3414
Sök

Växellådsras Volvo 245 diesel (M47)

6 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#1
hejsan har en volvo 245 TurboDiesel årsm:84 130hk+ med M47 låda som nu har rasat 1:an fungerar inte samt 2:an backen och 4 har lämnat i går ej att få ur. förra ägaren bytte från M46 till en M47 ifjol. ska jag byta till en ny m47 eller lägga i en m46 bilen hade m46 från original. Vilken är bättre då? tacksam för svar

21 761 Inlägg
15 juli 2011
#2
M46 ska ju vara hållbarare. Hur det är med den senare ("förstärkta") versionen av M47 vet jag inte, men eftersom det satt M46 från början så bör det vara bättre med en sån. smile

6 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#3
okej dom sa nog också på verstan att m46 är hållbarare men det är ju OD:n som är svag på dom

1 758 Inlägg
15 juli 2011
#4
M47 är helt klart klenast. M46 satt alltid på turbo och diesel, eftersom den är tåligare.

6 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#5
okej. har nog märkt att M47 inte är direkt hållbar. tror nog då att det blir en M46.

1 217 Inlägg
15 juli 2011
#6
Köp dig en m90 (och kardan) istället? smile  Det håller då bättre än både m46 och m47 ihop.


Forummoderator
26 342 Inlägg
15 juli 2011
#7
Ksj skrev:
Köp dig en m90 (och kardan) istället? smile  Det håller då bättre än både m46 och m47 ihop.

Växlar man som folk så duger en M46 alldeles utmärkt till dom få hästkrafterna..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#8
okej. passar M90 då på en 245 -84.

1 217 Inlägg
15 juli 2011
#9
AirOne skrev:
Ksj skrev:
Köp dig en m90 (och kardan) istället? smile  Det håller då bättre än både m46 och m47 ihop.

Växlar man som folk så duger en M46 alldeles utmärkt till dom få hästkrafterna..

Det vet jag mycket väl, men om han ändå ska byta så varför inte byta till något som lär hålla i evighet i bilen (och som dessutom "känns skönare")

smile



Jadå, det ska allt passa men du måste byta kardan också (inget större jobb direkt).


Forummoderator
26 342 Inlägg
15 juli 2011
#10
Ksj skrev:
AirOne skrev:
Ksj skrev:
Köp dig en m90 (och kardan) istället? smile  Det håller då bättre än både m46 och m47 ihop.

Växlar man som folk så duger en M46 alldeles utmärkt till dom få hästkrafterna..

Det vet jag mycket väl, men om han ändå ska byta så varför inte byta till något som lär hålla i evighet i bilen (och som dessutom "känns skönare")

smile



Jadå, det ska allt passa men du måste byta kardan också (inget större jobb direkt).

M90 håller inte alls i "all evighet", men en sådan växellåda är väl halva kostnaden för hela bilen. Vill man lägga ut de pengarna så - varsågod, men vill man det inte så duger en M46 gott och väl.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 217 Inlägg
15 juli 2011
#11
AirOne skrev:
Ksj skrev:
AirOne skrev:

Växlar man som folk så duger en M46 alldeles utmärkt till dom få hästkrafterna..

Det vet jag mycket väl, men om han ändå ska byta så varför inte byta till något som lär hålla i evighet i bilen (och som dessutom "känns skönare")

smile



Jadå, det ska allt passa men du måste byta kardan också (inget större jobb direkt).

M90 håller inte alls i "all evighet", men en sådan växellåda är väl halva kostnaden för hela bilen. Vill man lägga ut de pengarna så - varsågod, men vill man det inte så duger en M46 gott och väl.

Kör man som folk så håller det allt, det gör iofs en m46 också men jag personligen vill gärna ha god marginal så därför skulle jag (i den sitsen) gärna slanta ett par lappar för en m90, om inte annat för känslan i spaken wink

Men är det en kostnadsfråga så kör på m46, en sådan låda går ju inte på mer än en låda öl normalt sett, en m90 däremot är minst ett par tusen.


Supraman
2 300 Inlägg
15 juli 2011
#12
Släng i m46an så håller de.
Va noga med växlingarna bara, det är de som dödar lådor.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

2 266 Inlägg
15 juli 2011
#13
För de första så är de helt annan sprängkåpa på d24an mot rödblocken, och diesel m90 är inte lätt att få tag på. lättast är m46 eller m47 för dom har lösa sprängkåpor så man kan ta första bästa bensin låda man hittar då.
Finns relät till OD för m46 är de bara att leta efter en sån med första kardanbiten annars en till m47a. Jag åker m47 på min 945 tdic fast dom säger att den ska rasa vilken dag som helst

svetsdiff !!!

1 217 Inlägg
15 juli 2011
#14
Ah, jag missade helt att det var en d24 i bilen hmm  Jag tänkte på bensinare i inläggen jag skrev!


6 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#15
M46 som var orignal höll c.a 90 000 mil. innan förra ägaren bytte till M47 den höll knappa 10 000 mil. motorn blev bytt vid 70 000 mil nu har den rullat ca 100 000 mil. så om jag hittar en m46 under 20 000 mil lär den ju hålla så länge jag har bilen. jag våldtar ju inte växellådan precis när jag kör så en M46 lär ju nog hålla bara den är bra i skick smile


Sök