2580
Sök

Ang plenum b230

536 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjena.

Har köpt ett plenum insug i alu. Har en polare till mig som påstår att spridarhålen sitter förlångt upp..

Så tanken är att om så är fallet, så ska jag få det omsvetsat. Så vad säger experterna ? smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125768/125768-a3d243d49e949e895b7fc942ab8bddd6.jpg
Senast redigerat av Jonasarvidsson (10 januari 2012)


925 Inlägg
10 januari 2012
#2
höga varvtal så ska spridarna sitta långt bak, på låga varv vära insugsventilen. SÅ att.... vad ska du använda motorn till?

Mats

536 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#3
mats757 skrev:
höga varvtal så ska spridarna sitta långt bak, på låga varv vära insugsventilen. SÅ att.... vad ska du använda motorn till?

Mats

Bygger en helsmidd b230 med lite smågodis. Tanken är bara att ha en relativt vass gatbil och självklart nån stripp körning hit o dit, inget avancerat dock! smile ( Med effektmål på 4-500hk)
Senast redigerat av Jonasarvidsson (10 januari 2012)


866 Inlägg
10 januari 2012
#4
Möjligt vis ? Ser lite ut som om dom sitter lite långt ut mot från toppen?
Avståndet är det nog inte direkt fel på utan vinkelen !  Spriarens centrum linje ska helst peka mot centrum av kanalen med så liten vinkel som möjligt.  Men som mats skrev ska du ha bilen till lite bus så vad för ändra.
Det som händer är att du kan få ojämn tomgång när motorn är kall. Då spridar vinkelen är så kraftig så kommer soppan att hamna på  insidan av röret mitt i mot spridaren  och mer eller mindre rinna in i motorn. (förgasar stuk)  Får man lite värme i insuget och varvtal så kvittar vilken vinkel man har på spridarna då gashastigheten år så pass stor så den följer med så fint enda ner till inloppsventilen och där få man nästan en total sönderdelning av soppan. Effekt förlust ?? troligen inte ... kan få problem med avgasvärde på tomgång, Lite svårmappad då oxå .

536 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#5
tekniknissen1:  Okejdå.. Då kanske jag bör ändra vinkeln smile  Tack för ett bra svar!


866 Inlägg
10 januari 2012
#6
Nej ! Du vinner inget på det direkt !  Funktionen är där och sen får du strula med fuel railen oxå ...
Det är mer jobb för så lite ;-)
Jag hade spridarna sittandes 90 grader mot inloppet på en suzuki SJ 3 motor (swift 1,3 lit ) med turbo.
Funka alldeles utmärkt.
Det är mer om man är ute efter bränsle ekonomi som det börjar bli riktigt noga.

536 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#7
tekniknissen1 skrev:
Nej ! Du vinner inget på det direkt !  Funktionen är där och sen får du strula med fuel railen oxå ...
Det är mer jobb för så lite ;-)
Jag hade spridarna sittandes 90 grader mot inloppet på en suzuki SJ 3 motor (swift 1,3 lit ) med turbo.
Funka alldeles utmärkt.
Det är mer om man är ute efter bränsle ekonomi som det börjar bli riktigt noga.

Hm okejdå. Jag har ännu inte fått hem det så får väl kika på det när det väl kommer på posten..smile För att ändra på det lite om det skulle behövas är inga större bekymmer smile


8 250 Inlägg
10 januari 2012
#8
tekniknissen1 skrev:
Möjligt vis ? Ser lite ut som om dom sitter lite långt ut mot från toppen?
Avståndet är det nog inte direkt fel på utan vinkelen !  Spriarens centrum linje ska helst peka mot centrum av kanalen med så liten vinkel som möjligt.

Snarast så vill man ha spridarna riktade mot ventilerna, eftersom det är dit bränslet ska. Att sikta mitt i kanalen kan vara bra på ett ställe, men rakt in i väggen 1 cm senare.


536 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
tekniknissen1 skrev:
Möjligt vis ? Ser lite ut som om dom sitter lite långt ut mot från toppen?
Avståndet är det nog inte direkt fel på utan vinkelen !  Spriarens centrum linje ska helst peka mot centrum av kanalen med så liten vinkel som möjligt.

Snarast så vill man ha spridarna riktade mot ventilerna, eftersom det är dit bränslet ska. Att sikta mitt i kanalen kan vara bra på ett ställe, men rakt in i väggen 1 cm senare.

Så vad rekommenderar du?smile



Sök