3308
Sök

Köpa eller inte köpa importbil?

13 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tja
Jag vet att jag har hört att det inte är så bra att köpa en importbil, men varför? jag frågade kollegorna på jobbet och dom säger bara att man kan bli blåst och att dom kan ha fler problem, men bilen jag hittat har gått i sverige sedan -06 och är svenskreggad, fullservad i sverige och den kostar 10.000+ mindre än en svensk bil, det är en golf gti från -06.
Den har all utrustning jag vill ha men finns det någon anledning till att inte köpa en import?

Tack på förhand /Dan

Edit: Den är importerad från Schweiz
Senast redigerat av Icon (27 augusti 2011)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 augusti 2011
#2
De kan vara skruvade mätare (kan det vara på svenska bilar med.)

Oftast mindre rost om de är ny importerade.

En bil är en bil. Känns det bra är det ingen fara. Är inte någon hjärnkirurgi smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Jävel
2 018 Inlägg
27 augusti 2011
#3
Sen har ju ofta en importbil annat andrahandsvärde, som du naturligtvis har som fördel nu när du ska köpa. Men nackdel när du ska sälja.

You got to risk it, to get the biscuit :)

749 Inlägg
27 augusti 2011
#4
Har själv 2st importerade bilar och de är mycket bättre välhållna från rost än de flesta andra svensksålda bilar.
De är i stort sett fullständigt rostfria.
Så importerad bil kan istället vara ett plus i kanten.

Är inte så lätt att fuska med mätarställningen på nyare bilar så de behöver du nog inte va orolig för.
Kanske va vanligare förr då km räknarna inte va digitala.
Enligt mig är det iallafall nu, en myt att importerad bil skulle vara sämre.

Sen är de i övrigt som svensksålda bilar förrutom att de brukar kunna sakna krängningshämmarstag.


711 Inlägg
27 augusti 2011
#5
Köpa en dussinbil som är importerad = nej.
Köpa en ovanlig bil som är importerad = ja.

T.ex. BMW 740/750 E38. Finns inte många svensksålda, nästan alla är importer. Då gäller det alltså att leta efter bilar som har historik kvar från ursprungslandet (t.ex. Tyskland) och bra ägarhistorik + annan historik här i Sverige.

Men en Volvo V70 köper man ju inte om den inte är svensksåld, det finns ju inte speciellt skäl att spara några tusenlappar på osäker historik. Samma bör sägas om Golf GTI V (tror jag det är?). Jag säger inte att det är en dussinbil, men det måste finnas svensksålda med god historik att välja mellan.


killercow
27 augusti 2011
#6
Kolla bara att det finns en exakt likadan modell som är svensk såld, annars kan de bli problem när nått går sönder å du måste lämna in den på verkstad.

Min syster råkade ut för detta med sin opel-import från tyskland. Den motorn som satt i hade inte sålts i sverige å de har blivit lite bökigt när den varit inne på verkstad. dom har fått beställt saker från tyskland och det har kosta massa extra plus att dom inte varit vana vid motorn å saker runt om så de blivit både svårt att hitta felen och tidsamt.

749 Inlägg
27 augusti 2011
#7
Okej, så då beror det alltså på vad det är för bil man är ute efter.
En fördel i vissa fall och i andra fall en nackdel.


998 Inlägg
27 augusti 2011
#8
killercow skrev:
Kolla bara att det finns en exakt likadan modell som är svensk såld, annars kan de bli problem när nått går sönder å du måste lämna in den på verkstad.

Min syster råkade ut för detta med sin opel-import från tyskland. Den motorn som satt i hade inte sålts i sverige å de har blivit lite bökigt när den varit inne på verkstad. dom har fått beställt saker från tyskland och det har kosta massa extra plus att dom inte varit vana vid motorn å saker runt om så de blivit både svårt att hitta felen och tidsamt.

Mitt ex syster råkade ut för det. byte en golf med sin morbror, vissade sig att den var import och hade en motor som inte såldes här i sverige, samt att allt stod på tyska i displayen. VW verkstaden hade lite problem med den även vid vanlig service.

Köpa import varför inte? kan vara lite dyrare försäkring. Men allt det här att du kan bli blåst kan du även bli med en svensksåld. Om du inte är bra på bilar så ta med en som kan och se vad det är för bil.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

1 482 Inlägg
27 augusti 2011
#9
Min Bmw 540 va importerad. Skonad från salt första 7åren av sitt liv och det syntes undertill.
Den hade komplett historik från att den rullade ut från bilhandlaren 1993 i tyskland. Full dokumentaion från service och reparationer i form av fakturor och kvitton, att boken va fullstämplad sket jag i.

Så sunt förnuft och lite större kontroll så kan du göra ett riktigt fint klipp.
Om mätaren är skruvad spelar även det mindre roll igentligen, gå på skick och kvitton/fakturor på servicar, stämplar kan man fejka väldigt enkelt...

BLT Service
Theracords Music Label

13 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#10
Okej. Tack för alla svar, är inte allt för grym på bilar så ni hjälper bra, kollade upp en försäkringskalkyl på den och de visade sig att den var 2500kr dyrar än en svensk bil per år.
Fick även reda på att den är importerad i april 2010 så den har inte rullat här så länge, ska skriva till han och fråga hur det ser ut med ägarhistorik och vilket språk menyerna i bilen är på. Känns som att jag kanske skiter i den och köper en svensksåld istället, synd bara då den är väl utrustad och har gått ~2000mil mindre än dom flesta andra.

396 Inlägg
27 augusti 2011
#11
saken e ju den att importerade bilar ofta har jävligt mkt mer utrusting än svsålda.
men som alltid, skicket avgör. känns det bra, är det bra. bäst är det att köpa direkt av personen som importerat, mätarjustering sker ALDRIG utomlands utan när de kommer till sverige.

finns i princip 3 saker att kolla vid importbilar:

är det krockad och bristfälligt lagad? (läs spackel)
är det verkligen bilen som beskrivs (ex. 850R eller mod. 850 T5)
har den gått 14200 mil?

711 Inlägg
28 augusti 2011
#12
Icon skrev:
har gått ~2000mil mindre än dom flesta andra.

Import var det ja... roll


1 298 Inlägg
28 augusti 2011
#13
Är inte rädd att köpa importerade bilar. Men man får göra en kalkyl med eventuellt förhöjd försäkringspremie etc och se efter om man överhuvudtaget har någon fördel att köpa bilen i fråga framför en svensksåld, för den ska ju säljas en dag också. I detta läget inser man precis som nämnts tidigare att det inte är mycket idé att köpa importerade dussinbilar. Men kollar man däremot på en något ovanligare modell så ser man snart att kanske över hälften av de objekt som finns på blocket faktiskt är importerade och då ligger modellens  prisbild därefter och det är alltså ingen anledning att banga en importerad bil bara för man är rädd att inte få så mycket för den när det är dags att sälja.

Angående skruvade mätare så är det vanligare på äldre bilar, och det kanske kan vara lite kul att veta att de importerade bilar som säljs skruvade här i sverige i nästan alla fall är skruvade av skuttfirman som importerat bilen, inte tyska ägaren. Så en privatimporterad bil som körts av en privatperson i tyskland och som dessutom har vettig servicehistorik etc ska inte vara något att vara rädd om.

Tyskarna utrustar ofta sina bilar lite annorlunda än vi gör i sverige. T.ex. är det ganska vanligt att hitta en Volvo S60 som saknar stolsvärme, har tygstolar men som har navigator. I Sverige kan en sån bil verka lite skum, så se till att bilen du köper har vettig utrustning så att den är enkel att sälja när det är dags för dig att sälja den.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

104 Inlägg
28 augusti 2011
#14
VAG brukar kunna kolla servicehistoriken på importbilar, om den är servad på märkesverkstad, före import, Tänkte köpa en s6 -00 för kanske 2 år sen, månaden före import var den på verkstan ca 22000 mil på mätaren, 3 månader efter import så visade mätaren ca 9000 mil, bilen har en stämplad servicebok.
Importbilar har en fiffelstämpel på sig men alla är inte fifflade, många avstår köp enbart för att den är importerad, bra när man ska köpa men väldigt dåligt den dan man ska sälja.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

749 Inlägg
28 augusti 2011
#15
När jag ska sälja min importerade bil årsmodell 1994 så kommer jag iallafall kräva samma pris som en svensksåld.
Det är skicket som avgör och den är mer påkostad och i bättre skick än de flesta andra som rullar, så att jag skulle få mindre betalt bara för den är importerad godtar jag ej.

En tråkig sak med bilförsäljning är att alla misskötta och vanvårdade bilar drar ner marknadsvärdet för de som sköter och kostar på sina bilar. Så att sälja en äldre bil i bra och välskött skick ger sällan nån förtjänst alls.
Senast redigerat av Bjornn (28 augusti 2011)


herr
321 Inlägg
28 augusti 2011
#16
Som sagt, finns både för och nackdelar.

Min 855 -96 t.ex.
Fördelar, 100% rostfri. När man ska byta någon del i underredet är ingenting fastrostat.
Mindre kallstarter (om bilen kommer från varmare breddgrader), och därmed mindre slitage på motorn.

Nackdelar, Bilen KAN ha blivit hårdare körd (Ex. Autobahn, om den är från tyskland), som min 855:a. En ventil gick åt helvete efter några års lugn körning. Dessutom var alla ventiltätningar helt slut. Detta blev dock inte så farligt dyr historia för min del (kontakter).

Så det är bara att provköra och göra en egen bedömning. Verkar motorn fräsch och låter som den ska så köp den bara. Men som sagt, var på din vakt. Antingen blir det skitbra eller så går det åt helvete. Men det gäller ju inte bara importbilar. Även en svensksåld bil kan motorn rasa i efter några hundra mil.

Lycka till!

Mvh Björn



Sök