Jag monterade idag en Dieseltech D-box 2 i min v70. efter att jag monterat och skulle provköra så ställde jag chippet på 100% och när jag fick fäste med däcken och bilen drog på så gick den i "Linka hem" läge efter 2sec och det stod "motorservice erfordras". sen ställde jag boxen på 50% och när jag fick fäste blev det samma.
sen kopplade jag in ett diagnos instrument och läste felkoden och då stog det "fuel system leak detection small"
då åkte jag till volvo och frågade å där sa dom att jag bara skulle byta diesel filter så skulle det bli bra sedan så jag gjorde det men de blev ingen skillnad...
så jag undrar om det är nån som har någon aning om vad jag ska göra?
Ingen mening att säga att jag ska ta bort den för isf hade jag inte bett om hjälp
Har du testat att sänka den till ännu mindre än 50%, vad blev i så fall resultatet? Och vad är det 50% av?
Jo jag testade att ställa den mellan 30 och 40 med men det blev samma, när man har bra fäste och ger full gas så går den i Linka hem läge efter ca 2 sec =/ stänger man av motor och startar den igen så är den normal tills att man ger full gas igen och det blir samma.
Jag vet inte om det är procent den står i men det är iaf en potensiometer och det går att ställa den från 0 till 100
Oki, en följdfråga är om den ryker mycket när du kör? För då sätter jag min säck potatis på att du bränner massa soppa på höga varv, och när den får fäste går motorn ner i varv och den får för mycket soppa och kväver sig själv, anledningen att det fungerar på höga varv är att turbon trycker in massa luft så blandningen blir fet, testa att ställa den på säg 1/10 och se vad som händer, du måste känna dig fram till vad som fungerar, det finns inga skrivna regler på vad den skall klara så att säga.
Oki, en följdfråga är om den ryker mycket när du kör? För då sätter jag min säck potatis på att du bränner massa soppa på höga varv, och när den får fäste går motorn ner i varv och den får för mycket soppa och kväver sig själv, anledningen att det fungerar på höga varv är att turbon trycker in massa luft så blandningen blir fet, testa att ställa den på säg 1/10 och se vad som händer, du måste känna dig fram till vad som fungerar, det finns inga skrivna regler på vad den skall klara så att säga.
Jag är mycket tacksam för dina svar
den ryker ingenting alls faktiskt, och det blir samma sak om jag gasar på fullt i 1500 varv som i 5000 =/ det är så fort jag trycker full gas så slår den av =/
Oki, en följdfråga är om den ryker mycket när du kör? För då sätter jag min säck potatis på att du bränner massa soppa på höga varv, och när den får fäste går motorn ner i varv och den får för mycket soppa och kväver sig själv, anledningen att det fungerar på höga varv är att turbon trycker in massa luft så blandningen blir fet, testa att ställa den på säg 1/10 och se vad som händer, du måste känna dig fram till vad som fungerar, det finns inga skrivna regler på vad den skall klara så att säga.
Jag är mycket tacksam för dina svar
den ryker ingenting alls faktiskt, och det blir samma sak om jag gasar på fullt i 1500 varv som i 5000 =/ det är så fort jag trycker full gas så slår den av =/
Skulle stå mindre fet där uppe när du får laddtryck. Testa att ta bort boxen och se hur den går, om du fortfarande har samma problem. Annars ligger problemet i boxen och du borde få en ny, din motor borde ryka jävulen när den väl fungerar med 50%, borde bli ett svart moln efteråt.
Labbade med en 850 d5, gissar på att det är samma audi-diesel som du har, om du inte har volvos commonrail d5 då dvs. Den hade en potentiometer så man lurade styrningen att ställa på mera diesel.
Annars gissar jag helt enkelt på att boxen inte fungerar så bra ihop med din motor, att ditt styrsystem märker av att något är fel, att din box inte korrigerar detta felmedelande så att bilen går i säkerhetsläge.
Oki, en följdfråga är om den ryker mycket när du kör? För då sätter jag min säck potatis på att du bränner massa soppa på höga varv, och när den får fäste går motorn ner i varv och den får för mycket soppa och kväver sig själv, anledningen att det fungerar på höga varv är att turbon trycker in massa luft så blandningen blir fet, testa att ställa den på säg 1/10 och se vad som händer, du måste känna dig fram till vad som fungerar, det finns inga skrivna regler på vad den skall klara så att säga.
Jag är mycket tacksam för dina svar
den ryker ingenting alls faktiskt, och det blir samma sak om jag gasar på fullt i 1500 varv som i 5000 =/ det är så fort jag trycker full gas så slår den av =/
Skulle stå mindre fet där uppe när du får laddtryck. Testa att ta bort boxen och se hur den går, om du fortfarande har samma problem. Annars ligger problemet i boxen och du borde få en ny, din motor borde ryka jävulen när den väl fungerar med 50%, borde bli ett svart moln efteråt.
Labbade med en 850 d5, gissar på att det är samma audi-diesel som du har, om du inte har volvos commonrail d5 då dvs. Den hade en potentiometer så man lurade styrningen att ställa på mera diesel.
Annars gissar jag helt enkelt på att boxen inte fungerar så bra ihop med din motor, att ditt styrsystem märker av att något är fel, att din box inte korrigerar detta felmedelande så att bilen går i säkerhetsläge.
när jag tar bort boxen så går den som den ska.
när jag sätter i den så märker man ju riktig skillnad men som sagt den verkar inte arbeta så bra med motorstyrningen så den slår av =/ undra om man måste lämna in den på volvo så dom gör nått åt det lr om jag kan göra något själv? för boxen har tydligen suttit på en v70 commonrail diesel förut och fungerade så man tycker det är så konstigt att den inte fungerar på min =/
har du en 01 så har du inte volvos diselmotor utan vag dieseln och är samma som satt i 850 & S/V70. volvo diseln kom först 03
motorn heter D5244T och kom först i årsmod 01-02
"Under 2001 till årsmodell 2002 presenterades Volvos nya D5-motor, den första egenutvecklade commonrail dieselmotor med fem cylindrar och en slagvolym på 2.4 liter som utvecklade 163 hk och 340 Nm. Motorn fick god kritik för mycket lite dieselknatter, låg ljudnivå och låg bränsleförbrukning. "
Nästan samma fråga som förut, men vad händer om du sätter boxen på det minsta som det går? Fungerar den bra eller är det samma problem även då?
det har jag faktiskt inte testat, ska göra det imorgon och se om det fungerar
jag testade med att dra ner den till 0 och då gick det bra, sen ökade jag till ca 20 och då gick det ett tag, det fungerade längre men tillslut så gick den i linka hem..
sen provade jag att strypa retur ledningen för bränslet från pumpen och då gick det mycket bättre så nu kan jag ställa den på 40 och det funkar. Så jag måste ha dåligt bränsletryck.
jag undrar om det går att öka trycket på pumpen lr nått, om det finns någon backventil som har blivit kass lr om den är justerbar?