Hur mkt pallar orginalkolvarna i bmw:s 3.5l sexa med överladdning? HJÄLP !!!

335Turbo
18 februari 2011 · 38 Inlägg

Hur mkt pallar orginalkolvarna i bmw:s 3.5l sexa med överladdning?

Tänkte mata med en Holset hx35 och vill inte öppna motorn, så undrar hur mkt jag kan pressa ur motorn utan att öppna

-=<[ Hellre 200hp och klistrad i asfalten, än 600hp och klistrad i vägräcket ]>=-
Supraner VIP Medlem
19 februari 2011 · 251 Inlägg

21 psi är vad jag har läst mig fram till utan att behöva byta toppackningen. Det resulterar väl i ungefär 1,4bar! wink Lite mer, men om du vill köra säkert så borde du köra på 1,2

Sharky
19 februari 2011 · 10 287 Inlägg

Kolvarna? Hur har dom lyckats konstruera så att kolvarna är svagaste punkten?

Och speca hållbarhet som direkt parameter av laddtryck är en farlig väg att gå. Man kan måhända göra det på en uppskruvad orginalmotor där inget som har direkt med VE att göra är ändrat men man bör rent generellt vara försiktig att göra det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
20 februari 2011 · 10 576 Inlägg

Hur mycket motorn tål beror ju på så mycket mer än just materialet i en viss komponent. Fuskar du med kylningen så kommer det inte hålla för original effekt, spikar den så kommer det också att rasa direkt.  Gör du rätt så är förmodligen inte kolvarna svagaste punkten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang