3856
Sök

Fråga angående SPL slutsteg och högtalare.

195 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Hejsan! Jag funderar på att uppgradera ljudet med nytt slutsteg samt nytt framsystem och baksystem.
Det jag har idag är en SPL Dynamics XTR-380D2S och ett gas silver c1 till det. Steg till basen har jag tänkt på ett SPL Dynamics ICE 1500, men enligt specc så lämnar det lika mycket som ett c1 steg förutom i 4 ohm där spl lämnar 600w, och c1 lämnar 500w. Skulle man märka någon skillnad om man köpte spl steget? är det så pass stor skillnad så att det är värt att lägga ut 3000:- på det? Jag tycker det basar på riktigt bra nu, men flickvännen ska eventuellt få c1 steget.
Sen har jag tittat på SPL Dynamics SD-5.2 som framsystem, är det ett bra kitt? I dagsläget har jag ett climax 5.25" kitt som enligt mig låter rätt hyfsat med bra middbas men extremt tråkig och dålig diskant, så pass tråkig diskant så att jag kopplat ur den och kör på bmw original diskant. Som baksystem har jag kollat på SPL Dynamics T-130 5.25" koax. I dagsläget kör jag med Sonda 5.25" koax bak, som låter si så där enligt mig. Fram och baksystem drivs av ett gas silver c4 men som i framtiden kanske byts ut mot ett SPL Dynamics ICE 150.4 om det är värt dom pengarna. Jag har dubbla banner batterin, 35mm2 kablar och allt sånt där.
Hu är en kenwood kdc-6047u.
De är inte så att jag är missnöjd med ljudet i dagsläget förutom diskant och så, men man vill ju alltid ha värre och sen tycker jag att det skulle vara lite häftigt att ha allting ifrån samma märker;)
// Thomas

1 523 Inlägg
20 juli 2011
går ju annars att bygga om dörrsidorna om du vill det smile sätta en lr 2 st 6.5or i varje dörr fram... sj har ja byggt om min bmw så ska in med dubbla hollywood edge kitten. men har haft det 5.25 kitet. men använde endast 5.25an o den lät skit när man drev den på stereon tkte ja.... annars har du ju jl audio tr5.25

195 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Jo jag har också tänkt på att bygga om dörrsidorna, men vill att det ska se så "original" ut som möjligt;). Okej okej, men låter skit borde den väl inte göra:p Den kostar ju ändå 1200, så den borde låta bättre än mina nuvarande:p. Jo men jag vill ha allt i spl:P

1 523 Inlägg
20 juli 2011
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318879 bygg om o sätt i dessa  o kör 6.5orna och diskanterna aktivt med spls 4 kanal steg smile och dämpa dörrarna smile och kanske får du kapa lite plåt så de får mer luft smile

195 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Skulle jag ha haft råd så skulle jag gjort det utan tvekan;) Men hade tänkt att lägga ca 5 tusen i nuläget på nytt fram system och steg till basen först och främst. Men baksystem skulle helst vara med räknat då också:). Och det går på ca 5000 för ice-1500 steget, SD-5.2 framkittet och t-130 koaxarna:)
SPL Dynamics TD-502 koaxialer är ju också ett alternativ då jag ändå hamnar kring 5 tusen kr:)

1 523 Inlägg
20 juli 2011
ThomasRamsten skrev:
Skulle jag ha haft råd så skulle jag gjort det utan tvekan;) Men hade tänkt att lägga ca 5 tusen i nuläget på nytt fram system och steg till basen först och främst. Men baksystem skulle helst vara med räknat då också:). Och det går på ca 5000 för ice-1500 steget, SD-5.2 framkittet och t-130 koaxarna:)
SPL Dynamics TD-502 koaxialer är ju också ett alternativ då jag ändå hamnar kring 5 tusen kr:)

behåll gas steget tkr ja o satsa på framsystemen först smile

1 435 Inlägg
21 juli 2011
Vart har du placerat diskanten? Om du har den i brädan och midbasen i kickpanelerna kommer det aldrig bli roligt vilket kit du än köper då avståndet är för långt mellan dem.

Jag tycker du ska satsa på ett element i brädan som klarar att spela både mellanregister och diskant. Exempelvis dessa: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2488

Finns även som 8 ohm.

Om du vill snåla använder du dina befintliga midbasar från climax-kitet.

Det bästa vore om du bygger om kickpanelerna till 6,5" eller 8". En ganska enkel operation, bara göra hål och sedan sätta dit en baffelring.

