3336
Sök

Etanol konventering av b230f

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
16 maj 2011
#21
torpis skrev:
inte ens de fabrikssålda flexibilarna klarar ju av att gå på E85 någon längre tid så jag har svårt att se ekonomin i det hela... för det handlar om så mycket mer än att spara 1kr/tankad liter.  Får du bärga bilen en enda gång av motorvägen för den stannat så har du att göra i ytterligare 2500mil för att ta igen det ekonomiska.

(sen är det 46% mer soppa som behövs inte 30% och 400% mer under en kallstart ungefär)

Fast 46% (eller 48% som jag hade för mig, har inte e85 ett AFR på 9,9?) är ju en sanning med modifikation. Det är ju bränsleskillnaden per luft, men för att se till vilken mängd bränsle som krävs för en viss effekt får man väl snarare titta på energiinehållet i bränslena, då ligger e85 på 23 MJ/l jmf med E5 med sina 32 MJ/l (http://etanol.nu/forbrukning.php), 32/23 = 139%, så säg 40 % mer e85 än bensin (fortfarande mer än 30 % tongue)

3 292 Inlägg
16 maj 2011
#22
axelj skrev:
torpis skrev:
inte ens de fabrikssålda flexibilarna klarar ju av att gå på E85 någon längre tid så jag har svårt att se ekonomin i det hela... för det handlar om så mycket mer än att spara 1kr/tankad liter.  Får du bärga bilen en enda gång av motorvägen för den stannat så har du att göra i ytterligare 2500mil för att ta igen det ekonomiska.

(sen är det 46% mer soppa som behövs inte 30% och 400% mer under en kallstart ungefär)

Fast 46% (eller 48% som jag hade för mig, har inte e85 ett AFR på 9,9?) är ju en sanning med modifikation. Det är ju bränsleskillnaden per luft, men för att se till vilken mängd bränsle som krävs för en viss effekt får man väl snarare titta på energiinehållet i bränslena, då ligger e85 på 23 MJ/l jmf med E5 med sina 32 MJ/l (http://etanol.nu/forbrukning.php), 32/23 = 139%, så säg 40 % mer e85 än bensin (fortfarande mer än 30 % tongue)

Intressant.. verkar stämma som du säger.. siffran har nog ökats, 40% mer än bensin verkar stämma rätt så bra..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 maj 2011
#23
Danne_1977 skrev:
vart du har fått siffran 46% mer ifrån ..det vet jag inte.. :S

stökometriska blandningsförhållandena  10:1 för E85 mot 14.6:1 för bensin.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

551 Inlägg
16 maj 2011
#24
Ja har 16v spridare och ställbar btr i min 740 smile funkar fint att köra ren etanol på de..

Volvo For Life =)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 maj 2011
#25
Jag har tankat ren e85 på i 440n jag åker i, och jag har inte gjort någonting och den funkar perfekt och drar bra precis 1l/milen, drog typ 0.7 på bensin. Det ända är att den är lite halvseg när det är under ca 5 grader varmt när man ska kallstarta.
Så en mil på e85 kostar typ 9.50 och e liter på bensin 10,30 så man tjänar ju inte så mycket men jag gör det bara för att det går tongue

3 292 Inlägg
16 maj 2011
#26
tal0n skrev:
Jag har tankat ren e85 på i 440n jag åker i, och jag har inte gjort någonting och den funkar perfekt och drar bra precis 1l/milen, drog typ 0.7 på bensin. Det ända är att den är lite halvseg när det är under ca 5 grader varmt när man ska kallstarta.
Så en mil på e85 kostar typ 9.50 och e liter på bensin 10,30 så man tjänar ju inte så mycket men jag gör det bara för att det går tongue

Roligt att du inte haft några större problem.. eller man kanske hellre ska säga att du haft tur.. med tanke på hur mycket en del andra får jävlas för att få sina bilar att gå i nån ordning.  Som sagt.. kanske ingen större skillnad rent ekonominskt.. men roligt att köra E85 bara för att man kan göra det.. big_smile 

Kallstarter känner jag åxå till med E85.. dom kan vara hopplösa.. ännu värre på vintern.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Pim_Pim
16 maj 2011
#27
Ja kallstarter kan vara riktigt jobbigt =/ tongue

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 maj 2011
#28
Danne_1977 skrev:
tal0n skrev:
Jag har tankat ren e85 på i 440n jag åker i, och jag har inte gjort någonting och den funkar perfekt och drar bra precis 1l/milen, drog typ 0.7 på bensin. Det ända är att den är lite halvseg när det är under ca 5 grader varmt när man ska kallstarta.
Så en mil på e85 kostar typ 9.50 och e liter på bensin 10,30 så man tjänar ju inte så mycket men jag gör det bara för att det går tongue

Roligt att du inte haft några större problem.. eller man kanske hellre ska säga att du haft tur.. med tanke på hur mycket en del andra får jävlas för att få sina bilar att gå i nån ordning.  Som sagt.. kanske ingen större skillnad rent ekonominskt.. men roligt att köra E85 bara för att man kan göra det.. big_smile 

Kallstarter känner jag åxå till med E85.. dom kan vara hopplösa.. ännu värre på vintern.. :S

jo kan hända att jag har tur också men jag har kört så 500mil nu kanske tongue, det var runt 0 en morgon jag skulle till jobbet och då var nästan batteriet slut innan den gick igång big_smile

3 292 Inlägg
16 maj 2011
#29
tal0n skrev:
Danne_1977 skrev:
tal0n skrev:
Jag har tankat ren e85 på i 440n jag åker i, och jag har inte gjort någonting och den funkar perfekt och drar bra precis 1l/milen, drog typ 0.7 på bensin. Det ända är att den är lite halvseg när det är under ca 5 grader varmt när man ska kallstarta.
Så en mil på e85 kostar typ 9.50 och e liter på bensin 10,30 så man tjänar ju inte så mycket men jag gör det bara för att det går tongue

Roligt att du inte haft några större problem.. eller man kanske hellre ska säga att du haft tur.. med tanke på hur mycket en del andra får jävlas för att få sina bilar att gå i nån ordning.  Som sagt.. kanske ingen större skillnad rent ekonominskt.. men roligt att köra E85 bara för att man kan göra det.. big_smile 

Kallstarter känner jag åxå till med E85.. dom kan vara hopplösa.. ännu värre på vintern.. :S

jo kan hända att jag har tur också men jag har kört så 500mil nu kanske tongue, det var runt 0 en morgon jag skulle till jobbet och då var nästan batteriet slut innan den gick igång big_smile

Bara att fortsätta o köra o se om du stöter på några problem..eller om det funkar fin fint ... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

105 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#30
ok ......blir nog o köra på ren bensin......:-)

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 maj 2011
#31
nagel skrev:
ok ......blir nog o köra på ren bensin......:-)

handlar det om att spara pengar så kör på bensin och ta cykeln till affären - win win situation :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

572 Inlägg
4 juni 2011
#32
Kallstart?? Varför ska man kallstarta en bil när defa har det perfekta kittet?? Dom har ett kanon kitt som håller motor och kupe värme. Det är kanon till Etanolbilar.. smile

DZ Design På Facebook


Sök