2570
Sök

Mac audio fearless 1000D + 2 st Alpine Type-r 10"

18 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Halloj, är det någon som vet om jag ska köpa 2Ohm eller 4Ohm?
sen vet jag exakta måttet på låda för 1 bas, hur räknar jag ut måtten om jag ska ha dubbellåda? måttet för sluten enkellåda är 12.5" x 12.5" x 10" enligt alpine's hemsida för den basen.

hittade om basen nu, måtten på låda och om hur det ska kopplas står där, men jag behöver hjälp att förstå måtten. är inte riktigt haj på kubikfot och liknande
Det jag hittade:http://www.alpine-electronics.se/filead … 43D_EN.pdf

steget: http://www.mac-audio.de/index.php?id=31 … 9f84a5b054

Och sen är det någon som kan hjälpa hur jag drar strömkabeln enklast i en saab9000 cd -93? smile kabeln som ska dras är 50mm2.
och vad skulle låta bäst, sluten eller ventilerad i saaben?

jag vill ha så bra ljud som möjligt ur dom två basarna med det steget. har hört olika versioner om jag ska ha 2 eller 4Ohms basar så vill gärna ha hjälp

tack på förhand

Mvh raab
Senast redigerat av rutbert (8 februari 2011)

3 187 Inlägg
8 februari 2011
vad menar du med "så bra ljud som möjligt" vill du ha mycket bas eller vill du hellre ha mer rapp bas?
har du dubbla 2 ohms spolar kan du köra steget i 2 ohm, har du dubbla 4 ohms spolar så kan du köra steget i 4 ohm.
kopplar du basarna i 4 ohm så har du med kontroll på basarna, kopplar du dom i 2 ohm får basarna mer effekt av steget, vilket troligtvis gör att det kommer spela högre, men kontollen på basarna sjunker.

rutbert skrev:
Halloj, är det någon som vet om jag ska köpa 2Ohm eller 4Ohm?
sen vet jag exakta måttet på låda för 1 bas, hur räknar jag ut måtten om jag ska ha dubbellåda? måttet för sluten enkellåda är 12.5" x 12.5" x 10" enligt alpine's hemsida för den basen.

hittade om basen nu, måtten på låda och om hur det ska kopplas står där, men jag behöver hjälp att förstå måtten. är inte riktigt haj på kubikfot och liknande
Det jag hittade:http://www.alpine-electronics.se/filead … 43D_EN.pdf

steget: http://www.mac-audio.de/index.php?id=31 … 9f84a5b054

Och sen är det någon som kan hjälpa hur jag drar strömkabeln enklast i en saab9000 cd -93? smile kabeln som ska dras är 50mm2.
och vad skulle låta bäst, sluten eller ventilerad i saaben?

jag vill ha så bra ljud som möjligt ur dom två basarna med det steget. har hört olika versioner om jag ska ha 2 eller 4Ohms basar så vill gärna ha hjälp

tack på förhand

Mvh raab

18 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska formulera, är ny inom billjud. jag vill ha mycket bas, men jag vill också att dom ska vara rapp, att dom ska hinna med all möjlig musik. och vill kunna spela högt

3 187 Inlägg
8 februari 2011
rutbert skrev:
Jag vet inte hur jag ska formulera, är ny inom billjud. jag vill ha mycket bas, men jag vill också att dom ska vara rapp, att dom ska hinna med all möjlig musik. och vill kunna spela högt

okej, eftersom det steget inte är jätte starkt så skulle jag köra dom i 2 ohm. alltså 2x2 ohms spolar. det kommer spela på bra!

18 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
okej smile bara för jag blir nyfiken, vad blir skillnaden om jag köper 4Ohms basarna?

3 187 Inlägg
8 februari 2011
rutbert skrev:
okej smile bara för jag blir nyfiken, vad blir skillnaden om jag köper 4Ohms basarna?

skrev det i det tidigare inlägget, du kan bara koppla det i  1 eller 4 ohm med 4 ohms spolar, och vill du att det ska spela i 2 ohm så ska du köra 2 ohms spolar.

18 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
okej, som det verkar på alpine's koppling, om du har kollat länken.  då kopplas dom på serie om jag inte är helt ute och cyklar? men om jag kopplar två stycken dubbelspoliga 2Ohms basar går steget i 2Ohm?

3 187 Inlägg
8 februari 2011
rutbert skrev:
okej, som det verkar på alpine's koppling, om du har kollat länken.  då kopplas dom på serie om jag inte är helt ute och cyklar? men om jag kopplar två stycken dubbelspoliga 2Ohms basar går steget i 2Ohm?

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

kolla länken, koppla som mitten bilden så spelar det i 2 ohm.

3 187 Inlägg
8 februari 2011
rutbert skrev:

18 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
nice, tackar smile

18 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
är det någon som kan hjälpa mig med hur jag lättast drar 50mm2 kabel i en saab 9000cd -93? och om någon har provat skillnad på sluten och ventilerad i min bil modell?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2011
Lådan bör byggas för att passa basen, bilmodellen avgör inte så mycket om du ska ha sluten eller portad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Superhedde
255 Inlägg
9 februari 2011
Dessa basar låter kanon och trivs bäst i sluten låda. Som du ser i faktabladet så vill de ha 0.6CuFt vilket blir 17liter per bas. Köp som sagts tidigare varianten med dubbla 2ohms spolar.

Mvh Mattis Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

18 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
tackar för svaren smile ja det kommer bli 2Ohms basarna, angående lådan, ska jag bygga så det blir som två lådor ihopsatt eller en stor? tänkte om jag ska bygga med en mellanvägg eller hur jag ska säga

Sök