3421
Sök

Turbon slår ifrån vid 0,8bar ? hjälp mig att fixa det :P

dieselpower
33 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#1
300tdt med uppställd pump laddar bara 0,8bar vad är det gör fel
gissar på att den slår i från pga högt tryck?
hur mycket vågar man ladda orginal motor? mhv
Senast redigerat av twigen (6 oktober 2010)


424 Inlägg
6 oktober 2010
#2
sitter nog en laddtrycksspärr i din styrbox

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
6 oktober 2010
#3
är du säker på 0,8psi?
verkar ju oerhört lågt


221 Inlägg
6 oktober 2010
#4
Tror inte det är PSI du menar för 0,8 PSI är 0.055 BAR

dieselpower
33 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#5
oj 0,8 bar
men kan man ta bort spärren? på något sätt?


dieselpower
33 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#6
det är en -93 mercedes


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
6 oktober 2010
#7
grejen är att om du ska trimma en diesel ska du sätta dit typ en kcr-box som tar bort alla spärrar.
ska du göra en fuling kan du ersätta magnetventilen med en pysventil då det är den som slår bort laddtrycket, men detta rekommenderas inte.


dieselpower
33 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#8
okejokej  men problemet är att det går inte att sätta kcrbox på en gammal diesel mercedes vad jag vet 93 är det


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 oktober 2010
#9
mk2_power skrev:
grejen är att om du ska trimma en diesel ska du sätta dit typ en kcr-box som tar bort alla spärrar.
ska du göra en fuling kan du ersätta magnetventilen med en pysventil då det är den som slår bort laddtrycket, men detta rekommenderas inte.

Varför? Jag har själv kört med stummonterad wastegate och styrt laddtrycket med dieselmängden, det är inte så att den kommar att spika sönder direkt...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

236 Inlägg
9 oktober 2010
#10
discokapten skrev:
mk2_power skrev:
grejen är att om du ska trimma en diesel ska du sätta dit typ en kcr-box som tar bort alla spärrar.
ska du göra en fuling kan du ersätta magnetventilen med en pysventil då det är den som slår bort laddtrycket, men detta rekommenderas inte.

Varför? Jag har själv kört med stummonterad wastegate och styrt laddtrycket med dieselmängden, det är inte så att den kommar att spika sönder direkt...

Hur menar du med stum monterad? Fullt stängd eller öppen i ett visst läge? Vid alternativ 2 kommer du få segare spoolup då wastegaten alltid är öppen även vid lågt laddtryck. Fullt stängd WG, ja det säger ju sig själv att laddet kommer skena tongue Iofs kanske är så man kör på diesel, har sämre koll på det!


dieselpower
33 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#11
okjeokej vad tycker ni skulle varadet bästa i detta läge??


508 Inlägg
9 oktober 2010
#12
twigen skrev:
okjeokej vad tycker ni skulle varadet bästa i detta läge??

det är  alltid bästa att omprogramera om motorstyrning då det är mest safe och du slipper motorras som är en dyr historia. men låter du snålheten ta över tycker jag inte att du ska pilla med laddtrycket, det blir dyrare då det kommer sluta illa med dessa "bondknep"

dieselpower
33 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#13
jo det är ju sant vart ksn man göra det ? vet du något bra ställe ? tongue


236 Inlägg
9 oktober 2010
#14
Ja en KRC box är ju att föredra men om det nu är som du säger att det inte finns någon sådan till din modell så är ju det förstås uteslutet. Det kanske finns något chip eller liknande för boxen?

Men som mk2_power också nämnde så kan du ju ta bort orginal laddtryckstyrning för att ersätta med en eftermarknads. Då lurar man samtidigt boxen då den inte vet vad du har för laddtryck och därav slår den inte ifrån. Sen kan man dividera hurvida bra det är eller inte.


ingen aning
687 Inlägg
9 oktober 2010
#15
"kör så det ryker" motorn är ju friventilerad.. kör på och reglera ladd med bränsle..

mer diesel för folket..

även zebran har sina fläckar

dieselpower
33 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#16
HenrikssonMedia skrev:
Ja en KRC box är ju att föredra men om det nu är som du säger att det inte finns någon sådan till din modell så är ju det förstås uteslutet. Det kanske finns något chip eller liknande för boxen?

Men som mk2_power också nämnde så kan du ju ta bort orginal laddtryckstyrning för att ersätta med en eftermarknads. Då lurar man samtidigt boxen då den inte vet vad du har för laddtryck och därav slår den inte ifrån. Sen kan man dividera hurvida bra det är eller inte.

jo det kan jag ta och kolla upp om det är så tongue


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 oktober 2010
#17
HenrikssonMedia skrev:
discokapten skrev:
mk2_power skrev:
grejen är att om du ska trimma en diesel ska du sätta dit typ en kcr-box som tar bort alla spärrar.
ska du göra en fuling kan du ersätta magnetventilen med en pysventil då det är den som slår bort laddtrycket, men detta rekommenderas inte.

Varför? Jag har själv kört med stummonterad wastegate och styrt laddtrycket med dieselmängden, det är inte så att den kommar att spika sönder direkt...

Hur menar du med stum monterad? Fullt stängd eller öppen i ett visst läge? Vid alternativ 2 kommer du få segare spoolup då wastegaten alltid är öppen även vid lågt laddtryck. Fullt stängd WG, ja det säger ju sig själv att laddet kommer skena tongue Iofs kanske är så man kör på diesel, har sämre koll på det!

Konstant stängd naturligtvis, snurrar inte mer än hur mycket avgaser som kommer, alltså du styr laddtrycket med hur mycket soppa du trycker in.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

236 Inlägg
10 oktober 2010
#18
discokapten skrev:
HenrikssonMedia skrev:
discokapten skrev:
Varför? Jag har själv kört med stummonterad wastegate och styrt laddtrycket med dieselmängden, det är inte så att den kommar att spika sönder direkt...

Hur menar du med stum monterad? Fullt stängd eller öppen i ett visst läge? Vid alternativ 2 kommer du få segare spoolup då wastegaten alltid är öppen även vid lågt laddtryck. Fullt stängd WG, ja det säger ju sig själv att laddet kommer skena tongue Iofs kanske är så man kör på diesel, har sämre koll på det!

Konstant stängd naturligtvis, snurrar inte mer än hur mycket avgaser som kommer, alltså du styr laddtrycket med hur mycket soppa du trycker in.

Jasså man kan alltså göra så på en Diesel. Har verkligen 0 koll på den biten, hade man gjort det på en bensinare hade det inte hållt långt tongue


dieselpower
33 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#19
kanske ska sätta dit en laddtrycksstyrning

http://askas3046.dedic35.kontrollpanele … ;Visn=Std2


1 Inlägg
1 januari 2011
#20
tja har en 945 lt som jag har ett problem med. nu i somras laddade den 0.7 0.8 typ men nu har den blivit helt cp. kommer man upp mot 3tusen varv så slår den ifrån men om man gör en kick down så gör det ej så. någon som har varit med om det eller har ett bra svar ???? mvh krille


Sök