4753
Sök

Urtrampningslager calibra 8v 91?

195 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#1
Tjenare, har ett grymt irriterande fel på min calibra, det tjuter och låter illa när man trycker ner kopplingen, och kopplingen tar som den ska och så. Så är det "bara" urtrampningslagret eller måste jag byta hela kopplingen? Och är det svårt att byta urtrampningslager? Nån i västmanlnad som kanske har lust att hjälpa mig, för själva urtrampningslagret kostar ju inte mer än 200 kr. Självklart får den snälla själ som vill hjälpa mig betalt. 
Tack på förhand.../Thomas


Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#2
Det är Urtrampningslager.
Men för o byta den måste växellådan ner tyvärr

Det man inte dör av gör ont.

195 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#3
okej, men jag har läst att visa skrivit att man inte behöver ta ner växellådan för att dom tidiga årsmodellerna hade ett "inspektionshål" där man kunde byta urtrampningslagret? Men blir det helt bra genom att bara byta urtrampningslagret då??


Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#4
Just ja en 91a hade du, jo jag har för mig att det är som du säger, genom inspectionshålet.
har själv aldrig hållt på med dom tidiga calibra.

Om kopplingen tar som den ska, o ljudet kommer vid belastning så är lagret dåligt.
Med största sanolikhet är det bara lagret som behöver bytas.

Det man inte dör av gör ont.

195 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#5
Okej okej, för pappa pratade med en polare som är gamal mekaniker och han sa att man skulle byta kopplingen och det skulle kosta 5000 kr, och jag har ingen lust att lägga ut 5000 kr när jag nyss lagt ut över 5000 på den.


Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#6
Nej självklart inte.
Om kopplingen inte slirar,inga stora vibrationer så finns det ingen anledning med o byta ut den.
Sitter en lammelplatta och en tryckplatta som är monterat på svänghjulet + urtrampningslagret på axeln.

Lammel o tryckplattan ger inga missljud utan det är lagret, det händer på alla bilar förr eller senare.

Om kopplingen är dålig så slirar den,ger vibrationer,eller tar inte alls, om tryckplattan är sliten så brukar kopplingen bli väldigt hård. Om svänghjulet är dåligt uppstår ofta vibrationer.

O när lagret är dåligt ger det ett gnissel,tjut missljud

Det man inte dör av gör ont.

195 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#7
OKej okej:) Men då är det ju klart att det är urtrampningslagret och ingenting annat:) Eftersom kopplingen bara låter när man kopplar och den tar som den ska och så. Perfekt:) Då kanske man kan somna gott ikväll då så eftersom det kan ju inte bli så jätte dyrt att fixa;) big_smile Tackar för hjälpen!smile


Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#8
Yes kör på det. byt ut lagret o njut av tystnaden wink

Det man inte dör av gör ont.

195 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#9
Haha , ska jag göra:) Men måste bara hitta nån som vill göra det åt mig;). nån trevlig själ som vill hjälpa mig?smile


195 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#10
Nu har jag och en polare hållt på och jävlats hela dagen, det går inte att få utt kopplingen genom "inspektinons" hålet, helt omöjligt verkade det som. så imorgon blir det riva växellåda och hålla på och jävlas:/


Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#11
Kopplingen? du menar lagret,  jaså det va så även på en 91a, trist som fan!

Det man inte dör av gör ont.

195 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#12
ja men vi tänkte byta kopplingen på en gång, och för att få bort lagret måste man ju ut med med axeln och det gick inte. så när man lika gärna river ner kopplingen så byter jag hela kopplingen och inte bara lagret. smile


Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#13
jo, då vet du att allt är ok, och kan köra skiten ur den wink

Det man inte dör av gör ont.

195 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#14
haha precis;)



Sök