3031
Sök

Diskret stereomontering i Duett

30 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Hoj

Har införskaffat en Duett... till skillnad från alla andra här på garaget som har en Duett nöjer jag mig inte med "motorns underbara ljud". Stereo är ett måste men jag är inte intresserad av att lösa problemet genom att tatta sönder den fina orginalinstumentbrädan eller trycka in stereoenheten i handsfacket (redan ont om förvaring som de är).

Problem 1
Frågan är om jag ska försöka hitta nån bra plats att montera stereoenheten eller om jag ska köra på nån dockningsstation till ipod eller dylikt. Har dålig koll på fördelar/nackdelar med en dockningslösning, men misstänker att det medför att jag måste driva högtalarna med nått steg och då ska ju de gömmas nånstans också. Jag planerar att ha 4 högtalare (6,5" och 4" el. 5,25") så behöver väl ett okej steg för att driva alla fyra? Blir de inte dockningsstation skiter jag i steget, poppar inte så jävligt hårt ändå.

Problem 2
Högtalarna, är som sagt inte sugen på att sabba inredningen utan tänkte nog mer på ett "utanpåliggande" system som enkelt kan moteras bort utan skador. I skuffen är problemet redan löst där trycker jag in 2 st 6,5" högtalare i en vintage resväska med högtalarterminal på kortsidan (typ oldschool boombox). Vart placerar jag högtalarna fram (blir 4" el. 5.25")? Egenbyggda högtalarlådor eller tatta om några gamla väskor eller dyl, vad ska man isf tänka på när man bygger egna högtalarlådor?

Svar, tips och trix och förslag på plats och roliga sätt att montera högtalare huvudenhet/dockningsstation tages tacksamt emot...

Heldraget=Feldraget

1 265 Inlägg
12 maj 2011
fm sändare och original radio?

eller så gör ett fäste under instrumentpanelen till stereon?

1 727 Inlägg
12 maj 2011
Bobrolf skrev:
Svar, tips och trix och förslag på plats och roliga sätt att montera högtalare huvudenhet/dockningsstation tages tacksamt emot...

Stereo i handskfacket+fjärr?
Framhögtalare Amega 3.5 coax "under" instrumentbrädan.

I bak hade du redan löst det.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

30 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Horsyhorse skrev:

Pierre

Skulle helst vilja undvika att ha den i handskfacket, men man kanske blir så illa tvungen. 3.5" fram låter smått, måste man inte dega en massa för att få ett par justa såna?

Ingen som har koll på dockningsstationslösningen, fördelar/nackdelar? Vad ska man tänka på vid egna lådbyggen, dämpmaterial/storlek/anslutningar osv?

/Tomas

Heldraget=Feldraget

1 160 Inlägg
12 maj 2011
Horsyhorse skrev:
Bobrolf skrev:

Pierre

håller med fjärrkontroll

1 727 Inlägg
12 maj 2011
Bobrolf skrev:
Skulle helst vilja undvika att ha den i handskfacket, men man kanske blir så illa tvungen. 3.5" fram låter smått, måste man inte dega en massa för att få ett par justa såna?

Ingen som har koll på dockningsstationslösningen, fördelar/nackdelar? Vad ska man tänka på vid egna lådbyggen, dämpmaterial/storlek/anslutningar osv?

/Tomas

Lite närmare 1500 än 2000:- smile , men dom e bra!

Alla svar kan du få/lyssna på 3.5orna kan du i Kungsängen på lördag. (Motorshow)

Ursäkta reklam admin, men karl'n har bara några mil till hjälp. wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

30 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Bobrolf skrev:

/Tomas

Ingen som kan svara på denna frågan...? Nån som har meckat ihop ett utanpåliggande system som kan tipsa om storlek på lådan för 3.5" resp 4" högtalare, vad kräver högtalarna?

Just nu lutar de väl åt att jag får offra handskfacket och smäcka på 3.5" el. 4" högtalare under instrumentbrädan men om jag kan köra ipod slipper jag nog offra handskfacket...

Får passa på att tacka för svaren jag fått så här långt...
/ Tomas

Heldraget=Feldraget

Sök