Ungefär så byggde ja i min E34, hade peerless 2,5" i brädan och zachry xlnt midbasar i kickarna som sedan delades aktivt via slutsteget, använd ett 4-kanalsteg och sätt lågpassfilter på midbasarna och högpass på elementen i brädan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/43073/961632_r1gfd9.jpg

16 197 Inlägg
21 juli 2011
varför kör du inte steget i 1ohm istället för 4?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 523 Inlägg
21 juli 2011
evilaudio skrev:

då lär han märka skillnad iaf big_smile
Senast redigerat av valstadkillen (21 juli 2011)

16 197 Inlägg
21 juli 2011
valstadkillen skrev:
evilaudio skrev:

då lär han märka skillnad iaf big_smile

jo.. STOR skillnad.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

195 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
C1 steget kör jag i 1 ohm, och det dunkar på riktigt duktigt! Men eftersom flickvännen kanske ska C1 steget, så undrar jag om jag då ska köpa spl steget, eller om jag ska köpa något annat steg till henne.
Jag har diskanten i brädan, men det spelar ingen roll var jag sätter diskanten för diskanten låter tråkigt och låter inte bra. Låter den bra den 2.5"? Jag har funderat på att bygga om kickpanelerna´och har kollat om man köpa några begagnade som man kan bygga om lite, så att man har kvar original också, men har inte hittat några begagnade.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 juli 2011
Dem peerless bredbandarna låter bra, har 3" varianten själv och en från Vifa i 3,5" utförande.

Hururvida du tycker det ska köpas nytt steg till damen eller flytta över gas steget är väl ditt tycke som bestämmer, vet inte hur skillnaden är emellan dem stegen, men nån megaskillnad märker du nog inte. 4-kanalaren 4.150 funkar bra iaf.

Jag tyckte SPLs 6,5"kit lät helt ok med då ja hörde det i en V50, 5,25 låter nog ungefär likadant men mindre midbas.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

195 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Okej okej, man kanske ska ta och satsa på dom 2.5"arna till att börja med och höra hur dom låter, sen kan man ju köpa lösa midbasar om man inte blir nöjd med hur det spelar tillsammans:). De är det jag funderar på med, om det blir någon super skillnad eller ej. För nu är det ju riktigt "snyggt" när man har slutsteg i samma serie och så, och om det inte blir någon mega skillnad så kan man ju lika gärna behålla c1 steget och köpa nåt inte lika fullt kraftig till gumman:).
Men det blir till att beställa hem Peerless högtalarna och höra hur det låter, sen om det inte låter bra bygga om kickpanelerna och i med kanske en 8"a eller 6.5" i varje kickpanel smile.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 juli 2011
ThomasRamsten skrev:
Okej okej, man kanske ska ta och satsa på dom 2.5"arna till att börja med och höra hur dom låter, sen kan man ju köpa lösa midbasar om man inte blir nöjd med hur det spelar tillsammans:). De är det jag funderar på med, om det blir någon super skillnad eller ej. För nu är det ju riktigt "snyggt" när man har slutsteg i samma serie och så, och om det inte blir någon mega skillnad så kan man ju lika gärna behålla c1 steget och köpa nåt inte lika fullt kraftig till gumman:).
Men det blir till att beställa hem Peerless högtalarna och höra hur det låter, sen om det inte låter bra bygga om kickpanelerna och i med kanske en 8"a eller 6.5" i varje kickpanel smile.

Ja se bara till att dela bredbandarna högpass runt 150-200hz iaf så du inte dödar dem direkt med bas.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

195 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Okej okej:) Tack så mycket för hjälpen:)

1 435 Inlägg
22 juli 2011
ThomasRamsten skrev:
C1 steget kör jag i 1 ohm, och det dunkar på riktigt duktigt! Men eftersom flickvännen kanske ska C1 steget, så undrar jag om jag då ska köpa spl steget, eller om jag ska köpa något annat steg till henne.
Jag har diskanten i brädan, men det spelar ingen roll var jag sätter diskanten för diskanten låter tråkigt och låter inte bra. Låter den bra den 2.5"? Jag har funderat på att bygga om kickpanelerna´och har kollat om man köpa några begagnade som man kan bygga om lite, så att man har kvar original också, men har inte hittat några begagnade.

Åk till närmsta bildemontering som har ett självplock så finns det säkert en e34 med ett par kickpaneler du kan haffa smile  Ja tycker att peerlessbredbandarna spelar riktigt snyggt, speciellt med tanke på vad de kostar.

Som Frippe säger är det viktigt med högpassfilter på dem runt 200hz.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (22 juli 2011)

195 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Har varit runt och kollat på dom närmaste, men har inte hittat några än:p. Men jag ska beställa hem peerlessbredbandarna smile Men angående slutsteg då? Är SPL steget bättre än gas steget? Eller är det ungefär samma lika?smile

Sök