3341
Sök

Volvo 245 V8 -75

Volvo 245 ifrån 1975 med V8

1 369 Visningar
Uppdaterades senast igår 00:09
4 Inlägg
söndag 02:43
Trådstartare
#1
Planen med denna är att få den i brukbart skick, sätta i en small block chevy och ha lite Amerikansk 70-tals ratrod stuk på bilen.

Så här såg den ut när den hämtades, stått nedsjunken i en skog och inte startad på över 20 år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-271f3097cc72cbf12dab40cb4601208c.jpg

Jag insåg fort att här fanns en hel del jobb innan denna bil ska kunna bli körduglig igen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-329682c43fa99258c160ad8f9e26db84.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-08d7b152bff2713c72e5f1410a6d2d17.jpg

Det var bara att börja kapa och rostlaga (nu är inte jag något proffs och hade aldrig gjort något liknande innan så lagningarna är långt ifrån perfekta men man lär sig allteftersom)

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-af5f24a76e5125b7db603c1000f84d05.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-bebc33a808a2befff6605451bbba8775.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-a57a8bdc45c02c59d10fc9c3886b849d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-e3960af122d02640396c490b24f41a27.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-f14cd85a2c261000b321450cdb28a60a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-2c74d594ecefbe316b16c34164f8e62f.jpg

Vips så satt där en tröskel!

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-6fa3444ec63c087764c51c8abe7265a6.jpg

Avsaknaden av golv började även åtgärdas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-a861fae144b233015b0dbb30d1d4715e.jpg

Båda baljorna bak hade återgått till naturen så dom fick återskapas av bästa förmåga

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-b54044e3dbf4300cb0d785f6178da4c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-1517e920ba5f630c50eb33e583e6b1d8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-ab2ac76f631b6073427f6dbb55375d61.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-e78a38cf3b338be739ae4c60bc2260dc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-da676ba6e4a8daf355711ec3f6b6c297.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-bf2c896fb4a09f56ad7b769b6c830268.jpg

Muttrarna på insidan av balken där växellådan fästes hade vid något tillfälle lossnat från sina svetsar och någon löste detta med kikhål i balken, detta åtgärdades och nya muttrar helsvetsades på insidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-8577aeb9262344cc35244ed5570e9dda.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-928cd7fa00f70ea3425d9ad6f4539858.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-2095a1314117c70ef753322213c3dd4f.jpg

Var vid detta tillfälle ganska trött på rostlagning så valde att försöka få liv i bilen och efter att ha fått nya tänddelar och lite bensin i förgasaren så hoppade den igång utan större bekymmer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-0f3c3a1488416908110640ed103c57ec.jpg

Bakaxeln och tillhörande stag fick sig en översyn med lite ny färg och nya bussningar, bilen fick nya bromsok, skivor, belägg och slangar runt om och även lite nya bromsrör där det kändes nödvändigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-2b1881b2bddc9e4ecc6d764a9696b260.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-7b1ce51dc31dcf182b66a54c60ab1812.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-1ca7bb370a1cf88ef7b683d534dae760.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-2497a23fb990d0ec8c64ec1b1e3aafab.jpg

Bilen rullades ut för att se hur det blev med nya fälgarna monterade och här är vi idag, mycket återstår men först är det dags att få lampor och andra småprylar att lira så man vågar ge sig ut på en provtur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-f2c499ceecade116fc7ff09d2e017d09.jpg

Fortsättning följer!

348 Inlägg
måndag 12:11
#2
Tycker lagningarna ser förjävla ok ut om du säger att du inte gjort nå liknande innan smile


634 Inlägg
måndag 20:17
#4
Håller med, rostlagningen ser professionellt ut. Betydligt bättre än mitt första försök.

Hur fick du till böjarna osv runt hjulhuset? Ska svetsa om min nu under sommarn.

Vad punktsvetsar du förövrigt med? MIG?

Professionell hatare

536 Inlägg
onsdag 17:28
#5
Hallå!
Ser ju riktigt fint ut, rostagningen ju högklassig.
Kommer bli intressant att följa, rädda en 245:a är ju riktigt nice.
Har för mig att det fanns kit att köpa för att bulta i V8.

Mvh///Micke.E


4 Inlägg
Igår 00:09
Trådstartare
#6
Kul att det är intresse för projektet! Och tackar för alla som berömmer mitt arbete även fast det finns mycket förbättringspotential big_smile

Blanke skrev:
Hur fick du till böjarna osv runt hjulhuset? Ska svetsa om min nu under sommarn.

Vad punktsvetsar du förövrigt med? MIG?

Skärmkanterna är köpta ifrån klokkerholm, ganska bra passform på just dom men andra delar är mindre bra. En sak att tänka på är att det inte verkar vara samma skärmkanter bak på sedan och kombi, har för mig att det skiljer i tjockleken på själva böjen men inte helt säker.

Jag punktsvetsar förövrigt med MIG genom att borra hål i yttre plåten och sedan fylla med svets, försöker punkta lika tätt som original eller tätare.

MickeEng skrev:
Har för mig att det fanns kit att köpa för att bulta i V8.

Har bara kunnat hitta färdiga kitt till LS motorer och inte till de tidiga SBC motorerna. Jag har tänkt använda mig av detta motorfäste (bild lånad från: https://www.v8volvo.se/285/index.html)

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-68799387b5e26455293ea63808f9c472.jpg

Har gjort en CAD-modell av denna som jag tänkt släppa (om intresset finns) efter att jag har monterat den och vet 100% att allt passar.
Här är lite bilder på min CAD-modell med motorblocket:

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-ca83aaa3a5ca35f57634b191536c52a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-d45faa6d857ab897bf87374efbaddc97.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-4023c1c1e53482cd2eb9c13986cc04d9.jpg

Här kommer även en uppdatering på bilen:

Lagade golvet fram på passagerarsidan och därmed är allt arbete med golvet avslutat vilket känns rätt så bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-b6a5de593f07c540b32df64a558fa0b7.jpg

Jag lägger karosserikitt över alla svetsar i kupén så det blir tätt och bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-c9b52fc14d1451c059679d652443d094.jpg

Batterihyllan hade mestadels frätt bort av batterisyra så jag tog väck den (eftersom batteriet kommer att sitta i bagaget) och svetsade igen hålen som även hade skapats i innerskärmen och infästningen för främre stötfångaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-d6fc7d0231b7bced2fca82f13330cffa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-5f13fe3af7c8299df2b3a9957a73f257.jpg

Nu är även bakvagnen helt monterad och åtdragen efter belastning med nya stötdämpare och även ny bränsletank.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-7f27d4e17ade530d52799b81f27e5185.jpg

För att få lite omväxling så satte jag igång med bilens belysning som mestadels bestod av lampor utan glas och ärgade kontakter och lamphållare, men efter 12 nya lampor, en ny strålkastare, nya blinkersglas och en massa putsande på kontaktytor så lös alla lampor som dom skulle.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-caa49ac1d47d7d810fb8995297e930e0.jpg

Satte först i 21w lampor till positionsljusen bak men det var lite för starkt så bytte dessa mot 5w vilket kändes mer rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-d5cc80ce73c39f9a36fcdab79ddc8410.jpg

Glömde ta med detta i förra inlägget men har även restorerat en takkorg som jag tänkt använda till denna bil, här kommer några bilder ifrån det:

Stommen köptes på en Volvomarknad och slipades sedan ner och målades med rostkyddsfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-f4b28fe1d552511f30e395a93443ef9a.jpg

Ribborna är gjorda av smyglist som sedan betsades och klarlackerades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-cadcc96595a3058dc735e19c7d17a28f.jpg

Testmontering på min andra 240, blev ganska nöjd med slutresultatet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224780/224780-6a780fe09c3edecbcfb9b3763c6813c0.jpg


Och det var nog allt för denna gång smile Är alltid kul att höra vad ni tycker om bygget och kom gärna med idéer om ni har något.

5 777 Inlägg
för 3 timmar sedan
#7
Vad jag minns när en kompis satte en Cheva 350 i sin 244a för snart 15år sen, så köpte han ett CSB-motorfästeskit som såg så gott som identiskt ut med det du designat smile

Standard med batterihyllan och plåten under, såg exakt lika ut i min 75a

Monterade du nyare tanken eller bara en 70-tals ersättare?
Har själv monterat nyare tanken i min 75a så man får skvalpskyddet runt armaturen.

P-ljus är 5W eller 10W, 21W är endast för dimljus, varselljus/DRL eller PWM-dimmat positionsljus så bra att du monterade i rätt lampor för annars syns inte bromsljuset lika tydligt smile
För starka lampor kommer även skada plastglasen och reflektorena.

Kul med takkorg, kör sig riktigt bra på 70-tals 245 big_smile



Sök