3804
Sök

Trasigt slutsteg, Powerlampa blinkar

192 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
hej jag har ett litet problem.
Jag köpte en bil som kablar till slutsteg var dragna och allt verkade bra tills jag skulle koppla in steget (Blaupunkt 2x300W). då gick säkringarna i steget. då märkte jag efter undersökning att kablarna satt fel +till- och -till+. så jag gjorde om och rätt, bytte säkringar. men nu blinkar power lampan bara. en gång var 4.e sek?
Jag har kollat kretskort och allt verkar helt, inget synligt bränt.

Någon som har en aning om vad som kan gått sönder?

91 Inlägg
9 november 2011
Är där en diod som visar när den lagt sig i protect då? det kanske är så att när den blinkar så betyder det protect

192 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Kanske kan va så men hur får men den ur protect sen då? eftersom jag har försökt med det mesta bryta stömmen ett antal gånger, pillat på kablar och kretskort.

695 Inlägg
10 november 2011
Haglund_90 skrev:
hej jag har ett litet problem.
Jag köpte en bil som kablar till slutsteg var dragna och allt verkade bra tills jag skulle koppla in steget (Blaupunkt 2x300W). då gick säkringarna i steget. då märkte jag efter undersökning att kablarna satt fel +till- och -till+. så jag gjorde om och rätt, bytte säkringar. men nu blinkar power lampan bara. en gång var 4.e sek?
Jag har kollat kretskort och allt verkar helt, inget synligt bränt.

Någon som har en aning om vad som kan gått sönder?

Att säkringarna smällde är inte en garanti att de klarar sig vid felkoppling. De hinner juh gå rätt mycket ström genom steget innan säkringarna smäller om de inte sitter ett protectrelä som känner av felkoppling innan steget släpper vidare spänningen till dom vitala delarna i steget... Blaupunkt, vilken modell har du? nytt eller gammalt steg?? . . . . . Är de ett MOSFET steg eller är de ett gammalt traditionellt transistorsteg?..
En polare gjorde samma grej som du, hans remoterelä brann upp, sen när vi fått liv i steget igen visade sig att signaljorden brunnit också....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

192 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Vet inte vad det är för typ av transistorsteg, då jag köpte de beg så fanns inga papper eller nått.
Det med remoterelä.t ska jag kolla upp, ja ska även försöka hitta protect delen på kretskortet.

något tips på vad jag ska titta efter när jag ändå är igång och mäter?

695 Inlägg
10 november 2011
Haglund_90 skrev:
Vet inte vad det är för typ av transistorsteg, då jag köpte de beg så fanns inga papper eller nått.
Det med remoterelä.t ska jag kolla upp, ja ska även försöka hitta protect delen på kretskortet.

något tips på vad jag ska titta efter när jag ändå är igång och mäter?

Kondensatorer som läckt ut vätska/exploderat, brännmärken, bränd doft, ställen som kan ha varit onormalt varma, andra komponenter som ser värmeskadade ut etc.... men helt ärligt kan jag tycka att ett nytt fräscht steg kanske skulle vara på sin plats, inte min ensak men just blaupunkt är inte riktigt vad man skulle rekommendera........

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

192 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Får nog köpa en ny iallafall, tack för all hjälp.

Tråden kan stängas

Sök