmt där. Är helt klart värt arbetet att lyfta toppen och se hur ventiler och kolvtoppar ser ut.

Det är inga små sprickor de där!


this shit's got to go
183 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#17
bumpe skrev:
Du bör VERKLIGEN se över hur din motorstyrning mår! Din maskin lär gå snålt med detta som följd!

Det har varit bra duktigt varmt där. Är helt klart värt arbetet att lyfta toppen och se hur ventiler och kolvtoppar ser ut.

Det är inga små sprickor de där!

Om du sett hur sprickorna ser ut så kanske du såg att de hela är en motor som projekt och allt är redan nersruvat:P Men allt ser bra ut. sen kvittar de om allt ser bra ut för jag ska byta kolvar å stakar å bla bla bla till nytt å fint å till ock med grövre doningar så de håller för ladd över de vanliga:) och motorstyrningen har jag ingen utan de kommer sen å de blir nått ballt som civico eller nått

Man får inte va slö för då blir man dö

396 Inlägg
13 september 2010
#18
bumpe skrev:
Du bör VERKLIGEN se över hur din motorstyrning mår! Din maskin lär gå snålt med detta som följd!

Det har varit bra duktigt varmt där. Är helt klart värt arbetet att lyfta toppen och se hur ventiler och kolvtoppar ser ut.

Det är inga små sprickor de där!

så där ser de flesta raka avgashusen ut till td04hl aggen.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök