2292
Sök

Köpråd: XC70, Quattro, RAV4, CRV, eller liknande?

82 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#1
Ja som ni förstår är jag ute efter en fyrhjulsdriven bil. Gärna med högre markfrigång. Då går iofs en vanlig Audi Quattro bort. Även sneglat lite på Santa Fé samt Subarus modeller. Är dock rätt kass på vilka modeller från Subaru man ska kika på.

Bränsleförbrukning är inte sådär supernoga. Bara det inte är något jävla monster som drar 3 liter milen.

Markfrigången behöver inte vara extrem, men gärna lite högre. Typ XC70? Hur pass mycket högre är en sådan än en V70? Pratar då modeller innan -00 eller när nu nyare karossen kom.

I övrigt så önskar man väl alltid en bil som är känd för att ha få fel, eventuellt billiga reservdelar samt lättmekad.

Skriv gärna tips på andra bilar om ni har sådana. Och även standardfel på de olika modellerna.

Är väl beredd att lägga max 50.000:-

Tacksam för svar! : )

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 juni 2011
#2
Audi Allroad kanske vore ngt?
Och då behöver man inte åka högt hela tiden. Annars skulle jag hållit mej till Subaru smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

150 Inlägg
30 juni 2011
#3
Audi och Subaru har "riktig" fyrhjulsdrift. Volvo och SantaFe andra har sådan som hoppar i vid behov, inte lika kul om du vill styra bilen själv. Kolla på en XC90 som drar iväg i snömodden, framhjulen spinner ett halvvarv innan bakhjulen kopplas in.
Subaru är riktigt bra i terräng, dom som är lite högre är Outback (hög-varianten av Legacy) och Forester. Subaru över huvud taget är ganska felfria bilar, se upp med tidiga 90-talare bara, dom har dåligt rostskydd.
Haynes-boken till Outback/Legacy 90-98 är bästa mek-boken jag sett!
Audi kan du läsa allt om på Nordicaudi.com

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2011
#4
Ännu en nackdel med fyrhjulsdriften på Volvo med flera är att de i teorin spinner ett varv med framhjulen innan bakhjulen kopplas in, i praktiken kan de stå och spinna tills framhjulen grävt ner sig innan bakhjulen kopplas in och då är det för sent. Har man någon gång stått och sett någon försökt dra upp en båt på en sandstrand vet vad jag pratar om.

Audi´s quattro är definitivt inte idiotsäker den heller, Teknikens Värld prövade just en A6 Allroad vid en sandstrand och denna stod och spann tills framhjulen grävt ner sig; Precis som en Volvo med viscokoppling...

Skulle säga att fyrhjulsdrift, markfrigång och förare är det som spelar roll om du skall försöka ta dig fram. Men det är inte alltid bäst att försöka kombinera dessa, rätt förare bakom ratten på en vanlig bakhjulsdriven bil kan komma längre än rätt förare bakom ratten på en bil med ett 4WD-system av karaktären "På pappret fyrhjulsdriven".

Kort och gott klarar du dig mycket längre i en låg Subaru än en hög Santa Fé trots markfrigången, och kan du dessutom hitta en lite högre Outback eller liknande är en sådan mycket bättre. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

150 Inlägg
30 juni 2011
#5
En kompis har en halgammal Subaru Impreza, gubbmodellen med svagaste motorn. (ser ut som en liten golf) Kom betydligt längre än en Toyota RAV-4 på snöig backig väg. Sämsta 4-hjulsdriften jag sett är ändå VW-syncro, en sån satt med ett hjul i diket och resten på vägen, systemet bara blinkade och visade massa fel, vägrade driva på övriga hjul utan bara spann. Drog upp den med Imprezan.
Audi quattro är olika mellan modellerna. De äldre har med rakt på 4-hjulsdrift utan massa i och urkopplingar, de nya är mer som andra wannabe-djursholms-4WD. Hur ny var Audin som Teknikens värld testade?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2011
#6
granite skrev:
En kompis har en halgammal Subaru Impreza, gubbmodellen med svagaste motorn. (ser ut som en liten golf) Kom betydligt längre än en Toyota RAV-4 på snöig backig väg. Sämsta 4-hjulsdriften jag sett är ändå VW-syncro, en sån satt med ett hjul i diket och resten på vägen, systemet bara blinkade och visade massa fel, vägrade driva på övriga hjul utan bara spann. Drog upp den med Imprezan.
Audi quattro är olika mellan modellerna. De äldre har med rakt på 4-hjulsdrift utan massa i och urkopplingar, de nya är mer som andra wannabe-djursholms-4WD. Hur ny var Audin som Teknikens värld testade?

Allroad 2.7-2001, men visst det sitter olika system i olika modeller även om alla har tilltalsnamnet "quattro". Men har inte Allroad just ett av de som anses bättre (TorSen?).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

150 Inlägg
30 juni 2011
#7
Jag har ingen större koll på de olika Audisarna, vet bara att det skiljer och att folk som gillar att köra aktivt på riktigt (sladda runt isbanor, avspärrade grusvägar mm) tycker bättre om de äldre eftersom man har kontrollen själv då. Min egen är -95, har aldrig pressat den i terräng, men den är kul att köra fyrhjulssladd med på vintern. Inget ESP eller annat som stör. Vad gäller Audi så är dom som bäst före v6-ornas tid. Den raka 5 cyl dieseln är min drömbil.
Subarun jag hade var helt suverän, men om man pressade den ordentligt vad gäller 4WD så luktade det alltid brända bromsar. jag misstänker att den bromsar spinnade hjul som ett slags diffspärr? Nåja, det bara loktade, inte så att man märkte nåt extra slitage. Skitbra bil helt enkelt.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

82 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#8
Hur mycket skiljer det i markfrigång från en Legacy till en Outback? Och även då till Forester?

Legacyn kan man likna vid en A4, V70 osv i markfrigång?

42 Inlägg
26 juli 2011
#9
Jag har 18" på min legacy och upplever den lite högre än många andra bilar, kanske beroende på däcken då möjligvis?
Annars är det generellt samma som A4, A6, V70 osv.
Outbacken har väl en 5-10cm extra frigång än legacyn, angående forestern vet jag faktiskt inte, men tror där är par cm till.


342 Inlägg
26 juli 2011
#10
Volvos första fyrhjulssystem med viscokoppling har väl fått rätt hård kritik?
Haldexsystemet ska, enligt vad som sägs iallafall, vara mycket bättre.

Om det stämmer så bör man ju ta med det i beräkningen också.
Har jag fel så får någon gärna rätta mig, för egen erfarenhet av fyrhjulsdrivna Volvos har jag inte.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!


Sök