2943
Sök

JL Audio bas-PROBLEM

???
661 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#1
Tjena... har köpt mig en kärra där de fanns monterat ljud i bilen.

Men, jag har problem med basen.
ibland slår den av helt som att steget blir överbelastat.
ibland dämpas bara basen till typ hälften.
och ibland fungerar den som vanligt.
Kan gå 2 dagar där den funkar felfritt och sen dö i 5 minuter eller tvärt om.

Har varit på MDS och mätt upp men ström finns och strömmen dalar inte så där är inget problem.
Har kollat alla anslutningar på både stereo och steg utan att bli klokare.

Framsystemet går på samma steg men fungerar klockrent hela tiden.

Däremot när basen är död så kan ja slå av HP/LP filtret till OFF på steget. då spelar den som fan men då med musik och inte bara bas.
Och det är väl inte bra för basen om jag minns rätt??

Jag har testat att ändra inställningarna till allt möjligt men utan nån skillnad.

Steget är JL A4300 och basen är sv samma märke men vet inte mer.
Stereon är en Alpine iDA-X001.

Väldigt tacksam för svar som kan hjälpa... hatar att åka med bas bara ibland.


6 851 Inlägg
23 september 2010
#2
Vad är det för serie på basen?


???
661 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#3
som jag skrev så har ja ingen aning om basen.

Om det är till nån hjälp är "konan" grå silver och de står JL Audio i mitten.


3 466 Inlägg
23 september 2010
#4
Den här?
http://mobile.jlaudio.com/products_subs … ?page_id=7

för övrigt tror jag inte att det är i själva elementet felet ligger. Antingen glappkontakt inne i lådan, mellan steget och lådan eller så är det helt enkelt steget som strular.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

???
661 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#5
M_icke_ skrev:
Den här?
http://mobile.jlaudio.com/products_subs … ?page_id=7

för övrigt tror jag inte att det är i själva elementet felet ligger. Antingen glappkontakt inne i lådan, mellan steget och lådan eller så är det helt enkelt steget som strular.
den ser precis ut som den på bilden smile
tack.

ang din teori om glapp så tror ja inte de då den spelar perfekt om ja stänger av LP/HP filtret.
Senast redigerat av _Tony_ (23 september 2010)


3 466 Inlägg
23 september 2010
#6
_Tony_ skrev:
M_icke_ skrev:
Den här?
http://mobile.jlaudio.com/products_subs … ?page_id=7

för övrigt tror jag inte att det är i själva elementet felet ligger. Antingen glappkontakt inne i lådan, mellan steget och lådan eller så är det helt enkelt steget som strular.
den ser precis ut som den på bilden smile
tack.

ang din teori om glapp så tror ja inte de då den spelar perfekt om ja stänger av LP/HP filtret.
Japp uppenbarligen ett fel i steget då! Basen hade spelat illa hela tiden om det hade varit fel på själva elementet då det inte hade varit ett signalfel från steget.

Försvinner felet om du ändrar på steget så är det ju uppenbart att det är där felet ligger!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

???
661 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#7
M_icke_ skrev:
_Tony_ skrev:
M_icke_ skrev:
Den här?
http://mobile.jlaudio.com/products_subs … ?page_id=7

för övrigt tror jag inte att det är i själva elementet felet ligger. Antingen glappkontakt inne i lådan, mellan steget och lådan eller så är det helt enkelt steget som strular.
den ser precis ut som den på bilden smile
tack.

ang din teori om glapp så tror ja inte de då den spelar perfekt om ja stänger av LP/HP filtret.
Japp uppenbarligen ett fel i steget då! Basen hade spelat illa hela tiden om det hade varit fel på själva elementet då det inte hade varit ett signalfel från steget.

Försvinner felet om du ändrar på steget så är det ju uppenbart att det är där felet ligger!
ja kan så vara. men vad kan vara fel då om de funkar ibland o ibland inte o den skickar ju ut signaler så basen spelar både bas och "musik"


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 september 2010
#8
Glapp nånstans i steget troligtvis, inget som går att fixa om man inte har tillgång till osciloskop och är duktig med lödkolv. Finns dock firmor som inte gör annat än att laga steg och annan elektronik. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

???
661 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#9
ChriZtoffer skrev:
Glapp nånstans i steget troligtvis, inget som går att fixa om man inte har tillgång till osciloskop och är duktig med lödkolv. Finns dock firmor som inte gör annat än att laga steg och annan elektronik. smile
ah de lutar väl åt de sad
nån som vet nån som fixar sånt i sthlm-området?


NO SHAME RACING CREW
162 Inlägg
27 september 2010
#10
hadde du samma problem när du hade den i bmw eller är det en ny bas med låda?

För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen.
/ Sunken

2 914 Inlägg
27 september 2010
#11
speedfight89 skrev:
hadde du samma problem när du hade den i bmw eller är det en ny bas med låda?
följde med bilen. tongue

lämna in det på lagning, antar att det är filtret som jävlas. finns det att få i nytt filter så fixar nog folk det utan problem. tongue

???
661 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#12
Sunken: näe de e nya grejer i denna.

kalle: jo jag antar de. de eller skaffa ett till steg breve till basen, kanske billigare vad vet jag tongue
nån som vet nån bra firma i sthlm som gör sådant?


???
661 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#13
hej igen gott folk.
nu måste ja uppdatera lite.
jag skiftade lågnivån mellan framsystemet och basen för att se om de va kabeln som va fel...
funkade faktist ett tag.
nu är de fan värre än någonsin.

nu dör inte bara basen utan den får för sig att gå på fullt tryck konstant Ibland bara.
de e så satans hög bas att de bara e att slå av, om bilen stått i nån timme funkar de igen sen kommer de tillbaka.

testade att rycka ur lågnivån men de lät fortfarande.??? har skruvat ur elementet oxå...
enda ja kan göra e att rycka högtalarkabeln. när den väl fungerar hör man ett svagt dånande från lådan när det inte är musik.

Så felet ligger väl garanterat i steget.
men som jag frågade sist... vart kan man länga in de i sthlms-trakten? är de kanske billigare att köpa nytt steg??

/Tony



Sök