3351
Sök

Saab tändningen mellan stolarna och backen ur

658 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#1
Har en fundering angående vilka årsmodeller och modeller av Saab har tändningnyckeln där den skall vara normalt och inte mellan sätena och lägga i backen för att kunna dra ur nyckeln?
Tacksam för svar


210 Inlägg
15 november 2011
#2
Fear38 skrev:
Har en fundering angående vilka årsmodeller och modeller av Saab har tändningnyckeln där den skall vara normalt och inte mellan sätena och lägga i backen för att kunna dra ur nyckeln?
Tacksam för svar

Det är vad jag vet bara 9000 85-98 som har nyckeln på det konventionella sättet. Tidigare saabar hade nyckeln långt ner mellan stolarna. Nyare har den lite längre fram och upphöjd. Vad gäller backen hade 900 og den varianten.

Att ha nyckeln mellan stolarna eller en bit fram är enligt mig bara en fördel. Slipper ha nyckelknippan slängandes mot högerbenet och den är inte i vägen vid en ev krock.
Senast redigerat av Bosse-buss (15 november 2011)


Handledare
1 481 Inlägg
15 november 2011
#3
Finns väl några fler som har nyckeln på rattstången, om vi ska vara noga. Alla 96:or från 1964 och framåt. (Förmodligen på Saab 95 från 1960, hängde ihop med fyrväxlad låda) Man var tvungen att lägga i backen på dom också.
Tidigare satt nyckeln på instrumentbrädan.
Nyckeln vid mittkonsolen kom 1967 på Saab 99. Hängde med till 900 och vidare till 9-3.
9000 hade mycket riktigt nyckeln vid ratten. Flyttades ner på 9-5. Det betecknas som Saabisch......


18 Inlägg
15 november 2011
#4
Att ha nyckeln mellan stolarna eller en bit fram är enligt mig bara en fördel. Slipper ha nyckelknippan slängandes mot högerbenet och den är inte i vägen vid en ev krock.


Ja de som snor saab´ar håller säkert med dig.

Move Your Mind
164 Inlägg
15 november 2011
#5
Fear38 skrev:
Har en fundering angående vilka årsmodeller och modeller av Saab har tändningnyckeln där den skall vara normalt och inte mellan sätena och lägga i backen för att kunna dra ur nyckeln?
Tacksam för svar

Backen i för att få ur nyckeln kom med den 4-växlade lådan. 1960 på 95orna och 64 på 96orna. 99an var första modellen med nyckel mellan sätena, och backen i för att få ur nyckeln. Samma gäller og900, ng900, og9-3, og9-5. Ng9-3 har nyckeln mellan sätena men jag tror att man kan få ur nyckeln utan att behöva lägga i backen.
9000 är det "svarta fåret", förmodligen har det att göra med att Lancia, Alfa och Fiat var med på ett hörn där.

Personligen tycker jag det är väldigt logiskt att ha nyckeln där nere. Du tar på bältet, vrider om nyckeln, släpper handbromsen och lägger i ettan. Allt samlat nere på samma ställe så man slipper flytta handen fram och tillbaka en massa. smile Sen är det ganska skönt att slippa nyckeln i knäskålen vid eventuell krock. smile

Fiat Croma från 2005 och framåt har även den nyckeln mellan sätena.
(Kuriosa: Första generationens Croma är syskon med Saab 9000.)

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 november 2011
#6
bilkungen skrev:
Att ha nyckeln mellan stolarna eller en bit fram är enligt mig bara en fördel. Slipper ha nyckelknippan slängandes mot högerbenet och den är inte i vägen vid en ev krock.


Ja de som snor saab´ar håller säkert med dig.

Nu var det väl inte nyckelns placering som gjorde og900 var lätta att stjäla.


Hobby Fotograf
650 Inlägg
16 november 2011
#7
Andromeda skrev:
bilkungen skrev:
Att ha nyckeln mellan stolarna eller en bit fram är enligt mig bara en fördel. Slipper ha nyckelknippan slängandes mot högerbenet och den är inte i vägen vid en ev krock.


Ja de som snor saab´ar håller säkert med dig.

Nu var det väl inte nyckelns placering som gjorde og900 var lätta att stjäla.

Jag kan säga att det hade varit bra mycket jobbigare iallafall om nyckel satt som i en "normal" bil.


18 Inlägg
16 november 2011
#8
Att ha nyckeln mellan stolarna eller en bit fram är enligt mig bara en fördel. Slipper ha nyckelknippan slängandes mot högerbenet och den är inte i vägen vid en ev krock.


Ja de som snor saab´ar håller säkert med dig.

Nu var det väl inte nyckelns placering som gjorde og900 var lätta att stjäla.

Jag kan säga att det hade varit bra mycket jobbigare iallafall om nyckel satt som i en "normal" bil.


Jo till viss del var det placeringen av låset som gjorde det, kommer in massa smuts och grus i låset som gör att det slits,
   t,ex mitt fruntimmer hade en 900 som skulle till skrot, hon kunde med sin orig nyckel starta bilen, ta ur nyckeln och bilen fortfarande var igång, när jag skulle åka till skroten med den så tog jag av misstag fel nyckel som då var till en annan bil "som redan var skrotad" och startade hennes SAAB och for iväg, no problem lol
Bilen skrotades med fel nyckel innan misstaget upptäcktes.

plankan
16 november 2011
#9
saab_sonett skrev:
Finns väl några fler som har nyckeln på rattstången, om vi ska vara noga. .

Japp -
saab sonett smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 november 2011
#10
bilkungen skrev:
Att ha nyckeln mellan stolarna eller en bit fram är enligt mig bara en fördel. Slipper ha nyckelknippan slängandes mot högerbenet och den är inte i vägen vid en ev krock.


Ja de som snor saab´ar håller säkert med dig.

Nu var det väl inte nyckelns placering som gjorde og900 var lätta att stjäla.

Jag kan säga att det hade varit bra mycket jobbigare iallafall om nyckel satt som i en "normal" bil.


Jo till viss del var det placeringen av låset som gjorde det, kommer in massa smuts och grus i låset som gör att det slits,
   t,ex mitt fruntimmer hade en 900 som skulle till skrot, hon kunde med sin orig nyckel starta bilen, ta ur nyckeln och bilen fortfarande var igång, när jag skulle åka till skroten med den så tog jag av misstag fel nyckel som då var till en annan bil "som redan var skrotad" och startade hennes SAAB och for iväg, no problem lol
Bilen skrotades med fel nyckel innan misstaget upptäcktes.

Jag har nog tre 9000 (dvs nyckeln vid ratten) med den "funktionen" att man kan ta ur nyckeln när man vill tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

18 Inlägg
16 november 2011
#11
TBOC_Razor skrev:
bilkungen skrev:
Att ha nyckeln mellan stolarna eller en bit fram är enligt mig bara en fördel. Slipper ha nyckelknippan slängandes mot högerbenet och den är inte i vägen vid en ev krock.


Ja de som snor saab´ar håller säkert med dig.

Nu var det väl inte nyckelns placering som gjorde og900 var lätta att stjäla.

Jag kan säga att det hade varit bra mycket jobbigare iallafall om nyckel satt som i en "normal" bil.


Jo till viss del var det placeringen av låset som gjorde det, kommer in massa smuts och grus i låset som gör att det slits,
   t,ex mitt fruntimmer hade en 900 som skulle till skrot, hon kunde med sin orig nyckel starta bilen, ta ur nyckeln och bilen fortfarande var igång, när jag skulle åka till skroten med den så tog jag av misstag fel nyckel som då var till en annan bil "som redan var skrotad" och startade hennes SAAB och for iväg, no problem lol
Bilen skrotades med fel nyckel innan misstaget upptäcktes.

Jag har nog tre 9000 (dvs nyckeln vid ratten) med den "funktionen" att man kan ta ur nyckeln när man vill tongue

Då är det lika "bra" lås i dem då, så det bästa stöldskyddet är att ja ta med sig ett tändstift, eller ja varför inte bilbatteriet.

Handledare
1 481 Inlägg
16 november 2011
#12
plankan skrev:
saab_sonett skrev:
Finns väl några fler som har nyckeln på rattstången, om vi ska vara noga. .

Japp -
saab sonett smile

big_smile


Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2011
#13
Även Saab-Lancia 600 har nyckeln på det "normala" stället cool

(Slå mig inte yikes)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök