12 november 2011
Trådstartare
Senaste besiktningen hos Bilprovningen gav två fel där det ena var anliggning av bakbroms på en Volvo 240. Förra året identifierades samma fel, men kontrollanten sade väl bara att det där hjulet går lite trögt och inte mer med det.
Nu har jag dragit ur beläggen och smörjt dem på sidorna och försökt krafsa lite i oket. Det blev bättre och nu kan man snurra på hjulet utan att det bromsas upp snabbt. Tyvärr gjorde jag en miss och försökte bända bort den jobbiga bromsskölden för att kunna komma åt vid rengöring av bromsskivan (det kom lite silikonfett på den). Bromsskölden trasades upp ganska ordentligt vilket gjorde att det kom lite frasor mellan skölden och skivan. Det påverkar inte förmågan och skivan bromsas inte, men det skrapar en del nu. Jag hoppas det försvinner med tiden.
Jag inser att det inte är jättebra att ha skrapandet, men min fråga är om de kan gnälla på anliggning p.g.a. ett ljud från bromsen eller är det bara inbromsning som kan kallas anliggning. Alla erfarenheter är intressanta. Jag litar nämligen inte nämnvärt på Bilprovningens bedömningsförmåga i denna fråga, då Bilprovningen är en godtyckesverksamhet som borde ändras från grunden. Tramsig genomgång som vi hinner med av ditt fordon borde det stå i kallelsen.