3016
Sök

Tips på nytt framsystem.

376 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#1
Har idag Amegasystem fram. 6.5" under sätena och 3.5" koaxialer i dörrarna.
6.5" spelar bra, men 3.5" blir lätt lite vassa..
Tanken är att jag ska behålla 6.5orna till att börja med, och byta resten.
Jag har tänkt att köpa separata mellanregister och diskanter, så att jag får upp diskanterna vid backspeglarna.
Idag delar jag aktivt med bitone, och driver med Audison vr-steg.
Men ska jag separera mellan-diskant, så måste jag sätta passivt filter. (slut på kanaler)
Jag har även ett DLS A7-steg, och en DLS Nordica10 bas.

Helst så vill jag ha DLS Scandinavia, men de får inte plats..
Så jag tänkte på DLS Gothia, är det nån som har provat dem?
Tar tacksamt emot andra förslag.


1 581 Inlägg
18 juli 2011
#2
Simon76 skrev:
Har idag Amegasystem fram. 6.5" under sätena och 3.5" koaxialer i dörrarna.
6.5" spelar bra, men 3.5" blir lätt lite vassa..
Tanken är att jag ska behålla 6.5orna till att börja med, och byta resten.
Jag har tänkt att köpa separata mellanregister och diskanter, så att jag får upp diskanterna vid backspeglarna.
Idag delar jag aktivt med bitone, och driver med Audison vr-steg.
Men ska jag separera mellan-diskant, så måste jag sätta passivt filter. (slut på kanaler)
Jag har även ett DLS A7-steg, och en DLS Nordica10 bas.

Helst så vill jag ha DLS Scandinavia, men de får inte plats..
Så jag tänkte på DLS Gothia, är det nån som har provat dem?
Tar tacksamt emot andra förslag.
Jag kör DLS Iridium, föregångarn till Gothia och är toknöjd med mellanregister och diskant! Grymt detaljerat och bra upplösning!

Skriv gärna vad du tycker om Nordica basen! Ska ha en 12" i mitt system senare:)
Senast redigerat av Fellow (18 juli 2011)

376 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#3
Ok. Det låter ju lovande..
Har du lyssnat på Amegas koaxialer?
Tror du det är lönt att byta?
Om inte annat så borde väl separationen gör sitt?

Nordica basen är grym!
Jag bytte från MW10, och det går inte att jämföra.
Underbar kontroll. snabb, rapp och ändå med enastående djup.
Bästa basen jag har hört.


376 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#4
Angående Nordican så kan jag tillägga att storleken på lådan gör stor skillnad.
Jag byggde en låda på 19liter, och efter en massa testande med träklossar, har jag nu kommit fram till att 17,75liter blir perfekt till min bil. 2dl mer eller mindre, hörs direkt. Mer volym på lådan= mer djup, mindre volym= mer kontroll och snärt.
Jag ska nu bygga en ny låda med rätt storlek..


376 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#5
Ingen annan som har några förslag eller synpunkter?

Jag har fått ett bra pris på Gothia 6.3
Och DLS har erbjudit sig att modifiera filterna till mig.
Så jag delar 6.5 aktivt i bitone.
Dls tar bort hp till mellanregister, så kör jag mellan och diskant på samma kanal. Och ställer hp i bitone.
Vad tror ni om det?

Nån som vill köpa ett Amegasystem?? wink


23 Inlägg
20 juli 2011
#6
Simon76 skrev:
men 3.5" blir lätt lite vassa..
Om dom blir vassa är det annat i ljudkedjan som behöver ses över.

Pierre (a.k.a Horsyhorse)

1 523 Inlägg
20 juli 2011
#7
brygga A7 steget till 2 kanaler istället för de 4 kanalerna o kör med http://carbonize.noxshop.se/?category_i … HW-EDGE65C och skit i 3.5orna^^ sätt diskanterna där ist lr ngt=)


1 581 Inlägg
20 juli 2011
#8
valstadkillen skrev:
brygga A7 steget till 2 kanaler istället för de 4 kanalerna o kör med http://carbonize.noxshop.se/?category_i … HW-EDGE65C och skit i 3.5orna^^ sätt diskanterna där ist lr ngt=)
Det där kittet slår inte Gothia men:P Att ha eget mellanregister är guld värt om man inte kan bygga in middarna i brädan för blir jävligt kass ljudbild annars.
Senast redigerat av Fellow (20 juli 2011)

