3830
Sök

Kille från Bermuda vill köpa min scooter. Första gången de inte är fake?

98 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Hej!

Har lagt ut min scooter (Gilera Runner 50) på blocket för att sälja den snabbt då den bara står o samlar damm..

Efter 3 dagar hör en kille av sig att han vill köpa den. De va först som ett SMS,

Från: deb.cunning
"Is your bike on blocket.se still for sale? If yes get back to me on (w.bernanke38@gmail.com)

Mailade han och fick följande mail!

1. Hello Mate,
I am interested in the immediate purchase of your bike.How i wish to come and view it but right now am out of state,but let me know the current condition of it and please can you send to me some recent pictures of it.when was the last service and how long have you owed it?
Thanks

Regards....

2. Hi mate.I have looked at it a few times now,and am satisfied with the conditions but what's your lowest price for it .I love a bargain,and i will make all transportation preparations for it to be transported.I stay in Bermuda..

Await your response.

Så sist svarade jag han:

"Okay.. Well first of all.. The lowest I'll ever go is 5000crowns.. Second, you'll need to check out how much the transport will cost you, cuz I am not paying a single penny from my pocket..

And third, I am not sending my bike anywhere until the money's at my bank account..

I am not pleased with sending my bike anywhere actually, but if the conditions are right than okay..

The bike is actually worth 9000crowns, so thats already a bargain.. But since I need cash quickly then 6000crowns is actually insane for me to sell the bike.. But 5000crowns is okay!
Thats just under $1000.. I need money quickly so thats the reason why its so cheap..

But why would anyone from Bermuda want to buy a bike from Sweden without even looking at it in person? Thats insane? I would never do that!

Googlat och googlat, men hittar inget som leder mig till denna killen..

Anyone?

mvh, Newguy

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
21 juli 2011
Det engelska ordet "Cunning" (som du fick första meddelandet ifrån) betyder listig, lurig, slug, lömsk...

Jag hade inte på långa vägar sålt till den snubben. Ett vanligt sätt att luras är att han sätter över pengarna till ditt konto via ett företagskonto, när han har fått bekräftelse från dig kan han helt enkelt "ta tillbaka" överföringen av pengarna, och då står du där utan varken pengar eller moped.

Meldem
917 Inlägg
21 juli 2011
scam, skit i det och sluta kontakta han

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Thorssa
21 juli 2011
Trodde du verkligen att det kunde vara på riktigt?

98 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
I och med att jag inte hittade han nånstans på google osv så blev ja fundersam..

Men jag är ingen handel-noob.. jag har stött på massor utav lömska köpare/säljare.. Flera har ja läst om här på g.org.. Killar som påstår dom transporterar bilen hem till köparen.. låter dom provköra den o allt innan dom betalar.. Så nej.. Jag tog detta me en nypa salt!

Muttley
21 juli 2011
Du säljer aldrig något förrän köparen står och ger dig svenska sedlar dessutom äkta. Och ni skriver på ägarbeviset på rätt vis så att du inte står som ägare längre i sverige.
Om de vill föra över pengar överhuvudtaget via internetbanker så säger man nej. De kan garanterat inte handla om mer än 15 tusen och de är aldrig några problem att åka till en bankomat och ta ut dem pengarna.

Och med tanke på hur dina sms ser ut så liknar de många andra sms.

1 Inlägg
22 juli 2011
Har oxå fått frågan från honom + en från England... Samma story... liknar sk Nigeriabreven

12 086 Inlägg
22 juli 2011
Du är i allra högsta grad en handel-noob om du ens överväger att sälja din scooter till en kille på Bermuda.
Jag fattar inte hur ni kan tro att det är sant, och grejen är den att är det sant 1 på miljonen. Vem fan orkar dra på sig omständigheterna att sälja en sak för 10k till andra sidan jorden?

1 Inlägg
23 juli 2011
Min lillasyster fick först sms från samma kille igår(fast ang. deras husvagn). Och sedan mail med EXAKT samma textinnehåll. Alla mail har exakt samma textformulering som kille här har skrivit.
Idag undrade han om de hade paypalkonto som han kunde sätta över pengarna till samt att han skulle ordna alla transporter. Min syster sa att ja, min syster har ett samt frågade då hur han skulle lösa det med att skriva pappren och detta. Fick till svar att han hade en agent som skötte detta. Och direkt att han ville ha min emailadress. Jag passad på att googla hans namn, men som tidigare kille nämnt: inga träffar, googlade då på hans emailadress och fick upp detta "ämne" här....vilket verkar vara tur annars hade nog lillasyrran blivit utan både pengar och husvagn.

709 Inlägg
23 juli 2011
har oxå fått exakt samma mejl!..

Saabifierad
2 031 Inlägg
23 juli 2011
Han bor alltså på http://maps.google.se/maps?q=bermuda&am … h&z=11
och vill köpa en moped ifrån Sverige? hehe inte en chans!

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

8 893 Inlägg
23 juli 2011
Finns massor att läsa på nätet om dessa lurendrejare, det borde vid det här laget vara allmänt känt att den här typen av mailsvar är bluff då dom florerat i många år.

Låser tråden

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök