3464
Sök

bilder/filmer:Volvo 360Turbo B230fk (uppdaterad med 2filmer på sida2 6sep)

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#1
tänkte kasta upp bilder efter polarns uppgradering av sin 360turbo
först satt det orginal B200F med 740 turbogrenrör saab900 turboagg
och tillskotsprut tillskottssprut

numera sitter det en 97:ans B230Fk 531topp vx3kam tillskotsprut och den går på e85
sprutet är 360 orginal med större spridare i och en annan btr i övrigt orginal
går något överjävligt bra dessutom känns det som den går betydligt bättre än en 850turbo med autotech steg3

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/blandat/20100830137.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/blandat/20100830136.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/blandat/20100830135.jpg
Senast redigerat av Growe (6 september 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

1 772 Inlägg
31 augusti 2010
#2
Fyfan så rätt, underbart.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Bärs!
3 456 Inlägg
Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#4
NordstromJ skrev:
Fyfan så rätt, underbart.

kan säga att jag säger inte i mot..gick så inåt helvete bra att man nästan började gråta smile

jag tippar på runt 250hk vid 0.8ladd
provkörde den en sväng men vågar inte riktigt pressa på den hårt genom växlarna då det är orginal M47R låda och orginal bakaxel smile

åkte med när det satt B200 motor och var det blött klev den ut på sladd direkt på 3:an smile
då var den bromsad 23xhk om jag inte minns fel

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#5
Aga_Diff skrev:
Nice! Filmfilmfilm! big_smile

ska försöka få spela in en film
det finns en film med orginal maskinen med turbo
ska se om han kan skicka över den så läger jag ut den smile
50-200 går på ett nafs utan det minsta tvekan

Kör fort så hinner inget hända...

Svetsare
828 Inlägg
31 augusti 2010
#6
broder ja lär ju få åka med i den där nångång , brutal är den smile)

Angry Drift Team

12 Inlägg
31 augusti 2010
#7
Kul att mitt gamla projekt lever vidare smile Här är början på projektet innan den såldes till din polare http://www.garaget.org/?car=199637


12 Inlägg
Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#9
TSS skrev:
Här finns det en film från bänkningen http://www.garaget.org/video/hykcwgcttitb

lär nog tvinga honom att bromsa om bilen med nya motorn
tror han skulle till Smith och ställa in tillskots sprutet och bränsletrycket och höja laddet

magnus är rätt bra kompis med smith så saker spårar lätt ur hemma hos honom smile

Kör fort så hinner inget hända...

12 Inlägg
1 september 2010
#10
Okej ja det vore ju kul och se hur mycket det skiljer i effekt väg smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#11
TSS skrev:
Okej ja det vore ju kul och se hur mycket det skiljer i effekt väg smile

verkligen i går kväll ringde han och berättade att dom fått upp laddtrycket och att bilen var hysterisk men kopplingen började slira

han köpte en sinterlamell som skulle i men dom klantade sig och skickade en med fel splines
men tror han fått tag i rätt för idag skulle han och smith byta kopplingen smile
frågan är hur länge lådan håller om han hamnar på 250-260hk som jag tror att den kommer hamna på
om han maxar aggregatet

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#12
Audi-apan skrev:
Lådan håller fint om man inte håller på att burna i varenda korsning smile Jag åker med min dagligen och har sladdat slut på ett par uppsättningar däck. Inte ens några missljud än. Får dock se hur den klarar av banan på söndag.

hehe jo en stund håller dom

men man ska verkligen ha respekt för drivlinan på dessa vagnar
eller så är man skadad av peter smith som kör med ubersäkra drivlinor på sina 360:isar smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 september 2010
#13
Hehe, nä dom tål inte vad som helst direkt. Jag kom på sladd med min snett in mot en liten backe på ett industriområde och slängde i tvåan, då sa det knak och brak i en drivknut. Men jag har ju en kvar så de e lugnt smile

Men det är bra skoj att plåga dessa goa bilar, fortsätt så!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#14
Audi-apan skrev:
Nej dom håller inte för vad som helst smile Man får köra med huvudet. Något som dock förstärker hållbarheten är ju att sänka dom så man får en betydligt mycket bättre vinkel på drivaxlarna. Ska bygga ny drivlina i min i vinter ala Peter Schmidt smile Ska ut på mantorp på söndag så får se hur bra det håller då tongue

åtusan ska nog ner dit oxå och kolla lite
när peter är där och kör

dom testade polarns 360 mot peters 16v turbo och dom gick ganska jämnt enligt polarn
1.4bars ladd då gick intercolern sönder

får se om den rullar så åker vi nog den ner till mantorp
sköt intercoolerslangen iförgår när vi var ute och hämtade nya intercoolern..
satt en fiat uno intercooler en stund och bilen gick endå riktigt bra smile
fast den låg lös i motorutrymmet smile

lät lite suspekt när slangen hoppade av när vi låg fullt ös i 190
och ingen skruvmejsel hade vi =/
Senast redigerat av Growe (4 september 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#15
Audi-apan skrev:
Se för fasen till att skruva ihop skiten wink Skulle vara intressant att se hur dom är emot varandra våra bilar. 1,4 bar låter lite mycket för en 16T. men får ju lite mer skjut i mellanregistret men sen blir det varmt.

tror han pratade om pekar på 1.4 iallfall vet inte vart dom la gränsen
men peter ställde in sprutet och allt

nu blir det stora 940intercoolern och när den rasar blir det en från kl racing istället
och 16t lär inte bli långvarigt under huven hörde något om ett 19t som han var sugen på smile
den kommer dock ej rulla på banan

får se om han får liv i bilen själv måste jag jobba så man är inte mycket till hjälp

men håller tummarna annars får vi väll åka tråk saab eller 850 supersnik smile
då blir man ifrån körd av en orginal 343 med b14 smile
Senast redigerat av Growe (4 september 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#16
Audi-apan skrev:
Antar att du kommer hänge lite hos 300power imorgon då så kom fram och tjöta lite smile Har en metallic grön 344 smile

risken är nog stor..är ju t.o.m reggad på den sidan smile
man får inte missa något av peters tokbyggen
även om man är där någon gång om året

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#17
en kortare film 0-180 eller nått sånt med riktig fegstart
klicka på bilden så startar den
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/filmer/th_20100905012.jpg

omkörning av lite fordon..som bonus möter vi polisens tungagrupp just när vi klippt alla bilar och åker allt utom laglig fart ;-)
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/filmer/th_20100905009.jpg

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#18
nu är den där bilen död men var ute med hans nya bil och provkörde i går en 360gl med typ 10k på mätaren

ovanstånde motor satt monterad ibilen en sväng men nu sitter det en b230fk med 16v topp ett hybrid t03/t04 agg går gött kan jag säga
fullt tillräckligt med effekt men laddtrycksmätare gick inte över 0.6bar och den gick bättre än med b230fk med det dubbla laddet smile

låg och brände lite och den är fortfarande helt okej i 200blås
även om man känner att man börjar komma till vad dämpare och sånt klarar av
men hade sjukt skoj tyvärr ingen film då jag körde smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#19
motorn om jag inte minns fel är en B230FK 16v topp och ett hemma svetsat extraktor
ett kina agg t03/t04 hybrid med bytta lager
800cc spridare e85 ställbar btr ommoddad bmw luftklappa
iövrigt orginal tändsystem och sprut
vet inte om det var i det här utförande eller med något mer ladd så hade den 270hk
trycklockan ska bytas så trycket blir lite högre ska vara runt 1bar
sitter nog en tilton koppling oxå
inte riktigt hängt med på det här bygget

rolighetsfaktorn får 20 rattmuffar av 10
komfort får 0muffar

men vem f-n bryr sig om komfort!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/blandat/DSC00230.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/blandat/DSC00229.jpg

Kör fort så hinner inget hända...

12 Inlägg
26 augusti 2011
#20
Den är nästan identisk med Peter och han hade ju 278hk/418nm i motorn och den ser väldigt lik ut i motorrummet:D


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök