3376
Sök

Enkla trimtips 940 N/A

raggare
53 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#1
hallå, Jag har en Volvo 940 (ingen turbo).
jag har pricis satt i ett skit sportluftfilter (dubbel konigt), så min fråga är om de går att göra något annat enkelt med bilen så att den låter bättre eller går bättre. natuligtvis har jag testat köra utan "kata" men de låter för mycket alltså inte fräscht. så om ni har någon aning eller ider som ni kan dela med er?

och sen så undrar jag om någon sitter inne med kunskapen att kunna räkna ut NM från hks osv.

mvh:pierre
Senast redigerat av torpis (26 november 2010)

Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2010
#2
Ta bort gubbkröken, eventuellt bakre dämpren också.

Har du B230FB har du 116 hk och ca 170-180 NM

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

raggare
53 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
Ta bort gubbkröken, eventuellt bakre dämpren också.

Har du B230FB har du 116 hk och ca 170-180 NM

mjo men frågan är om de inte låter lite väll mkt då.

ja på bilen vet jag. men jag vill kunna räkna ut allmänt,

jag vet ju att tex 1KW är 1,32 hks

om du förstår mig?

SÄNK MER!
389 Inlägg
25 november 2010
#4
twin_cam skrev:
Ta bort gubbkröken, eventuellt bakre dämpren också.

Har du B230FB har du 116 hk och ca 170-180 NM

b230fb har ju runt 130 hk wink f motorn har 116 hk och 185 nm smile


Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2010
#5
dahlens skrev:
twin_cam skrev:
Ta bort gubbkröken, eventuellt bakre dämpren också.

Har du B230FB har du 116 hk och ca 170-180 NM

b230fb har ju runt 130 hk wink f motorn har 116 hk och 185 nm smile

Ja tänkte på FD, den har 116 hk wink

FB har väll 130 hk/190 NM?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

raggare
53 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#6
twin_cam skrev:
dahlens skrev:
twin_cam skrev:
Ta bort gubbkröken, eventuellt bakre dämpren också.

Har du B230FB har du 116 hk och ca 170-180 NM

b230fb har ju runt 130 hk wink f motorn har 116 hk och 185 nm smile

Ja tänkte på FD, den har 116 hk wink

FB har väll 130 hk/190 NM?

jag TROR bara tror att polaren sa att de va en FB-E eller något sånt:S ingen aning om jag ska vara ärlig är inte insatt i volvos:P

SÄNK MER!
389 Inlägg
25 november 2010
#7
twin_cam skrev:
dahlens skrev:
twin_cam skrev:
Ta bort gubbkröken, eventuellt bakre dämpren också.

Har du B230FB har du 116 hk och ca 170-180 NM

b230fb har ju runt 130 hk wink f motorn har 116 hk och 185 nm smile

Ja tänkte på FD, den har 116 hk wink

FB har väll 130 hk/190 NM?

fd? angående fb så är det 130 hk men nm har jag ingen koll på smile men 190 kan nog stämma big_smile


1 915 Inlägg
25 november 2010
#8
1kW = 1,36hk

pimp-08 skrev:
twin_cam skrev:
Ta bort gubbkröken, eventuellt bakre dämpren också.

Har du B230FB har du 116 hk och ca 170-180 NM

mjo men frågan är om de inte låter lite väll mkt då.

ja på bilen vet jag. men jag vill kunna räkna ut allmänt,

jag vet ju att tex 1KW är 1,32 hks

om du förstår mig?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

raggare
53 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#9
Louksor skrev:
1kW = 1,36hk

pimp-08 skrev:
twin_cam skrev:
Ta bort gubbkröken, eventuellt bakre dämpren också.

Har du B230FB har du 116 hk och ca 170-180 NM

mjo men frågan är om de inte låter lite väll mkt då.

ja på bilen vet jag. men jag vill kunna räkna ut allmänt,

jag vet ju att tex 1KW är 1,32 hks

om du förstår mig?


ja eller 1,36 va inte 100%
men som sagt är intreserad av att lära mig de

Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2010
#10
pimp-08 skrev:
twin_cam skrev:
Ta bort gubbkröken, eventuellt bakre dämpren också.

Har du B230FB har du 116 hk och ca 170-180 NM

mjo men frågan är om de inte låter lite väll mkt då.

ja på bilen vet jag. men jag vill kunna räkna ut allmänt,

jag vet ju att tex 1KW är 1,32 hks

om du förstår mig?

Nä bort med kröken brukar bli lagom smile

Efter 2 sekundeas Googlande hittade ja denna:
http://www.mekanex.se/ber/se-effekt_vridmom.shtml

Effekt = P
Varvtal = n
Vridmoment : Md

Vrid:
Md = 9550 * P / n

Effekt:
P = Md * n / 9550

EDIT: Fast dom formlerna räknar ut ett vridmoment relativt effekten vid givet varvtal.
Jag lekte lite och räknade på 740:in som har 116 hk @6000 rpm/183 Nm @2500rpm enl. Volvo.

så 84 kW * 9550 / 6000 rpm = 133,7 Nm vid 6k rpm

För att kurvorna ska stämma med fabiksuppgiften måste max effet komma vid 4440 rpm. Där korsar troligen kurvrona varann

84 kW * 9550 /4440 rpm = 180,6 Nm
-----------------------------------------------------------------------------------------
På samma sätt kan man räkna ut effekte där vridet är som högst, vid ca 2500 rpm ska bilen enl. Volvo toppa vridkurvan enl. mina uppgifter.

183 * 2500 / 9550 = 48 kW
Omräknat i HK 48 kW * 1,36 = 65 hk @ 2500 rpm.

Fan, detta va ju skoj big_smile
Senast redigerat av twin_cam (25 november 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

raggare
53 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#11
twin_cam skrev:
pimp-08 skrev:
twin_cam skrev:
Ta bort gubbkröken, eventuellt bakre dämpren också.

Har du B230FB har du 116 hk och ca 170-180 NM

mjo men frågan är om de inte låter lite väll mkt då.

ja på bilen vet jag. men jag vill kunna räkna ut allmänt,

jag vet ju att tex 1KW är 1,32 hks

om du förstår mig?

Nä bort med kröken brukar bli lagom smile

Efter 2 sekundeas Googlande hittade ja denna:
http://www.mekanex.se/ber/se-effekt_vridmom.shtml

Effekt = P
Varvtal = n
Vridmoment : Md

Vrid:
Md = 9550 * P / n

Effekt:
P = Md * n / 9550

vet inte hur de där ska hjälpa mig att räkna ut nått,

okej jag får vara lite tydligare, om vi säger att jag har en motor på 250 hks och 300 NM så sätter jag in en turbo TEX  och då vill jag räkna ut lite snabbt och umjefär hur mkt jag har. inte va sakerna står för

Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2010
#12
pimp-08 skrev:
twin_cam skrev:
pimp-08 skrev:

mjo men frågan är om de inte låter lite väll mkt då.

ja på bilen vet jag. men jag vill kunna räkna ut allmänt,

jag vet ju att tex 1KW är 1,32 hks

om du förstår mig?

Nä bort med kröken brukar bli lagom smile

Efter 2 sekundeas Googlande hittade ja denna:
http://www.mekanex.se/ber/se-effekt_vridmom.shtml

Effekt = P
Varvtal = n
Vridmoment : Md

Vrid:
Md = 9550 * P / n

Effekt:
P = Md * n / 9550

vet inte hur de där ska hjälpa mig att räkna ut nått,

okej jag får vara lite tydligare, om vi säger att jag har en motor på 250 hks och 300 NM så sätter jag in en turbo TEX  och då vill jag räkna ut lite snabbt och umjefär hur mkt jag har. inte va sakerna står för

Skrev ett utförligare svar med EDIT.

Men med turbo kommer fler variabler in. Laddtryck .m.m

Orkar inte leta efter det nu, men Sharky sitter säkert på formler smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

raggare
53 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#13
twin_cam skrev:
pimp-08 skrev:
twin_cam skrev:

Nä bort med kröken brukar bli lagom smile

Efter 2 sekundeas Googlande hittade ja denna:
http://www.mekanex.se/ber/se-effekt_vridmom.shtml

Effekt = P
Varvtal = n
Vridmoment : Md

Vrid:
Md = 9550 * P / n

Effekt:
P = Md * n / 9550

vet inte hur de där ska hjälpa mig att räkna ut nått,

okej jag får vara lite tydligare, om vi säger att jag har en motor på 250 hks och 300 NM så sätter jag in en turbo TEX  och då vill jag räkna ut lite snabbt och umjefär hur mkt jag har. inte va sakerna står för

Skrev ett utförligare svar med EDIT.

Men med turbo kommer fler variabler in. Laddtryck .m.m

Orkar inte leta efter det nu, men Sharky sitter säkert på formler smile

jo absolut men du förstår va jag menar nu tog jag till med ett vild exempel

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 november 2010
#14
twin_cam skrev:
Där korsar troligen kurvrona varann

Fan, detta va ju skoj big_smile

Det beror ju på vilken enhet du använder dig utav hur graferna ser ut och var de skär varandra. Men inte tusan kan du påstå att de kosar varandra vid 4400rpm?


Tog mig friheten att rikta in effekten omräknad till kW i detta bromspapper. Räknar man effekt i hk och vridmoment i Nm så korsar alltid graferna varandra vid 7024rpm/min.  Har man 400hk vid 7024rpm så har man också 400Nm.

http://x40nordic.com/Gallery/Upload/bmwbromspapper.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 november 2010
#15
Vi lånar en bild från BSR, de kan ju få en länk som tack för lånet: http://sv.bsr.se

http://sv.bsr.se/bilder/_/PChart_x480y540_81_372905165.png

Här korsar ju graferna varandra hej vilt och inte i närheten av de 7024rpm/min som jag virrar om...  men slå ett öga på enheterna, det är dubbla skalor med olika gradering... man har alltså skjutit ihop allting för att spara plats.  klurigt om man inte tänker på det :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

raggare
53 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#16
tack så mycket smile perfekt svar big_smile

SKANK Performence
272 Inlägg
27 november 2010
#17
Trimtips,  byt kam! Gör stor skilnad!

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519


Sök