2405
Sök

Svårt att mappa megasquirt själv?

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 oktober 2008
#21
Jag har inte påstått  att jag har mappat själv...har alltid haft någon som kört... då har personen som kört hållt koll på lambda / egt å ladd...vilket även jag har gjort men de är lätt å missa något så de är bättre om 2 har koll... men att sitta å kolla på lambdan å trycka plus eller minus för soppan är inte något svårt..

sen att de kanske inte blir världens bästa mappning heller är en sak...men då kör man ju kanske inte ms heller om de nu ska bli 2000hk..


One Man Clan
4 287 Inlägg
24 oktober 2008
#22
torpis skrev:
TurbOla skrev:
Men då måste man ha någon med sig som mappar åt en ( om man nu inte har en jävligt grym simultanförmåga) men lättast/vanligast är nog att mappa i bänk eller rullande landsväg,

Det är dyrt att mappa i bänk...  sen är det få bänkar som kyler bilen tillräkligt bra, långt från alla som har BSR fläkt.

Mina kompisar vågar inte åka med längre än mindre köra...  så man får klara sig själv smile

Jo men med ditt nira har la du lite loggfunktion också å de underlättar ju wink


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 oktober 2008
#23
ska jag vara helt ärlig har jag inte ens läst megamanualen...
Jag har lekt lite själv i ms å lärt mig lite... ni behöver inte tro mig....
jag skiter i vilket...


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 oktober 2008
#24
Dansken- skrev:
Learning by doing fungera för det mesta. Inget fel på det.

Det är dyrt i längden att skjuta motorer

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 oktober 2008
#25
torpis skrev:
Dansken- skrev:
Learning by doing fungera för det mesta. Inget fel på det.

Det är dyrt i längden att skjuta motorer

Vem har sagt något om att man måste skjuta motorer ?
de går ju å läsa på eller testa sig fram utan haverier ?


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 oktober 2008
#26
Xuri skrev:
torpis skrev:
Dansken- skrev:
Learning by doing fungera för det mesta. Inget fel på det.

Det är dyrt i längden att skjuta motorer

Vem har sagt något om att man måste skjuta motorer ?
de går ju å läsa på eller testa sig fram utan haverier ?

Hur vet man att motorn spikar om man inte vet vad man skall lyssna på? hur vet man att man inte kliver över gränsen för vad tex vevstakar tål?

Learning by doing låter dyrt...   learning by läsa timmvis i forum känns mer safe. Vet man hur en motor fungerar och vilka parametrar som styr vad så kommer m,an längre än att ut på vägen och chansa.   Kanske är det så han menade?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 oktober 2008
#27
Förgasare me ställbart munstycke ! cool

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 oktober 2008
#28
torpis skrev:
Mina kompisar vågar inte åka med längre än mindre köra...  så man får klara sig själv smile

Autotune + logg går också när man är ensam funkat fint för mig dock massa fibblande med inställningar innan det fungerar ordentligt och mååånga timmar går åt att luska på loggar...


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 oktober 2008
#29
torpis skrev:
Xuri skrev:
torpis skrev:

Det är dyrt i längden att skjuta motorer

Vem har sagt något om att man måste skjuta motorer ?
de går ju å läsa på eller testa sig fram utan haverier ?

Hur vet man att motorn spikar om man inte vet vad man skall lyssna på? hur vet man att man inte kliver över gränsen för vad tex vevstakar tål?

Learning by doing låter dyrt...   learning by läsa timmvis i forum känns mer safe. Vet man hur en motor fungerar och vilka parametrar som styr vad så kommer m,an längre än att ut på vägen och chansa.   Kanske är det så han menade?

Ja om vi utgår från att man vet hur de låter när de spikar å man har rediga stakar ?

jag har aldrig mappat för...jag har mappat nu kanskt totalt 2 timmar å jag tycker de verkar lätt...visst topppackningen körde jag för ett tag sen men jag visste att de spikade också...


