Hejsan Har ett 4 kanals Gas steg som jag tänkt använda till baslådan som är en sluten låda med 3st 10" basar från ett märke som jag inte kan nu på rak arm
Hur ska jag brygga detta steg? Finns totalt 8 utgångar till högtalare 4st + 4st - , står bridge mode front, bridge mode rear, ska jag använda rear eller front? eller kanske inte spelar någon roll?
Sen hade jag tänkt att från om det samtidigt går att koppla in mina 6.9" som jag har i hatthyllan till samma slutsteg med tanke på att det finns utgångar till 2st till högtalare? hörde något om att man inte ska köra högtalare och baslåda på samma steg kan det stämma?
Sen yttligare en fråga, fick med en MDS kondensator, kopplar jag in + kontakten i ena ingången och sedan tar en stump från andra utgången för att sedan koppla in i steget? Hade för mig att det skulle vara jord från kondensatorn också men det är bara + kontakt in och ut eller?
Skulle nog säga att duska INTE anända ditt steg alls till de basarna. Hur du en kopplar så kommer det inte bli bra. Antingen får du får hög eller för låg impendans på lådan då du har 3 basar.
Skaffa dej ett monoblock till dem, det absolut bästa du kan ha till dessa basar, oavsett impendans.
Ekonomin för min del som spelar sig in i detta dilemma, hade jag haft pengarna i fickan just nu hade jag åkt och köpt riktiga grejjer, vad jag undrar just nu är hur det ska kopplas 3st 10" som går ut i ett uttag bak på lådan till ett 4-kanals steg?
3 st basar går inte, använd två basar istället. På så sätt fungerar det att driva både basar och de andra högtalarna, men man kan ju inte säga att den kopplingen är "optimal".
Eller jo, visst går det med 3 st basar, men då måste de seriekopplas ihop och resultatet blir väldigt lite effekt till varje bas. Lååångt ifrån bra alltså.
skulle säga att två basar koppladepå steget i bryggat läge blir troligen sämre enatt baa använda EN bas, då jag tror att det handlar om 4ohms basar. EN bas och på bryggad kanal och sedan de andra högtalarna är det mest optimala och bästa sättet.
Okej, har varit nere och kopplat lite och som sagt så blev inte resultatet det bästa jag varit med om, ingen speciell bas om jag ska säga det så bara något klent konstigt ljud från skuffen fick även reda på att det var ett 4x 100W steg jag som inte kan något om ljud vet inte vad som menas med det om det går att använda lr inte. Men antar att bygga en låda och köra 1st 10" i bryggat läge är bäst till och med att pengarna kommer in på kontot lr ? Handlar om månader "2-3 minst"
Steget ska väl,om man läser brux, ge 4x100watt. Där har du troligen svaret till det. Men ja,ny låda till en 10a och brygga kanalerna så ska det väl poppa lite mer troligen.