3117
Sök

Litet utrymme, 8 eller 10" bas?

66 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
Funderar på att bygga en baslåda i min lilla bil, men problemet är ju utrymmet. Men en 8 eller 10" skall gå att få in längs ena kanten i bagaget eller ev en 8" under passagerarstolen.
Lyssnar mest på rock/hårdrock men även en del annat blandat, typ hiphop/r&b mm. Vad skall man satsa på? Är ju en rätt liten bil så det borde gå att få bra tryck i en 8" ellerskall man satsa på en 10"? Kollat på Kicker Comp VR 8", Mutants NW10 och sonys XS-L102P5S. Tänkte börja med en bas och steg nu, för att byta huvudenhet när pengarna finns till det.

Men frågan är, skall jag köra på en 8" eller 10" bas? Några förslag på andra basar, prisklassen runt 1000 kr.

Forum för Toyota Aygo / Peugeot 107 / Citroën C1: http://trillingbilarna.phpbb2.se

8 Inlägg
16 december 2006
byggde låda åt en kompis idag. Han har en vw caddy med flak , (2 sittsig).
byggde en lite låda bakom en stolen.

Basen : jbl gto804. den spelar i sluten låda på 10 liter.
Vi han med att provspela lite idag och den låter bra , tight fin bas.Provade
spela både hårdrock och vanlig radio musik , den hänger med på det mesta.
han får spela in basen lite så spelar den säkert ännu bättre.

basen köptes på nårdik.

66 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
Ja, den JBL basen verkar rätt nice... 10 L låda borde ju gå att klämma in. Vad driver han den med för steg? Verkar den lättdriven? Den JBL basen och ett Magnat Rock 4000 steg också från nardik, vad tror ni om det? Är Magnat något att ha?
Senast redigerat av monkeyman (16 december 2006)

Forum för Toyota Aygo / Peugeot 107 / Citroën C1: http://trillingbilarna.phpbb2.se

845 Inlägg
16 december 2006
tänkte på JBL jag också..

21 761 Inlägg
16 december 2006
Den basen är inte lättdriven men den kan nog gå ganska djupt för att vara en 8".

66 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
Vad tror ni om att driva det med magnatsteget då? Skall enligt spec ge 1x200 Wrms bryggat.   Kollat lite på DLS CA22 också, skall även det ge 1x200 Wrms bryggat. Räcke det till för att få hyfsat tryck eller skall man ha något kraftigare?

494 Inlägg
16 december 2006
monkeyman skrev:
Vad tror ni om att driva det med magnatsteget då? Skall enligt spec ge 1x200 Wrms bryggat.   Kollat lite på DLS CA22 också, skall även det ge 1x200 Wrms bryggat. Räcke det till för att få hyfsat tryck eller skall man ha något kraftigare?

annars dls ca 12

jag är hård som sten

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 december 2006
JL Audio har en sjukt bra 6-7" kmr inte ihåg vilket men den kan nästan monteras i ett mjölkpaket till storleken...

21 761 Inlägg
16 december 2006
JBL-basen tål 200W RMS och i en 10 liters sluten låda, som emila78 gjorde, så ska gå att kräma uppåt 200W innan konen riskera att bottna. Det är ganska bra för en 8".
Senast redigerat av Drönirettab (16 december 2006)

6 851 Inlägg
16 december 2006
bumpe skrev:
JL Audio har en sjukt bra 6-7" kmr inte ihåg vilket men den kan nästan monteras i ett mjölkpaket till storleken...

Nja, det är en 6½" som heter  JL6W0 som du antagligen tänker på.
Den gillar, nu vet inte jag hur stora mjölkpaket bumpe har, 7L basreflex och 5L sluten.
(själv tycker jag det erkar vara väldigt stora mjölkpaket..!)

Har själv inte hört den (tyvärr), men har hört av andra att den skall vara bra för sin storlek.

21 761 Inlägg
16 december 2006
Tiaz skrev:

Bumpe gillar säkert mjölk väldigt mycket, är nog därför.

Nej, allvarligt. Den basen har fått bra kritik av flera som har testat den vad jag har sett.

8 Inlägg
16 december 2006
magnat ultra 4000 har han till basen och dls 5.25" billiga koaxialer. steget orkar driva
jbl basen ganska bra faktiskt. men mer watt ju bättre spelar den säkert.

magnat stegen verkar vara prisvärda. Bra skruvplintar,kontakter och ställrattar och filter.
helt klart värt 995kr.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 december 2006
Tiaz skrev:
bumpe skrev:

Nja, det är en 6½" som heter  JL6W0 som du antagligen tänker på.
Den gillar, nu vet inte jag hur stora mjölkpaket bumpe har, 7L basreflex och 5L sluten.

Har själv inte hört den (tyvärr), men har hört av andra att den skall vara bra för sin storlek.

Haha, jaja men ni fattar poängen...

Sök