1 523 Inlägg
20 juli 2011
#9
Fellow skrev:
valstadkillen skrev:
brygga A7 steget till 2 kanaler istället för de 4 kanalerna o kör med http://carbonize.noxshop.se/?category_i … HW-EDGE65C och skit i 3.5orna^^ sätt diskanterna där ist lr ngt=)
Det där kittet slår inte Gothia men:P Att ha eget mellanregister är guld värt om man inte kan bygga in middarna i brädan för blir jävligt kass ljudbild annars.
kanske inte i sq kanske^^


6 558 Inlägg
21 juli 2011
#10
valstadkillen skrev:
Fellow skrev:
valstadkillen skrev:
brygga A7 steget till 2 kanaler istället för de 4 kanalerna o kör med http://carbonize.noxshop.se/?category_i … HW-EDGE65C och skit i 3.5orna^^ sätt diskanterna där ist lr ngt=)
Det där kittet slår inte Gothia men:P Att ha eget mellanregister är guld värt om man inte kan bygga in middarna i brädan för blir jävligt kass ljudbild annars.
kanske inte i sq kanske^^
edge kitet  får smisk av gothia alla dar iveckan när de gäller välljud  .. edge kitet ska man ha om man vill ha bulor i dörrarna  e sjuuukt va de smiskar på kan ja lova  smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

376 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#11
Det blev ett Gothia-kit..
Jag monterade mellanregister och diskanter igår.
Blev färdig ganska sent, så jag har inte hunnit göra några inställningar än, men de spelar redan bättre än Amega.. (Även om de också spelade bra).
Idag ska jag montera mellanbasarna, men i manualen står det ingenting om hur stor låda de ska sitta i??!
Däremot hittade jag att Iridiumbasarna ville ha mellan 4-6 liter.. Kan det funka även till Gothia?
Om det är nån som vet, eller kan hjälpa mig att räkna ut det, så vore jag tacksam..
Och ska man ha dämpull i lådan?


376 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#12
Så, allt monterat och klart.
Och bra blev det smile
Amega kan gå och gräva ner sig... de spelar inte i samma liga..
De spelar inte i samma prisklass heller ifs..


1 581 Inlägg
3 augusti 2011
#13
Hur gjorde du med lådorna? Vad kör du för steg? Delat aktivt? Har ett iridium 6.3i kör och är supernöjd men behöver nytt steg för att koppla in allt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 augusti 2011
#14
Tappar du inte en del i nedre mellanregistret när du har midbasarna under sätet och ett par mellanregister som bara spelar från 400Hz? Känns ju som att Amega var ett bättre alternativ i det avseendet, fast Gothiakittet spelar säkerligen snyggare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
4 augusti 2011
#15
Simon76 skrev:
Det blev ett Gothia-kit..
Jag monterade mellanregister och diskanter igår.
Blev färdig ganska sent, så jag har inte hunnit göra några inställningar än, men de spelar redan bättre än Amega.. (Även om de också spelade bra).
Idag ska jag montera mellanbasarna, men i manualen står det ingenting om hur stor låda de ska sitta i??!
Däremot hittade jag att Iridiumbasarna ville ha mellan 4-6 liter.. Kan det funka även till Gothia?
Om det är nån som vet, eller kan hjälpa mig att räkna ut det, så vore jag tacksam..
Och ska man ha dämpull i lådan?
så du lyssnade bara på "halva" kitet å tyckte att de låt bättre än amega??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

376 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#16
Fellow:
Lådorna fick va som dom är..
Jag la bara lite ull under elementet.
Själva lådan under högtalaren är inte mycket större än att elementet får plats, men sen är det öppet ut i tröskellådorna.
Jag kör med ett DLS A7-steg. Såklart bra matchat till gothia/iridium..
Delar det jag kan med Bit1.
2 kanaler till mellan, diskant. Passivt filter till dem. Moddat, så att jag kan ställa HP i bit1. Skulle vilja ställa det på 315, men det går bara att välja på 300 ell 350.. Så det fick bli 350. 18db slope.
2 kanaler middarna. Delar aktivt, 50-350. 18db
1 kanal till basen (dls nordica10) Delar aktivt 10-50. (går inte att ställa på 0) 24db

