pimp-08 skrev:
twin_cam skrev:
Ta bort gubbkröken, eventuellt bakre dämpren också.
Har du B230FB har du 116 hk och ca 170-180 NM
mjo men frågan är om de inte låter lite väll mkt då.
ja på bilen vet jag. men jag vill kunna räkna ut allmänt,
jag vet ju att tex 1KW är 1,32 hks
om du förstår mig?
Nä bort med kröken brukar bli lagom
Efter 2 sekundeas Googlande hittade ja denna:
http://www.mekanex.se/ber/se-effekt_vridmom.shtmlEffekt = P
Varvtal = n
Vridmoment : Md
Vrid:
Md = 9550 * P / n
Effekt:
P = Md * n / 9550
EDIT: Fast dom formlerna räknar ut ett vridmoment relativt effekten vid givet varvtal.
Jag lekte lite och räknade på 740:in som har 116 hk @6000 rpm/183 Nm @2500rpm enl. Volvo.
så 84 kW * 9550 / 6000 rpm = 133,7 Nm vid 6k rpm
För att kurvorna ska stämma med fabiksuppgiften måste max effet komma vid 4440 rpm. Där korsar troligen kurvrona varann
84 kW * 9550 /4440 rpm = 180,6 Nm
-----------------------------------------------------------------------------------------
På samma sätt kan man räkna ut effekte där vridet är som högst, vid ca 2500 rpm ska bilen enl. Volvo toppa vridkurvan enl. mina uppgifter.
183 * 2500 / 9550 = 48 kW
Omräknat i HK 48 kW * 1,36 = 65 hk @ 2500 rpm.
Fan, detta va ju skoj