3528
Sök

Volvo V40 2.0T med 3" avgas effektminskning?

3 722 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
#1
Tänkte smälla på ett 3" avgassystem med en 500cells kat på min V40 2.0T.

Enligt någon så är detta inte bra, för det blir en effektminskning för där blir inget motstånd. Jag ska även ha en fullflödesdämpare.

Stämmer detta som denna person har sagt?

10 287 Inlägg
3 juli 2008
#2
På en turbomotor så skall man ha så lite motstånd som möjligt efter turbon. Det som driver turbon är skillnadstrycket och det blir maximalt när man har noll motstånd.
Men detta är inte samma som att motorns styrsystem kommer att gilla vad du gör. Har man otur så kan det få spel och ge dig problem som pendlande laddtryck, skenande laddtryck etc. Chip som är avsett för annat avgassystem är att rekommendera.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 722 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
På en turbomotor så skall man ha så lite motstånd som möjligt efter turbon. Det som driver turbon är skillnadstrycket och det blir maximalt när man har noll motstånd.
Men detta är inte samma som att motorns styrsystem kommer att gilla vad du gör. Har man otur så kan det få spel och ge dig problem som pendlande laddtryck, skenande laddtryck etc. Chip som är avsett för annat avgassystem är att rekommendera.

/Göran

Ja för jag ska ju chippa den nu till vintern, men det blir väl inga större problem då om man sätter på ett 3" innan chippningen då.?

Rapidoz
688 Inlägg
3 juli 2008
#4
Kommer antagligen inte bli några problem med 3" alls
men förstår inte varför alla älskar 3" hela vägen...
vilken effekt har folk egentligen i sina motorer så dom behöver så stora rör..

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 688 Inlägg
3 juli 2008
#5
940turboplus skrev:
Kommer antagligen inte bli några problem med 3" alls
men förstår inte varför alla älskar 3" hela vägen...
vilken effekt har folk egentligen i sina motorer så dom behöver så stora rör..

Förmodligen ingen effekt som kräver den diametern, men det låter onekligen bättre.
Har tanken slagit dig? roll

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 833 Inlägg
3 juli 2008
#6
SÄtt du på 3" men ha koll på laddtrycket.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Rapidoz
688 Inlägg
3 juli 2008
#7
Losgard skrev:
940turboplus skrev:
Kommer antagligen inte bli några problem med 3" alls
men förstår inte varför alla älskar 3" hela vägen...
vilken effekt har folk egentligen i sina motorer så dom behöver så stora rör..

Förmodligen ingen effekt som kräver den diametern, men det låter onekligen bättre.
Har tanken slagit dig? roll

skulle jag vilja ha bättre effekt med ett avgasrör hade jag byggt typ "backtrycksfångare"
och bara jämnat ut alla skarpa böjar tongue

haha jo om bilen inte går fort ska den iaf låta som den gör det lol
3" raka rör utan ljuddämp och du är kungen på gatan..not tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 688 Inlägg
3 juli 2008
#8
940turboplus skrev:
Losgard skrev:
940turboplus skrev:
Kommer antagligen inte bli några problem med 3" alls
men förstår inte varför alla älskar 3" hela vägen...
vilken effekt har folk egentligen i sina motorer så dom behöver så stora rör..

Förmodligen ingen effekt som kräver den diametern, men det låter onekligen bättre.
Har tanken slagit dig? roll

skulle jag vilja ha bättre effekt med ett avgasrör hade jag byggt typ "backtrycksfångare"
och bara jämnat ut alla skarpa böjar tongue

haha jo om bilen inte går fort ska den iaf låta som den gör det lol
3" raka rör utan ljuddämp och du är kungen på gatan..not tongue

3" raka rör utan ljuddämpare? Det har jag aldrig skrivit, dock att det låter gött med 3" om man kör som man ska, med dämpare och katalysator osv. På en turbobil brötar det inte så mycket som på en sugbil.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2008
#9
3" är trångt på en S40, är du klok så väljer du 3" DP till katt sen 2.5" efter katt.

iom du har en fas 2 2.0t så hade jah väntat med avgasröret till chippningen då kolvarna inte alltid är så starka på den modellen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rapidoz
688 Inlägg
4 juli 2008
#10
Losgard skrev:
940turboplus skrev:
Losgard skrev:

Förmodligen ingen effekt som kräver den diametern, men det låter onekligen bättre.
Har tanken slagit dig? roll

skulle jag vilja ha bättre effekt med ett avgasrör hade jag byggt typ "backtrycksfångare"
och bara jämnat ut alla skarpa böjar tongue

haha jo om bilen inte går fort ska den iaf låta som den gör det lol
3" raka rör utan ljuddämp och du är kungen på gatan..not tongue

3" raka rör utan ljuddämpare? Det har jag aldrig skrivit, dock att det låter gött med 3" om man kör som man ska, med dämpare och katalysator osv. På en turbobil brötar det inte så mycket som på en sugbil.

hahahaha nej det var jag som skrev det för att skoja ^^ menade inte att du skrivit det heller xD

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

3 722 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#11
har beslutat mig om att chippa först

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juli 2008
#12
Digital_Kicker skrev:
har beslutat mig om att chippa först

Mycket klokt val smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

38 Inlägg
2 november 2011
#13
Efter chippning steg 1 bsr. Kan man sätta på 3" framrör med race katalysator och förvänta sig en effektökning?


Steg3 2.0T autotech motor 15.,955kr. ska med 3"system ge 20hk mer och 20nm mer.

Vad gäller?


mvh


Juste, enligt Bsrs hemsida står det :

Till vissa turbobilar finns BSR 3" framrör med sportkatalysator som ger ytterligare effektfördelar genom möjligheter till bredare och högre laddtryck. BSR framrör måste kombineras med BSR sportsystem och BSR Steg 3 programvara.


Gäller detta även Volvo V40 2.0T ? Om bilen laddar 0,85 bar nu med steg1 (ren gissning) låt oss anta det,

Kan man höjja laddtrycket till 0,95?

MVH

(om någon undrar är jag riktigt nöjd med Bsr Steg 1)
Senast redigerat av v40-sarkom (2 november 2011)

3 860 Inlägg
2 november 2011
#14
INTE höjja laddet själv, BIG no no på den säger jag!! Det ska du bara gör via mjukvran/chip..


Men det kan vara så att det får likvärdig eller tom samma effekt med steg 1 chip och nytt avgas hel vägen som du får på steg 3. vissa bilar är det inte någon direkt skillnad i mjukvran mellan de stegen. MEN! Ja vet inte hur det ser ut på dessa..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök