Man skall också tänka på att tändboxen får sin uppfattning om motorns last, dvs motorns effekt, via en signal från bränsleboxen. Denna s.k "lastsignal" styrs av signalen från LMM och ju större signal från LMM - desto större lastsignal till tändboxen och desto mera (på höga lastsignaler) kommer tänsboxen att backa hem tändningen, dvs sänka den.
Så sätter man dit en större LMM än original så kommer signalen från LMM att bli mindre ju större LMM man har vid ett visst givet laddtryck.
(OK, i princip i alla fall)
Då kommer även lastsignalen till tändboxen att bli mindre än den var original vid ett visst laddtryck.
Detta leder till att tändningen kommer att bli HÖGRE vid ett visst givet laddtryck vilket ökar risken för spikningar.
Det är detta man vill komma åt med ett tändchip, dvs att sänka tändläget.
Att chippa LH2.4 vid "höga effekter" går, men det kräver en hel del motorkunskap och erfarenhet för det är rätt pilligt.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI