3339
Sök

Var ska bästa däcken sitta?

Evildan
7 maj 2011
Bak enligt dom som vet vad dom pratar om.
Finns många trådar angående detta och i var tråd förekommer "experter" som säger tvärtom då dom tydligen kan få alla fysikens lagar att upphöra.
Här är ett bra klipp Steifan hittade från den verkliga världen de flesta av oss lever i:
http://www.vibilagare.se/video/darfor-s … a-bak-1454

6 629 Inlägg
7 maj 2011
Sätter bästa bak på jobbet, eftersom de bilarna ska säljas..Vet inte hur kunderna kör så

Annars sätter jag själv; Bästa däcket där drivningen är

Lika jobbigt med båda; Glida rakt fram utan styrning eller att bakvangen flyttar sig

De/Dem

1 758 Inlägg
7 maj 2011
Utgår från att de som säger bästa däcken fram aldrig fått ett rejält ofrivilligt bakvagnssläpp.
Styr- och bromsförmågan blir garanterat bättre med bästa däcken fram, men det spelar liksom ingen roll när du har noll grepp bak. Du snurrar åt helvete ändå.
Senast redigerat av schnauz (7 maj 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 maj 2011
Evildan skrev:
Bak enligt dom som vet vad dom pratar om.

Exakt. Problemet är att flera tror att de vet vad de pratar om och rekommenderar att sätta dem fram. Snälla rara TS, lyssna inte på alla som hävdar att de ska sitta fram. Sätt dem bak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

65 Inlägg
7 maj 2011
varför inte ha fräsha däck runt om? tongue

423 Inlägg
7 maj 2011
Fram, roligare när bakvagnen släpper än att åka rakt fram.

1 758 Inlägg
7 maj 2011
Pontus1991 skrev:

Ja, jätteroligt när du ligger på motorvägen och plötsligt blir omkörd av din egen bakvagn i 110...

Är en grej när man är ute och buskör, då är man beredd på att bilen kan släppa och man kör inte värre än att man kan hämta hem en sladd om det skulle släppa.
Det som detta handlar om är ju vid normal körning. T.ex. om det ligger lite vatten på vägen så bilen börjar plana i motorvägsfart. Släpper det tillräckligt bra då så finns det inte en chans i helvete att hämta hem sladden. Spelar ingen roll om man är bäst i världen på att köra bil - har man inget grepp är man rökt.
Tänk dig själv att du kör i 90 och bilen ställer sig på tvären på under en sekund. Innan du ens har hunnit styra över helt så är du på väg baklänges.

7 387 Inlägg
7 maj 2011
schnauz skrev:
Pontus1991 skrev:

Ja, jätteroligt när du ligger på motorvägen och plötsligt blir omkörd av din egen bakvagn i 110...

Är en grej när man är ute och buskör, då är man beredd på att bilen kan släppa och man kör inte värre än att man kan hämta hem en sladd om det skulle släppa.
Det som detta handlar om är ju vid normal körning. T.ex. om det ligger lite vatten på vägen så bilen börjar plana i motorvägsfart. Släpper det tillräckligt bra då så finns det inte en chans i helvete att hämta hem sladden. Spelar ingen roll om man är bäst i världen på att köra bil - har man inget grepp är man rökt.
Tänk dig själv att du kör i 90 och bilen ställer sig på tvären på under en sekund. Innan du ens har hunnit styra över helt så är du på väg baklänges.

sant iof smile

735 Inlägg
9 maj 2011
Kommer alltid att tänka på denna film när den här diskussionen dyker upp:

http://www.garaget.org/video/21802

Jag tycker att filmen säger tydligt vart de bästa däcken ska sitta smile

Elektriker
718 Inlägg
9 maj 2011
Olja på vägen så känns de som att du kan ha bra däck runt om och ändå få det jobbigt?tongue

Brukar köra med bästa däcken fram på saaben ja, men ärligt så funderar jag på skifta för i vintras va bilen fan inte rolig, blir oerhört nervös i bakvagnen.
Men trevligt att kunna bromsa dock..

Sanningen är ju att om man kör och som nån skrev blir omkörd av bakvagnen i 110, ja då har du kört för fort helt enkelt.
Är du medveten om att du har dåliga däck så får du skylla dig själv om du bums är så dum att du ändå ska köra 110 fast det är snorhalt.
Ungefär som alla jevla Audi quattro som kör om en i 130 blås på E4an när det är snöstorm å skit halt, för dom har ju 4WD så det går ju bra, dom tänker dock inte på att dom inte har nå bättre bromsar för det..

Som att kasta vatten i sjön.

735 Inlägg
9 maj 2011
monno skrev:
Olja på vägen så känns de som att du kan ha bra däck runt om och ändå få det jobbigt?tongue

Brukar köra med bästa däcken fram på saaben ja, men ärligt så funderar jag på skifta för i vintras va bilen fan inte rolig, blir oerhört nervös i bakvagnen.
Men trevligt att kunna bromsa dock..

Sanningen är ju att om man kör och som nån skrev blir omkörd av bakvagnen i 110, ja då har du kört för fort helt enkelt.
Är du medveten om att du har dåliga däck så får du skylla dig själv om du bums är så dum att du ändå ska köra 110 fast det är snorhalt.
Ungefär som alla jevla Audi quattro som kör om en i 130 blås på E4an när det är snöstorm å skit halt, för dom har ju 4WD så det går ju bra, dom tänker dock inte på att dom inte har nå bättre bromsar för det..

Du har aldrig fått ett ofrivilligt bakvagnssläpp va? Det är upp till var och en men för min del vill jag undvika det till varje pris. Jag fick det nära en lastbilvid en omkörning. Parerade sladden 10-20 meter framför 10 ton plåt. Inte skoj!

Elektriker
718 Inlägg
9 maj 2011
Jopp de har jag fått, i en kurva med massa snöslask. Kan inte skylla på anant än att jag körde för fort, gick väl ca 100km/h. När sladden va utredd , ha för mig de va nått mellan 2-4kast, väldigt mycket på tvären, ja då gick det 80=) Så va redigt halt. Och detta va i en skymd kurva med mycket lastbilstrafik, så lite kissnödig blev man ju.

Men som sagt så berodde sladden mer på min för höga fart än att jag monterat däcken fel. Vilket jag nog inte gjort för på 740in satte jag bästa bak.. aja, körde för fort iaf=)

Sen har jag fått sladd (3 kast, vänster ,höger, vänster, ordna upp sig) med 125an i typ 100km/h med en kompis bak på, fick punka på grund av att korden va framme på bakdäcken.. Ingen aning hur jag klarade upp det, kompisen höll på skaka ihjäl efteråt och hade överlag jäääävligt tur. Va ju på tiden man tjuvkörde och med jeans å tygjacka.. Inte att rekomendera, dock synd att ingen filma för ahde vare häftigt å se..tongue

Jäklar va de spåra off topic nu..
Senast redigerat av monno (9 maj 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

Sök