2884
Sök

Seg kondensator?

21 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#1
Min fråga är: Hur snabbt man kan förvänta sig att en kondensator på 2 farad laddas upp?

Jag har ett steg på 400W RMS, inte säker på peak. Trots att jag har en kondensator på 2 farad får jag pulserande helljus, innerbelysning m.m. när man drar på musik.

Kondensatorn är en SSL CAP2 (2 Farad), är det fler som har upplevt att denna är seg?

Steg: Mutant MT400.1R

3 466 Inlägg
18 oktober 2010
#2
emil_ss skrev:
Min fråga är: Hur snabbt man kan förvänta sig att en kondensator på 2 farad laddas upp?

Jag har ett steg på 400W RMS, inte säker på peak. Trots att jag har en kondensator på 2 farad får jag pulserande helljus, innerbelysning m.m. när man drar på musik.

Kondensatorn är en SSL CAP2 (2 Farad), är det fler som har upplevt att denna är seg?

Steg: Mutant MT400.1R

Kondensatorn hjälper enbart där den sitter inkopplad, sitter den vid slutsteget så är det där den hjälper till.. vill du bli av med blinkande framlampor, sätt kondensatorn på framlamporna!

Blinkande framlampor beror dock på att du har för lite ström i bilen, låter som ditt batteri är ganska dåligt om det blinkar vid 400w.. Har du satt en extra jord på batteriet? Det är en ganska vanlig miss som leder till blinkande ljus.. Du måste ju ha lika stor kabel från båda polerna på batteriet för att sluta "cirkeln" ordentligt..
Senast redigerat av M_icke_ (18 oktober 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 oktober 2010
#3
Eller ännu hellre, fixa problemet! Är det i din 9-3SS du har grejerna? Isåfall, börja med att byta jordkabeln mellan batteri och chassi/kaross, bara att ta ur batteriet och baljan så kommer du åt. Kabeln som sitter där är dimensionerad för originalförbrukarna, inte för extra ljud och grejer.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#4
M_icke_ skrev:
emil_ss skrev:
Min fråga är: Hur snabbt man kan förvänta sig att en kondensator på 2 farad laddas upp?

Jag har ett steg på 400W RMS, inte säker på peak. Trots att jag har en kondensator på 2 farad får jag pulserande helljus, innerbelysning m.m. när man drar på musik.

Kondensatorn är en SSL CAP2 (2 Farad), är det fler som har upplevt att denna är seg?

Steg: Mutant MT400.1R

Kondensatorn hjälper enbart där den sitter inkopplad, sitter den vid slutsteget så är det där den hjälper till.. vill du bli av med blinkande framlampor, sätt kondensatorn på framlamporna!

Jag kanske är ute och cyklar, men en kondensator som sitter parallellt kopplat med ett slutsteg sitter väl även parallellt kopplat med all annan belastning som kopplas till + polen, det som skiljer är väl den långa strömsladden från batteriet bara, eller ?

3 466 Inlägg
18 oktober 2010
#5
emil_ss skrev:
M_icke_ skrev:
emil_ss skrev:
Min fråga är: Hur snabbt man kan förvänta sig att en kondensator på 2 farad laddas upp?

Jag har ett steg på 400W RMS, inte säker på peak. Trots att jag har en kondensator på 2 farad får jag pulserande helljus, innerbelysning m.m. när man drar på musik.

Kondensatorn är en SSL CAP2 (2 Farad), är det fler som har upplevt att denna är seg?

Steg: Mutant MT400.1R

Kondensatorn hjälper enbart där den sitter inkopplad, sitter den vid slutsteget så är det där den hjälper till.. vill du bli av med blinkande framlampor, sätt kondensatorn på framlamporna!

Jag kanske är ute och cyklar, men en kondensator som sitter parallellt kopplat med ett slutsteg sitter väl även parallellt kopplat med all annan belastning som kopplas till + polen, det som skiljer är väl den långa strömsladden från batteriet bara, eller ?

Har du en meter 50mm2 så kan resistansen i kabeln vara så pass hög så att den tar ut effekten av konsensatorn. Hela elsystemet är uppbyggt av pyttekablar med väldigt hög resistans..

Tror att du kan behöva kolla lite på denna videon..
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVbDRQ

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#6
ChriZtoffer skrev:
Eller ännu hellre, fixa problemet! Är det i din 9-3SS du har grejerna? Isåfall, börja med att byta jordkabeln mellan batteri och chassi/kaross, bara att ta ur batteriet och baljan så kommer du åt. Kabeln som sitter där är dimensionerad för originalförbrukarna, inte för extra ljud och grejer.

Ja det är i ss:n allting sitter i. Om man kör högre ström i en kabeln än vad den klarar av blir den varm eller?, detta har dock inte jordkabeln blivit...

3 466 Inlägg
18 oktober 2010
#7
emil_ss skrev:
ChriZtoffer skrev:
Eller ännu hellre, fixa problemet! Är det i din 9-3SS du har grejerna? Isåfall, börja med att byta jordkabeln mellan batteri och chassi/kaross, bara att ta ur batteriet och baljan så kommer du åt. Kabeln som sitter där är dimensionerad för originalförbrukarna, inte för extra ljud och grejer.

Ja det är i ss:n allting sitter i. Om man kör högre ström i en kabeln än vad den klarar av blir den varm eller?, detta har dock inte jordkabeln blivit...

Nej Den behöver inte bli varm men den kan ge ordentliga spänningsdippar som gör att lampor blinkar och slutsteg går sönder osv.

Som stoffe sa så e den enbart gjord för bilens orginalelsystem, drar du en extra kabel från plus så låter det ganska rimligt att du ska göra samma sak på minus eftersom strömmen går runt?!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 oktober 2010
#8
Som sagt, originaljordkabeln mellan batteri och chassi är för klen när man börjar bygga ljud, tro mig. wink Så åk och köp dig en batteripolsko, ett par kabelskor och 1m 35mm2 eller ännu hellre 50mm2 kabel och sätt dit istället för den klena lilla originalkabeln (har för mig att den var ca 16mm2).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#9
M_icke_ skrev:
emil_ss skrev:
M_icke_ skrev:

Kondensatorn hjälper enbart där den sitter inkopplad, sitter den vid slutsteget så är det där den hjälper till.. vill du bli av med blinkande framlampor, sätt kondensatorn på framlamporna!

Jag kanske är ute och cyklar, men en kondensator som sitter parallellt kopplat med ett slutsteg sitter väl även parallellt kopplat med all annan belastning som kopplas till + polen, det som skiljer är väl den långa strömsladden från batteriet bara, eller ?

Har du en meter 50mm2 så kan resistansen i kabeln vara så pass hög så att den tar ut effekten av konsensatorn. Hela elsystemet är uppbyggt av pyttekablar med väldigt hög resistans..

Tror att du kan behöva kolla lite på denna videon..
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVbDRQ

Känns lite orimligt att sätta kondensator på allting som bör ha stadig spänning? Har du satt det?

21 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#10
ChriZtoffer skrev:
Som sagt, originaljordkabeln mellan batteri och chassi är för klen när man börjar bygga ljud, tro mig. wink Så åk och köp dig en batteripolsko, ett par kabelskor och 1m 35mm2 eller ännu hellre 50mm2 kabel och sätt dit istället för den klena lilla originalkabeln (har för mig att den var ca 16mm2).

Jag antar att du har haft samma problem som löstes med att jorda chassit med en extra kabel?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 oktober 2010
#11
Ja en ny jordkabel mellan batteri och chassi gjorde en hel del nytta, men jag har även monterat extra batterier i skuffen och är nu helt utan blinkningar och ljudet låter även trevligare. Men då har jag ca 4ggr så mycket effekt som dig, du borde klara dig med rejäl jordkabel och ett fräscht batteri.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#12
ChriZtoffer skrev:
Ja en ny jordkabel mellan batteri och chassi gjorde en hel del nytta, men jag har även monterat extra batterier i skuffen och är nu helt utan blinkningar och ljudet låter även trevligare. Men då har jag ca 4ggr så mycket effekt som dig, du borde klara dig med rejäl jordkabel och ett fräscht batteri.

Får jag testa det då när man får en stund över, tack!

3 466 Inlägg
18 oktober 2010
#13
emil_ss skrev:
M_icke_ skrev:
emil_ss skrev:

Jag kanske är ute och cyklar, men en kondensator som sitter parallellt kopplat med ett slutsteg sitter väl även parallellt kopplat med all annan belastning som kopplas till + polen, det som skiljer är väl den långa strömsladden från batteriet bara, eller ?

Har du en meter 50mm2 så kan resistansen i kabeln vara så pass hög så att den tar ut effekten av konsensatorn. Hela elsystemet är uppbyggt av pyttekablar med väldigt hög resistans..

Tror att du kan behöva kolla lite på denna videon..
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVbDRQ

Känns lite orimligt att sätta kondensator på allting som bör ha stadig spänning? Har du satt det?

Nej jag har löst det verkliga problemet genom att sätta ett extra batteri och behöver därför inte kondensator alls..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök