3773
Sök

Volvo 945 "pystrim/slangtrimm" fundering.

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#1
Tjenare tjenare i blåbärsskogen ! cool

Har nyligen införskaffat mig en 945 ltt som är chippad och 2.5" avgassystem från BSR hela vägen. den laddade 0.5 bar och började ladda vid 2.500 .
hörde att polarna körde med "pystrim/slangtrimm" och att dom laddade 0.8 bar, så naturligtvis fick man ju lov att prova detta, för jag menar lite mera kräm under huven är ju alltid roligt! wink
Men när jag gjorde detta visade laddtrycksmätaren 1 bar och började ladda vid 3.5-4000. men eftersom den laddade så mycket blev man ju lite fundersam.

men efter lite snabbt uträknadne så blev det " logiskt" .0.3 bar orginal, eller hur ? och jag har/hadde 0.5 bar, skiljer 0.2 bar, efter att en orginal ltt  har "pystrimat/slangtrimat" får ett ladd på 0.8 och då min får 1 bar så skiljer det 0.2 bar där med. ganska logiskt egentligen tongue

men då är ju frågan, pallar motorn å spridare med detta eller ska man ordna tillbaka orginal slang och leta reda på en FTT klocka istället ?!

Snabba svar är välkommna smile

// Mizzy


I brist på annat :)
526 Inlägg
4 april 2011
#2
Vad jag lärt mig så ska man hålla sig borta från pystrim...

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#3
nuffe skrev:
Vad jag lärt mig så ska man hålla sig borta från pystrim...

då är ju frågan varför det är så många som gör det ? :S ..

men jag tyckte allt att det var dåligt med svar när det har vartit så pass många som har tittat in på tråden ..


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
4 april 2011
#4
MiZzY91 skrev:
nuffe skrev:
Vad jag lärt mig så ska man hålla sig borta från pystrim...

då är ju frågan varför det är så många som gör det ? :S ..

Av den enkla anledningen att det inte kostar annat än nån tia + lite meck, okunskap och att koncekvensanalys INTE görs.
Senast redigerat av hotrodder (4 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

3 860 Inlägg
4 april 2011
#5
Risken är ju att motorn spikar om man endast pyser upp laddet för mycket..

Att många pystrimmar är ju bla för att det är mycket billigare!
Men, vissa bilar funkar det på om man inte tar i allt för mycket så klart!

Men skaffa chip för bränsle o tändning, ställ på laddet efter det i stället så tror ja den kommer gå ännu bättre o säkert mer driftsäker.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 april 2011
#6
Har en meckmanventil från industrin på min. Är den fullt öppen så har jag 0,75bar laddtryck och den peakar på 0,8 på lägre varv.

Har ALDRIG haft problem med att den gått högre någon gång på 350 hårt körda mil.


Sen "pyser" man ju laddet på de nyare bilarna med magnetventiler osv. Fast här finns de ju givare osv som känner av när det blir önskat laddtryck

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#7
spokenratt skrev:
Risken är ju att motorn spikar om man endast pyser upp laddet för mycket..

Att många pystrimmar är ju bla för att det är mycket billigare!
Men, vissa bilar funkar det på om man inte tar i allt för mycket så klart!

Men skaffa chip för bränsle o tändning, ställ på laddet efter det i stället så tror ja den kommer gå ännu bättre o säkert mer driftsäker.

men den är ju redan chippad ?  allt detta chipp å elektronik är lite för nytt för mig pga av att man har kört B20 i alla dessa år wink


3 860 Inlägg
4 april 2011
#8
Ok.. Men om den nu är chipad, är inte laddet ställt efter chipet då?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 168 Inlägg
4 april 2011
#9
nej. är manuell styrning på turbon.
är ingen magnet ventil på 940is smile


3 860 Inlägg
4 april 2011
#10
jimmzzan skrev:
nej. är manuell styrning på turbon.
är ingen magnet ventil på 940is smile

Nej, det var inte såja menade..
Om den nu är chipad, har man inte redan ställt på laddet eller varför ska man dit o pilla nu?
Beroende på chip så borde den eller bör den ställas in därefter.. Och kanske inte via pysventilutan från WG i stället?
Senast redigerat av spokenratt (4 april 2011)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 168 Inlägg
4 april 2011
#11
kan ju varit scenariot, ägare har bil, chippad och påställt laddtryck och är nöjd. bilen ska säljas och ägaren ställer ner laddtrycket och bilen är enbart chippad men bilen är "aldrig körd med ökat laddtryck" för att göra köpare "jättetrygg" och köper den med originalladd och köparen vill givetvis öka laddtrycket igen.
pys upp skiten, eller köp en strypventil. spela roll. det är en b230fX motor..


3 860 Inlägg
4 april 2011
#12
Sant.. Han får kolla vad för chip som sitter o sen ställa därefter.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 168 Inlägg
4 april 2011
#13
spokenratt skrev:
Sant.. Han får kolla vad för chip som sitter o sen ställa därefter.

pys upp den till 1kg så ligger du där och svajjar med lite skenande laddtryck. går han friskt vid 1kg så får du vara nöjd o glad eller så fortsätter du tills den klipper smile


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
4 april 2011
#14
jimmzzan skrev:
spokenratt skrev:
Sant.. Han får kolla vad för chip som sitter o sen ställa därefter.

pys upp den till 1kg så ligger du där och svajjar med lite skenande laddtryck. går han friskt vid 1kg så får du vara nöjd o glad eller så fortsätter du tills den klipper smile

Mmmm jättebra roll så du kan köra med kolvätande spikningar på maskin... och nej! Det är ingenting som ens ett tränat motoröra kan höra.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 168 Inlägg
4 april 2011
#15
hotrodder skrev:
jimmzzan skrev:
spokenratt skrev:
Sant.. Han får kolla vad för chip som sitter o sen ställa därefter.

pys upp den till 1kg så ligger du där och svajjar med lite skenande laddtryck. går han friskt vid 1kg så får du vara nöjd o glad eller så fortsätter du tills den klipper smile

Mmmm jättebra roll så du kan köra med kolvätande spikningar på maskin... och nej! Det är ingenting som ens ett tränat motoröra kan höra.

smått ironi, sen är det en b230fk motor liksom, kör 1kg laddtryck. troligen börjar lamellen slira före att motorn börjar krångla.


388 Inlägg
4 april 2011
#16
B230fk har ett laddtryck på 0.35 bar orginal dessa motorer har ingen magnetventil där av måste man ställa laddtrycket genom att skuva,pysa eller byta till en fulltrycks wastegate,orginal wastegaten är oftast ingen idé att skruva på utan skall man komma billigt undan är det pysa som gäller,hur man gör detta slang och t-kors eller en typ "Dawes divace" där du kan ställa hur mycket man vill pysa mer exakt än t-kors.
Så även om man köper ett chip måste man ställa på laddtrycket mekaniskt på något av föregående sätt.
B230fk motorns parametrar är långt ifrån så känsliga som många modernare motorer där så gott som inga avikelser av laddtrycket är bra.
På en orginal B230fk hade jag nog inte lagt laddtrycket mycket mer än 0.6 bar för att vara safe på en orginalmotor,med ett bränslechip kan man ladda på 1 bar utan problem och många säger säkert att dom laddar mer och visst lite till med grövre avgas och en bra flödande katt men någonstans i dom trakterna ligger orginalturbon kapacitet sedan blåser den mest varmluft och så börjar tändningen spela in vilket kan lösas om man har sk. guldbox vilket gör att man även kan chippa tändboxen.
Chip till dessa kostar ju inte många kronor idag heller.
Senast redigerat av yoppe (4 april 2011)


Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#17
nu blev det en massa att läsa igenom ..



Sök