ChriZtoffer:
Jag var också lite orolig för det, men det verkar funka ganska bra..
Nu kör jag ju på 350, och kan gå ner till 300 om jag måste..
Sen går det alltid att ändra gain och eq.
Bit1 har ju ganska mycket att pilla på..

evilaudio:
Jag lyssnade efter att jag hade bytt mellan/diskant.
Amegamiddarna satt fortfarande kvar. Jag höjde bara LP på dem till 300, för att möta de andra..
Det var ingen bra provlyssning, men jag hörde direkt att det skulle funka med gothia-kittet.

Jag kör alla eq helt raka, och kommer nog inte att behöva ändra mycket..
Ska bara ställa in gain och tidskomp.

Finns det nån träff eller tävling nära skåne snart, så kommer jag gärna dit om nån vill lyssna.. smile
Senast redigerat av Simon76 (4 augusti 2011)


2 665 Inlägg
5 augusti 2011
#17
Simon76 skrev:
Fellow:

Jag kör alla eq helt raka, och kommer nog inte att behöva ändra mycket..
Ska bara ställa in gain och tidskomp.
Ojoj vad besviken du kommer bli om någon skulle mäta upp systemet.

Du bygger in masssor med fas o nivå fel när grejerna sitter så utspridda i kupen.
Försök att montera dem så varje högtalare i vänster sida har lika långt till ditt vänstra öra men även passagerarens vänstra öra (så din polare kan höra hur bra det låter) och även med de i höger sida till höger öra.
Avståndet blir ju olika mellan ditt o passagerarens öra så klart, jag menar lika långt till bas, mellan, diskant.

Eftersom du har mellanreg under sätet så måste det spela igenom skumgummi o ett par ben. Där har du tappat säkert 6-9db. Inte längst ner i frekvens där ljudet är rundstrålande o är mkt svårt att dämpa men uppåt 200-400hz som ger rösterna lite konstig återgivning.

Bästa är ju att alltid kunna se konen och lyssna på direkt ljud men det är ju grymt svårt i en bil.
Senast redigerat av Rickard-v (5 augusti 2011)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

376 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#18
Rickard-v skrev:
Simon76 skrev:
Fellow:

Jag kör alla eq helt raka, och kommer nog inte att behöva ändra mycket..
Ska bara ställa in gain och tidskomp.
Ojoj vad besviken du kommer bli om någon skulle mäta upp systemet.

Du bygger in masssor med fas o nivå fel när grejerna sitter så utspridda i kupen.
Försök att montera dem så varje högtalare i vänster sida har lika långt till ditt vänstra öra men även passagerarens vänstra öra (så din polare kan höra hur bra det låter) och även med de i höger sida till höger öra.
Avståndet blir ju olika mellan ditt o passagerarens öra så klart, jag menar lika långt till bas, mellan, diskant.

Eftersom du har mellanreg under sätet så måste det spela igenom skumgummi o ett par ben. Där har du tappat säkert 6-9db. Inte längst ner i frekvens där ljudet är rundstrålande o är mkt svårt att dämpa men uppåt 200-400hz som ger rösterna lite konstig återgivning.

Bästa är ju att alltid kunna se konen och lyssna på direkt ljud men det är ju grymt svårt i en bil.
Självklart måste jag justera lite på eq också.
Blev bara så förvånad över hur bra det spelade direkt efter montering. Med rak eq-kurva.
Jag bygger inte för att vinna sm i sq, mest för min egen skull..
Det syns inte nånstans i kupén att jag har bytt ut originalstereon!!
Jag har gjort en grej av det, och det är nästan lika viktigt för mig som ljudet.
Det betyder att jag får offra lite ljud, men så får det vara..

Bilen ska snart lämnas in till DLS i Göteborg, de ska ställa in allting till mig.
En service som inte kostar nånting. smile


376 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#19
Jag har lagt in ett par bilder på grejerna, om nån vill se hur det är monterat..
Det kommer några bilder till ikväll, på cd och middar.
Kablarna ska snyggas till lite, och vissa ska bytas, så häng inte upp er för mycket på det.

Kommentera gärna.. smile
Senast redigerat av Simon76 (10 augusti 2011)



Sök