3141
Sök

Erfarenheter av Biltemas bromsprodukter.

173 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
Jag ska inom en snar framtid byta bromsskivor och självklart även belägg runt om på min Bmw 535 - 90, alltså e34. På mekonomen är det Brembo bromsar jag kan köpa till min bil och beläggen är av märkena Mintex, Textar samt ATE.

Om jag skulle kosta på mig dom dyraste Brembo skivorna (det finns två att välja på) samt ATE belägg som var dyraste och tillbehör så skulle kalaset kosta över 4000 kr.

Det känns lite dyrt för en snart 17 år gammal bil knappt värd 20.000 ... så min fråga är vad era erfarenheter är från biltemas skivor och belägg eftersom jag då skulle hamna på en prislapp på cirka en tredjedel, vilket känns mer motiverat för en så gammal bil.

Är det värt den extra kostnaden att få Brembo skivor och riktiga belägg eller är det onödigt att kosta på sig sånt tycker ni? Kan säga att jag är student och 18 år så min ekonomin talar för sig själv ...

Tack för alla erfarenheter om Biltema och Mekonomens bromsprodukter!

mvh Fredric

116 Inlägg
10 november 2006
Jag har då lovat mig själv att aldrig mer köpa reservdelar på Biltema.. dom har ganska bra verktyg osv. men jag måste säga att reserdelarna är bland de sämsta som finns. För de första så är chansen att få en del som passar i princip obefintlig - tro mig, jag har provat allt för många gånger - Sen så är de inte speciellt bra kvalla på grejerna heller.. så jag skulle helt klart köpa från mekonomen om jag var du..

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd=)

835 Inlägg
10 november 2006
vad kostar 4 brembo slitsade skivor? till typ saab 9-3/9000?

4 571 Inlägg
10 november 2006
4000 för bremboskivor samt belägg runtom tycker jag låter som ett bra pris.

Bromsar är bland det viktigaste på en bil så det är inget jag skulle snåla på.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
10 november 2006
Bromsarna är som sagt bland det viktigaste på en bil, och ifall du verkligen har hittat ett sånt överkomligt pris för bremboskivor och belägg så skulle nog iaf jag slå till.
De sköna 211 hästarna du har borde nog också gå att få stopp på i rimlig tid, så det är verkligen värt att spendera pengarna på ordentliga bromsar!

892 Inlägg
10 november 2006
Well, jag är kanske ingen expert på biltema, men de produkter jag köpt därifrån har inte varit annat än utmärkta. Köpte bl a 2 bromsskivor som jag slängde på då mina gamla var skeva eller nått. Passar perfekt och fungerar hur bra som helst.
Antagligen så finns det mycket skräp på biltema som man inte vet vad det är, men nog tror jag att de har en hel del bra grejjor också.

Du bör fråga dig själv, är det värt att lägga 4000:- på en bil som är 18 år när du själv är student, eller ska du köpa något som *kanske* har sämre kvalitet men är en fjärdedel av priset?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Chef
379 Inlägg
10 november 2006
Jag har köpt bromsdelar från biltema i många år, jag själv har aldrig upplevt något problem, vet dock andra som har fått bromsskivor som blivit skeva efter ett tag, men det kan du få på garantin på biltema.

Så länge du inte kör bana eller onormalt hårt (och ofta) så kan du med lugn köpa biltemas bromsgrejer..... dock så är det varierande kvalité, med det menar jag att du kan råka ut för nån eller några skeva skivor, eller att bromsarna tar slut onormalt fort.

Men du kan också ha turen att få bromsar som tål hård körning och bromsar som håller länge......

Jag har råkat ut för att beläggen hållt allt från 1000-5000 mil...... fast när jag har köpt bromsbelägg nånannanstans ifrån så kanske de har hållt 1500-2500 mil......

Jag skulle lätt ha köpt bromsdelar på biltema...... det finns pengar att spara.....

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
10 november 2006
på en sådan tung och motorstark bil skulle jag inte rekomendera biltema produkter, då de slår sig och slits mycket snabbare (samt luktar som fasen, beläggen alltså) än tex bremo.
bromsar och däck är INGET jag fuskar mer, då får bilen hellre stå....

SSS -12
3 217 Inlägg
10 november 2006
Jag har personligen inget problem med Biltemas grejer... Tror säkert att det hade gått bra med Biltemas bromsar på din BMW!

