2202
Sök

Bilen startar inte

16 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#1
Hej,

När jag skulle starta bilen idag så ville den inte starta, det var bara ett klickande ljud.
Har läst lite trådar här och är det startmotorn som har kraschat eller finns det något annat det kan bero på? Vad kostar ny startmotor ungefär? har en celica - 96.

Tacksam för svar!


5 Inlägg
11 februari 2007
#2
tja testa ett slå på solonoiden på startmotorn med en hammare elr nåt för det kan ha hänt att den har hängt sig. Om inte det hjälper så är det nog en ny elr lätt beg startmotor som gäller.


16 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#3
RouziMotorsport skrev:
min bror hade samma problem med sin bmw
Men går startmotorn runt eller? Tänds alla lampor?

Kolla batteriet. funkade på bmw iaf....

Nej, startmotorn går ej runt. Lamporna i bilen fungerar.


16 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#4
PPPBOSSE skrev:
tja testa ett slå på solonoiden på startmotorn med en hammare elr nåt för det kan ha hänt att den har hängt sig. Om inte det hjälper så är det nog en ny elr lätt beg startmotor som gäller.

Okej, umm vart sitter solonoiden? roll


Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
11 februari 2007
#5
klickar det hela tiden du har nycklen i start läget så byt batteri och var glad.

solenoiden sitter på startmotorn.


16 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#6
whitesnake skrev:
klickar det hela tiden du har nycklen i start läget så byt batteri och var glad.

solenoiden sitter på startmotorn.

Har köpt nytt batteri för inte så länge sedan. Tror inte det är batteriet tyvärr


21 761 Inlägg
11 februari 2007
#7
Dags att plocka fram multimetern och börja mäta lite här och var.

Kolla först att kablarna vid startmotorn sitter som de ska och inte glappar, kolla även batterikablarna så att de sitter bra. Ta en extra titt på batteriets jordkabel/fläta ner till karossen så att den inte har dålig kontakt.

Om allt verkar bra med kablarna så kan du börja mäta på batteripolerna hur mycket spänningen sjunker när nyckeln vrids till startläge. Om spänningen inte sjunker under 12V så kommer det inte fram tillräcklig spänning till startmotorn/solenoiden, då kan du mäta nere vid startmotorn istället(när nyckeln vrids i startläge).

Förresten, innan du börjar att mäta en massa, mät spänningen på batteriet med tändningen avslagen och ingenting annat påslaget(ingen dörr öppen eller så). Då bör spänningen helst vara över 12,5V.
Senast redigerat av Drönirettab (11 februari 2007)

16 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Dags att plocka fram multimetern och börja mäta lite här och var.

Kolla först att kablarna vid startmotorn sitter som de ska och inte glappar, kolla även batterikablarna så att de sitter bra. Ta en extra titt på batteriets jordkabel/fläta ner till karossen så att den inte har dålig kontakt.

Om allt verkar bra med kablarna så kan du börja mäta på batteripolerna hur mycket spänningen sjunker när nyckeln vrids till startläge. Om spänningen inte sjunker under 12V så kommer det inte fram tillräcklig spänning till startmotorn/solenoiden, då kan du mäta nere vid startmotorn istället(när nyckeln vrids i startläge).

Förresten, innan du börjar att mäta en massa, mät spänningen på batteriet med tändningen avslagen och ingenting annat påslaget(ingen dörr öppen eller så). Då bör spänningen helst vara över 12,5V.

Okej, tack för svaren, ska testa imorgon!


Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 februari 2007
#9
om det är kallt ute så kan det vara det som är felet blir oftast så på dislar men händer på bensinare me
vanligt fel



Sök