3283
Sök

Gammal vw laddar bara ibland

5 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
Hej behöver lite hjälp  smile

Min gamla folkabuss stannade plötsligt mitt i vägen, konstaterade att batteriet var tomt och kom igång med startkablar, nu hjälpte inte de då den stannade igen efter nån minut.
Mätte upp strömmen i batteriet efter att den startats igen med kablar, då hade jag 11v i batteriet och sjunkande tills den stannade igen, startade upp ännu en gång och då laddade den ca 13,7v som den ska.
Körde hem och de gick bra, nästa dag när jag åkte iväg mätte jag och den laddade ca 13,7, men när jag åkte hem på kvällen laddade den inte längre, efter att ha gått och hämtat ficklampa så startade jag upp den igen och då laddade den igen, stängde av och startde och då laddade den inte längre.

Laddningslampan lyser inte så jag tror den är trasig (lyser ej vid tändning) har inte haft bilen så länge så vet inte när den slutat fungera.

Nån som har en ide om vad de kan vara?
Eller var jag ska börja felsöka?

Samt om nån vet var laddningsrelät sitter på en caravelle med motorn bak?

54 Inlägg
20 november 2006
ja om du byter laddlampan så går funkar det nog sen ska du se!!
kan vara lite klurigt men det funkar så att generatorn laddar inte föräns den fått en signalstöm som går genom laddlampan, dett medför ju då att om lampan är paj börjar aldrig generatorn ladda! så jag är typ 99% säker på att det bara är det felet!
Mvh Mattias

Vem Fan Är Harley Davidsson?

5 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
Fast den laddar ju emellanåt?

Hörde av en kollega nåt om att gamla passater hade nåt kretskort bakom instrumentbrädan, kan de vara nåt?

54 Inlägg
21 november 2006
aa fast om lampan är trasig så laddar den inte

5 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
hmm ok men då vet man ju inte om de är glapp i lampan då, eftersom den ibland laddar 13,7 och ibland inte alls, fast den lyser aldrig...

54 Inlägg
21 november 2006
låter skumt,,
det är inte nån bonde som gjort elen då? wink

5 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
Gjort elen är väl nån på fabriken en gång i tiden, vad de pysslar med på sidan om har jag ingen aning om?
Jag är mer intresserad av att lösa problemet.

21 761 Inlägg
21 november 2006
Kolla hur kolen ser ut i generatorn.
Kolla också att det kommer spänning till laddningslampan, att lampan är hel och att kabeln från lampan till generatorn är hel.

5 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
Laddlampan verkar paj, kolen såg ok ut, fanns ingen ny laddregulator hemma så får vänta på en.
Kan man löda in en ny laddlampa?

draminbil.nu
1 382 Inlägg
22 november 2006
ztef skrev:
Kan man löda in en ny laddlampa?

ja..

Sök