Helt rätt! Finns för mycket tattarlagningar redan på våra vägar. Tyvärr missar dom en hel del.
Trösklar är en bärande del på bilen, och tumregeln är att minst 70% av tröskeln (rätta mig om jag har fel) måste vara intakt, alltså frisk plåt. En tröskel som är porös av rost, men utan hål blir också tvåa.
På en rambyggd bil är inte tröskeln bärande på samma sätt, det är rätt, men undra jag hur roligt det vore att råka ut för en sidokollision utan tröskel? Den styvar alltså upp karrossen, och är indirekt bärande då det är den enda balken som binder ihop karrossfästena på många modeller.
Sen är bilprovningen hårdare mot gamla bilar många gånger, just av den anledningen att miljömupparna vill ha bort våra pärlor från vägarna. Men även för att det på en gammal bil kan vara saker som är "på G" p.g.a t.ex utmattning.
För TS del är det bara att välja, betala 5000 och laga det ordentligt. Betalla 1000-2000 och få det godkänt, men kanske inte så snyggt (plåtlapp uppepå hålet) eller skrota och köp annat. Valet är ditt.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!