3888
Sök

Volvo 854 -95 problem med tomgång

34 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#1
Har lite problem med tomgången på min bil, har en 10ventilers 2.0 liters volvo 854 -95 (B5202S?)
När bilen har blivit varm och sedan stått ca 1h och man försöker starta den saknar den tomgång, när man vrider om nyckeln så varvar den upp för att sedan sjuka ner i botten och dö. Detta håller på tills motorn har blivit var igen så kör man i stan fortsätter den medans om man kör landsväg eller motorväg så märker man inte problemet.
Det har också hänt nån gång under färd att tomgången pendlat lite men inte ofta och inte under längre tid utan typ max 5 min.
har haft den inne på bilia och dom konstaterade att tändlåset var glapp och har bytt det, Efter som när jag först upptäckte problemet så började abs lampan lysa och blinkersen sluta fungera när den betädde sig på detta sätt men det är iaf löst nu bara resten av problemen kvar....

kan det vara temperatur givare?
eller kan det kanske vara tomgångsmotorn?
och sist map-sensorn kanske?
kan det vara något annat?
Senast redigerat av Andez (23 september 2010)

34 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#2
ingen som kan hjälpa mig med vart de olika delarna sitter elelr som har nån aning om vad som kan vara fel?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
22 september 2010
#3
Kolla felkod, med självdiagnos systemet. En liten svart box smed en kabel som ska anslutas i olika uttag. Låter dock lite som det kan va tomgångsmotorn (om det finns sån, är inte så inne på 850)
Kika lite i denna länken, en bit ner så finns en lista med felkoderna o vilket uttag som är vad.. : )
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=175168
Senast redigerat av GT90 (22 september 2010)


34 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#4
felkod avläst men de va någe mysko med den felsökningsmojen... hade bara 3 st på A sidan + 4 på B sidan och så ska de inte va om jag fattat det rätt.. men hur som helst så var felkoden jag fick
1-3-2 på B1 (om det nu är den så det inte är felkopplat)
var dessutom vissa som inte gick att läsa av...

34 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#5
på A sidan fans enbart 2,3 och 7. 2 och 3 visade inget fel medans 7:an inte gav utslag alls.
på B sidan fans 1,2,5 och 6 1:an visade felkod enligt ovan och 5: an visade inget fel medans 2:an och 6:an inte gav något utslag alls.

8 253 Inlägg
23 september 2010
#6
Andez skrev:
kan det vara temperatur givare? (vart sitter den?)
eller kan det kanske vara tomgångsmotorn? (vart sitter i såna fall den?)
och sist map-sensorn kanske? (vart sitter i såna fall den?)
kan det vara något annat?

Tempgivaren sitter i locket på luftburken. Tomgångsmotorn sitter under den svarta plastkåpan, en geå clinder det går 2 slangar och en kontakt till. Map-sensorn sitter vid gasspjället.

Jag skulle börja med att kolla om den drar tjuvluft och en rengöring av gasspjället om tomgångsmotorn samt att den ska smörjas upp.


34 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Andez skrev:
kan det vara temperatur givare? (vart sitter den?)
eller kan det kanske vara tomgångsmotorn? (vart sitter i såna fall den?)
och sist map-sensorn kanske? (vart sitter i såna fall den?)
kan det vara något annat?

Tempgivaren sitter i locket på luftburken. Tomgångsmotorn sitter under den svarta plastkåpan, en geå clinder det går 2 slangar och en kontakt till. Map-sensorn sitter vid gasspjället.

Jag skulle börja med att kolla om den drar tjuvluft och en rengöring av gasspjället om tomgångsmotorn samt att den ska smörjas upp.

oki hur kollar man om den drar tjuvluft?
tror mig ha eliminierat tomgångsmotorn (att det inte kan vara den) då problemet kvarstår även med den urkopplad eller är det inte så enkelt att utesluta den?

8 253 Inlägg
23 september 2010
#8
Kopplar man ur tomgångsmotorn så har man inget som reglerar tomgången vilket innebär att den mycket väl kan lägga av när man drar ut kontakten. Ska man utesluta den så lär man ta loss den och kolla ner i den och sen om klaffen rör sig och om den är smutsig.

Enklaste sättet at jaga tjuvluft är startgas. Man får ha den ståends på tomgång och sen sprayar man på slangar och liknande. Och ökar varvtalet så har man hittat ett läckage.


34 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
Kopplar man ur tomgångsmotorn så har man inget som reglerar tomgången vilket innebär att den mycket väl kan lägga av när man drar ut kontakten. Ska man utesluta den så lär man ta loss den och kolla ner i den och sen om klaffen rör sig och om den är smutsig.

Enklaste sättet at jaga tjuvluft är startgas. Man får ha den ståends på tomgång och sen sprayar man på slangar och liknande. Och ökar varvtalet så har man hittat ett läckage.

oki tack då har jag något att göra på min lediga dag imorgon då smile

34 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#10
har testat spreja startgas på slangarna runt tomgångsmotorn och insprutet utan resultat. dock fick jag utslag på felsökning i sockel A2 idag
2-2-3 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig
kan detta vara pga att jag kopplade ur tomgångsmotorn tidigare idag?

34 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#11
haloj igen. tänkte kolla om någon vet hur enklaste sättet att byta tempgivaren är? den sitter ju lite dumt... få bort den gamla e ju bara klippa kabeln och dra loss den med spärrskaft men få dit den nya blir inte lika lätt.. måste ju antingen lossa på insprutet eller kopplingen från kylarvätskan via motorn till kylaren och då måste väl kylaren tömmas?
tacksam för svar.

8 253 Inlägg
6 oktober 2010
#12
Enklaste sättet att tömma kylaren med ventilen som sitter i kylaren på vänster sida.


34 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#13
oki tackar. har du någon aning om hur mycket kylarvätska det ryms i kylsystemet? så man vet hur stor hink man behöver + hur mycket ny kylarvätska som behövs eller kan man använda den gamla igen?

8 253 Inlägg
6 oktober 2010
#14
Enklaste är att hälla i den gamla igen. Man behöver ju inte tömma hela systemet heller. Bör räcka med att hälla ur 2-3 liter. Toalt går det väl 7,5 har jag för mig i systemet.


34 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#15
oki tackar tackar smile


Sök