Så kör du på ekonomi, eller testa Ferodobeläggen på MICRO! Inte så illa pinkade de heller...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

110 Inlägg
10 november 2006
Bromsskivor från biltema är de inget fel på men belägg är bara skit funkar inge bra om de blir fuktiga

173 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
Tack, tack, tack så mycket för alla svar!!

Ja ni, jag får se vad det blir. Jag är medveten om att Brembo gör bra grejer och att priserna faktiskt är vettiga. Hade jag hafft ett jobb så skulle jag inte tvekat en sekund. Som någon sa - Bromsar och däck är det viktigaste på en bil! Jag håller med om det.

Får se ifall det kanske blir att bara byta skivorna fram om bak är godkända och då kör jag säkert på Brembo, kanske inte dom dyra utan den billigare varianten (det fanns som sagt två) och kanske dom billigare beläggen från Mekonomen. Då klarar jag mig ganska billigt undan ändå också kan man kanske byta bakskivorna senare.

Fortsätt gärna skriva i tråden om alla erfarenheter, det är säkert fler som undrar samma sak!

Tack ännu en gång för alla svar! mvh Fredric

645 Inlägg
10 november 2006
Jag kör med biltema bromsar på min gammla opel kadett -84, dem funkar bra faktiskt, nu är väl opeln ingen räser då den gott 35000 mil ( köpte som billig övningskörningsbil till vintern, fick inte köra farsans cheva:/ ) men somsagt, dem duger.

//Marcus Saari

16 Inlägg
21 november 2006
Glöm inte bort att du har även Meca och Autoverkstaden. Dom har i stort sett samma priser som mekonomen men det kan skilja några kronor mellan dom olika ställena och det kan man ju tjäna på i längden.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
22 november 2006
köp det som är mest ekonomiskt, ja har kört biltema å dom har upp levt ett å annat men hållt ändå ja har även tvättat med högtryckstvätt både ok å skiva körde typ 5 minuter äffter det var ingen skilnad på bromser där inte. ja köpte skivor från bremo till turbon å ena blev skev första kvällen, så priset avgör inte mycket i kvaliten oftast.
jag säger handla på biltema

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

873 Inlägg
22 november 2006
Köper delar på Biltema till bruksvinterbilen.

Ingen mening att köpa high performance prylar till den.
Kör man lugnt brukar grejerna hålla rätt bra. Dock jämför jag alltid priskillnaden.
Är skillnaden liten kör jag på märkesprylar även på vinterbilen. Är skillnaden halva priset eller mer kör jag på Biltema. SÅ mycket sämmre är de inte.

Snarare så att du med dubbelt så dyra grejer inte får dubbelt så bra kvalitet.
Ju högre upp i priserna du kommer desto mindre blir ju skillnaden i kvalité när du väl uppnått en viss grad.

På sommarbilen som kan komma att köras lite hårdare sitter det dock inte mycket ifrån Biltema bör sägas smile
Bromsarna blir ju smör om du varmkör dem ett par varv på bana. Vid normal körning bör det dock inte vara något problem.

Lika dumt att sätta Biltema grejer på en 200k bil som att sätta racing klass grejer på en 10k bil som kanske inte håller längre än delarna du sätter på i min mening.

Köp Biltema grejerna om du har ont om pengar.
Kör därefter.

Don't get mad, get even.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
22 november 2006
Min erfarenhet är att skivorna brukar vara okay men beläggen är skit som slits fort och inte tar så värst bra.

ot: Oj vad kort svar det blev tongue

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
22 november 2006
jag kör med biltemas bromsbelägg just nu (liten nödlösning) kommer att köpa sportbromsbelägg till våren. fungerar bra än så länge, dock dammar dom en del. vet inget om slitningen på dom då jag precis börjat använda dom...

man lever bara en gång så lev väl!

537 Inlägg
22 november 2006
har en kompis som har en 535:a. biltemas bromsar funkade inte för han. Men det beror på hans körstil. Spara pengar tills våren och kör lugnt under vintern, så funkar biltemas bromsar. Satsa på riktiga bromsar när du har råd att bromsa hårt... wink

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

12 086 Inlägg
22 november 2006
Jag har köpt både skivor och belägg på biltema.. till ett flertal bilar! Funkat kanon.. dock har detta varit andra/pendelbilar.. inget man ställer för höga krav på. Skulle aldrig montera biltema på räcermaximan smile

Belägg kan nog va väldigt olika, så Biltemas är kanske inte tipp topp kvalite. Skivorna därimot är jag skeptisk att något annat märke skulle va bättre.. (typ mekonomen)

Sök