4115
Sök

Dämpad bas när jag kör med bilen.

63 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
När jag står still med bilen på tomgången så basar mina GAS 12" som bara fan men direkt när jag börjar köra iväg så dämpas som basen.

Kan det vara batteriet som börjar bli slut eller generatorn?

Kör för övrigt en volvo 240.

6 851 Inlägg
10 oktober 2010
Hur mycke har du dämpat karossen? Mycke bra hoppas jag?
Annars skulle jag säga det att du har troligen så mycke "oljud" i din kupé att basen mer eller mindre försvinner.

63 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Inte dämpat nånting, tycker att det har blivit sämre med tiden. Därför jag misstänker batteriet eller generatorn. Har du annars några tips på vars man ska dämpa och med vilket material?

21 761 Inlägg
10 oktober 2010
Låt motorn gå på tomgång och spela musik på relativt hög volym, mät vilken spänning det är på batteripolerna. Låt sedan motorn gå på tex 1500-2000 varv konstant och mät spänningen igen. Skriv vilka mätvärden du får. smile

5 Inlägg
10 oktober 2010
har ungefär ett liknande fel på tjejens 242 -75.. när bilen är avstängd spelar de skapligt, men direkt man startar bilen så försvinner basen nästintill helt ?:S tycker de borde vara tvärt om ??

63 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Låt motorn gå på tomgång och spela musik på relativt hög volym, mät vilken spänning det är på batteripolerna. Låt sedan motorn gå på tex 1500-2000 varv konstant och mät spänningen igen. Skriv vilka mätvärden du får. smile

Jag har en mätare som man kollar strömmen i t.ex vägguttag. Funkar den med på batteriet?

63 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Ska fara in till den lokala ljudbutiken och höra vad dom har att säga. Dom borde nog ha en multimeter.

61 Inlägg
11 oktober 2010
det e så att basljudet försvinner lite bilen är igång.
på min mr2:a som jag än så länge bara har framsystemet inkopplat så är det skitbra ljud på 5.25" högtalare med lite basljud också när bilen är avstängd. men så fort jag sätter på bilen så stör bilens brummande ut basljudet i högtalarna.

e det en tystgående bil du har eller är där ett brummande avgassytem??

61 Inlägg
11 oktober 2010
rent teoretisk sätt så får stereon mer effekt när bilen är igång för då kör generatorn på med en ca 14 volt i bilens system medans när bilen är avstängd så har du bara 12 volt från batteriet.

det kan du annars mäta med multimeter. sätt multimetern på symbolen V--(som är mäter Volt likström) om den finns med. när bilen är igång bör den vissa över 12 volt...typ 13-14 volt och avstängd ca 12-13

Evo raggare
386 Inlägg
13 oktober 2010
Låter mer som att du behöver se över lite delar av bilen för ljudisolering cool

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Sök