Forummoderator
10 576 Inlägg
26 oktober 2008
#30
Xuri skrev:
torpis skrev:
Xuri skrev:

Vem har sagt något om att man måste skjuta motorer ?
de går ju å läsa på eller testa sig fram utan haverier ?

Hur vet man att motorn spikar om man inte vet vad man skall lyssna på? hur vet man att man inte kliver över gränsen för vad tex vevstakar tål?

Learning by doing låter dyrt...   learning by läsa timmvis i forum känns mer safe. Vet man hur en motor fungerar och vilka parametrar som styr vad så kommer m,an längre än att ut på vägen och chansa.   Kanske är det så han menade?

Ja om vi utgår från att man vet hur de låter när de spikar å man har rediga stakar ?

jag har aldrig mappat för...jag har mappat nu kanskt totalt 2 timmar å jag tycker de verkar lätt...visst topppackningen körde jag för ett tag sen men jag visste att de spikade också...

Det är väldigt individuellt, Du har väl bättre koll medans många har noll koll och tror de kan allt. Vissa lär sig aldrig att backa med släp andra kan det redan från början...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 oktober 2008
#31
MeloveGolf skrev:
torpis skrev:
Mina kompisar vågar inte åka med längre än mindre köra...  så man får klara sig själv smile

Autotune + logg går också när man är ensam funkat fint för mig dock massa fibblande med inställningar innan det fungerar ordentligt och mååånga timmar går åt att luska på loggar...

för finlir är loggen ett kanonverktyg men inget man börjar från grunden med.  Lika så autotune som iaf på Nira kräver en hel del förståelse för det skall fungera bra.  Det gäller helt enkelt att ha koll på vad man gör smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

63 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#32
Har funderat lite över de här...de är lite menningen att jag ska köra med bilen i vinter..alltså med välldigt lågt ladd osv..men om jag själv gör en nogorlunda mapp själv? och sen i vår för jag bilen till turbobanditen...för man kan ju ändå inte gasa så mycket på vintern om de är snö och skit...


de skulle väll kunna gå?



MVH:Jonte


11 Inlägg
27 maj 2011
#33
säger bara ett tipps, har du inte råd att skjutsa motorer och inte är haj på det så låt bli, att få en perfekt bränsle och tändningsmapp utan att ha gjord det innan är ganska svårt!!


72 Inlägg
28 maj 2011
#34
Det absolut bästa man kan göra om man inte är en stresspelle som ska klabba till det och få det till att gå behjälpligt men en massa strul som tar musten ur en är att.....

Köpa eller koppla in skiten på sin gamla brukis och få det att lira där, man kör lite, mappar lite, läser samtidigt på en massa.
Efter ett par veckors knappandes, läsandes, felsökandes och körandes så har man plötsligt en bil som startar varje morgon, går jämt och fint, tar dig till jobbet utan att hosta sig fram.

Helt plötsligt börjar du förstå vad det är för värde du ändrar på och hur motorn ändrar sig efter det, du ser ett samband mellan ditt knappande och vad det verkligen gör under huven.

Nu börjar du bli redo att överföra detta till din entusiatbil och samtidigt ha roligt under tiden och inte bara en massa strul och kludd som gör att intresset minskar allt mer för varje dag.

I slutändan så handlar det ju om att ha roligt och lära sig nya saker, kunna bidraga med saker till andra som en gång var i den sitsen du en gång var.

Så gjorde jag iaf när jag verkligen ville lära mig att mappa insprutningar och VERKLIGEN FÖRSTÅ vad det är jag egentligen ändrar och knappar på.

Lycka till.


                 Mvh Mattias

Kalibrerar bilar.

volvo tic frälst
357 Inlägg
1 juni 2011
#35
lite krångligt är det i början men är du intresserad av att lära dig mappa själv så är det bara att köra på, någon gång måste ju vara den första liksom wink Det finns ju andra sprut som är enklare att använda men de kostar mycket mer också, en fördel med MS är att det finns väldigt bra support och mycket kunnigt folk på forum . bl.a: http://forum.megasquirt.se/ samt att det finns välskrivna engelska manualer på megamanual, msextra mm.



Sök