3706
Sök

Bilprovningens resonemang kring anliggning av bromsar

152 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Senaste besiktningen hos Bilprovningen gav två fel där det ena var anliggning av bakbroms på en Volvo 240. Förra året identifierades samma fel, men kontrollanten sade väl bara att det där hjulet går lite trögt och inte mer med det.

Nu har jag dragit ur beläggen och smörjt dem på sidorna och försökt krafsa lite i oket. Det blev bättre och nu kan man snurra på hjulet utan att det bromsas upp snabbt. Tyvärr gjorde jag en miss och försökte bända bort den jobbiga bromsskölden för att kunna komma åt vid rengöring av bromsskivan (det kom lite silikonfett på den). Bromsskölden trasades upp ganska ordentligt vilket gjorde att det kom lite frasor mellan skölden och skivan. Det påverkar inte förmågan och skivan bromsas inte, men det skrapar en del nu. Jag hoppas det försvinner med tiden.

Jag inser att det inte är jättebra att ha skrapandet, men min fråga är om de kan gnälla på anliggning p.g.a. ett ljud från bromsen eller är det bara inbromsning som kan kallas anliggning. Alla erfarenheter är intressanta. Jag litar nämligen inte nämnvärt på Bilprovningens bedömningsförmåga i denna fråga, då Bilprovningen är en godtyckesverksamhet som borde ändras från grunden. Tramsig genomgång som vi hinner med av ditt fordon borde det stå i kallelsen.

21 761 Inlägg
12 november 2011
De kan säkert anmärka på "anliggning" ifall det finns ett skrapljud när hjulet rullas, men det kan ju även vara så att kontrollanten kikar lite närmare på vad som egentligen låter och specificerar anmärkningen.

Man tycker ju att "anliggning" bla borde innebära en viss inbromsning av hjulet när det snurrar, det håller jag med om. Har själv inte haft ett sånt "fel" på besiktningen någon gång så jag vet inte hur kontrollanten kan tänkas resonera. smile

152 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Om vi ställer fråga på det här sättet då, "får" besiktningen hitta nya fel på en obokad efterkontroll? Egentligen skulle detta vara samma fel, men med olika symptom, men ändå.

612 Inlägg
12 november 2011
Efterkontroll får begränsas begränsas till att endast undersöka det gamla felet, men det är fritt fram för dom att göra om en fullständig besiktning från början till slut.

664 Inlägg
12 november 2011
Om du har ombesiktning på dragkrogen sen ser dom att en bromsslang är trasig så lär dom ju ge d ig en anmärkning.

152 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Ok.

Men missljud skall väl de egentligen inte kunna bry sig om? Det låter lite knäppt tycker jag.

21 761 Inlägg
12 november 2011
Missljud kan ju innebära att någonting börjar bli trafikfarligt, då är det egentligen bra att kontrollanten undersöker detta i så fall och inte bara struntar i det. smile

Supraman
2 300 Inlägg
13 november 2011
På efterkontroll är det fritt fram för dom att ge anmärkning om dom hittar nya fel på fordonet.
Få bort skrapet så kan du andas ut.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

152 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
Jag fick bort det mesta av det efter lite mer pet. Och nu rullar det lätt även efter att man åkt runt och bromsat lite innan nästa test. Det låter liiiiiite när vid vissa ställen på hjulet passerar, men jag tror inte det skall vara några problem nu.

Bara att ge sig på nästa 2:a.

Sök