3615
Sök

Är det okey att lägga igen bakre vindrutetorkaren?

1 433 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
tänkte lägga igen den men kanske ska vänta med det till efter bes om det blir problem där annars ? smile tack för alla svar!

Trucker
1 414 Inlägg
4 november 2011
Bara ta bort, du behöver inte ha en inre backspegel i bilen, så du behöver inte heller ha en bakrutetorkare, det är för "din" egna säkerhet, så du kan se bakåt/backa smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

1 433 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
zleepy skrev:
Bara ta bort, du behöver inte ha en inre backspegel i bilen, så du behöver inte heller ha en bakrutetorkare, det är för "din" egna säkerhet, så du kan se bakåt/backa smile

Thank you very much!

161 Inlägg
4 november 2011
Jag har plockat bort min smile

1 433 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Kanelbullen skrev:
varför tar ni bort?!?!? big_smile

för att det förhindrar mig från att få det att se clean ut , tex tar man bort skylten och märket så sitter det en ful jävla torkare kvar , känns det som om att man tar bort den också smile

161 Inlägg
5 november 2011
SylvesterStallone skrev:
Kanelbullen skrev:
varför tar ni bort?!?!? big_smile

för att det förhindrar mig från att få det att se clean ut , tex tar man bort skylten och märket så sitter det en ful jävla torkare kvar , känns det som om att man tar bort den också smile

Instämmer! Mkt snyggare utan torkare bak cool

KHRacing
5 november 2011
zleepy skrev:

Innerbackspegeln SKALL sitta kvar, dock får man trots detta måla sina bakre sidorutor
eller bakrutan med svart färg. - O ja, torkaren bak är ok att taga bort.

Evildan
5 november 2011
jag har mina vindrutetorkare på vindrutan och bakrutetorkare på bakrutan wink
men ja, det är godkänt utav SBP att plocka bort bakrutetorkaren, däremot får det inte sticka ut någon torkarmotorsplines/drivande axel ur bakluckan då det anses vara en "vass kant".

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
5 november 2011
KHRacing skrev:
zleepy skrev:

Innerbackspegeln SKALL sitta kvar, dock får man trots detta måla sina bakre sidorutor
eller bakrutan med svart färg. - O ja, torkaren bak är ok att taga bort.

Är du säker på det? På många bilar liknande mitt jobbs Renault Trafic skåp finns ingen backspegel från början?! Anledningen att jag frågar är att min egen Citroen Berlingo skåp har rutor bak och där sitter en spegel, men rutorna är igenlagda (insynsskydd) och jag har funderat på att ta bort innerspegeln..

/Mattias

4 767 Inlägg
5 november 2011
Det är skillnad på ett fordon som är reggat som en personbil och ett fordon som är reggat som lätt lastbil.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
5 november 2011
Erick skrev:
Det är skillnad på ett fordon som är reggat som en personbil och ett fordon som är reggat som lätt lastbil.

Ok, men min Berlingo är lätt lastbil. Är det ok att kasta den då? smile

/Mattias

Yellow bug!
1 640 Inlägg
6 november 2011
De släpper igenom utan innerbackspegel om den inte finns där. Men sitter den där , ska den vara hel och fungerande.

Så funkar det här iaf smile

Och håller med övriga här, så mycket snyggare utan torkare bak! Och på många bilar med lite år på nacken, så funkar ju torkaren bak oftast inte ändå wink
Senast redigerat av Televerket (6 november 2011)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

2 038 Inlägg
6 november 2011
Jag har besiktigat GT coupen 3 gånger utan inre backspegel. Inga problem.

Trucker
1 414 Inlägg
6 november 2011
Det är bara yttre speglar som måste finnas, inre behövs ej... smile

Ni som säger att den måste det, har fel smile

Nothing but

KHRacing
6 november 2011
zleepy skrev:

Sitter det där orginal så får man ej taga bort det. Annars vill jag att du posten en länk till transportstyrelsens regler där det står annorlunda smile

5 198 Inlägg
6 november 2011
Den behöver iaf inte fungera,, vilket torde betyda att man kan ta bort den,

http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … enDocument

Trucker
1 414 Inlägg
6 november 2011
KHRacing skrev:
zleepy skrev:

Sitter det där orginal så får man ej taga bort det. Annars vill jag att du posten en länk till transportstyrelsens regler där det står annorlunda smile

Klart du får, den behövss inte... besiktat mina bilar senaste fem åren UTAN inre bakspegel och den behövs icke smile står att man får nerslag på inre om yttre oxå saknas... smile

Så sluta mothugga nu smile

Nothing but

1 213 Inlägg
7 november 2011
Helrätt ta bort bakre torkare, blir mycke finare med clean utseende. smile

Ovavsett vad fordonet e reggat som så får man ta bort inre backspegel, förutsatt det finns yttre backspeglar.
Finns heller inget krav på att bakruta ska finnas förutsatt det finns yttre backspeglar. (Redan skrivits i tråden.)

Ytterspeglar får man ta bort förutsatt det finns inre backspegel & bakruta, men för att ta bort ytterspeglar då får man inte ha en mörktonad bakruta!
Har ju besiktat Mustangen utan yttre speglar, numera sitter det en på förardörren för att slippa se fula hål.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 november 2011
zleepy skrev:
KHRacing skrev:
zleepy skrev:

Klart du får, den behövss inte... besiktat mina bilar senaste fem åren UTAN inre bakspegel och den behövs icke smile står att man får nerslag på inre om yttre oxå saknas... smile

Att det släpps igenom är inte detsamma som att det är lagligt, jag har besiktigat en bil med tonade rutor runt om (Inklusive vindrutan) fler år i rad innan den till slut fick en anmärkning på detta. Det var en ganska milt tonat och väldigt snyggt gjort, så det var mycket svårt att upptäcka, men lagligt var det inte bara för den sakens skull. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Trucker
1 414 Inlägg
8 november 2011
Rquired skrev:
zleepy skrev:
KHRacing skrev:

Att det släpps igenom är inte detsamma som att det är lagligt, jag har besiktigat en bil med tonade rutor runt om (Inklusive vindrutan) fler år i rad innan den till slut fick en anmärkning på detta. Det var en ganska milt tonat och väldigt snyggt gjort, så det var mycket svårt att upptäcka, men lagligt var det inte bara för den sakens skull. smile

Det är lagligt, står i SBP's dator att inre ej behövs, men det ges nerslag på att inre saknas om yttre oxå saknas...  smile

Nothing but

Sök