3024
Sök

Byta till nya högtalare men ha kvar delningsfilter?

16 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Hej, jag har köpt ett Ground Zero GZTC 165T 4ohm kit

För att använda delningsfiltret som är med så måste man använda kablarna som ingick med för de sitter fast i delningsfiltret men kablarna i sig är bland det tunnaste jag sett.

Men har två stycken Soundstream delningsfilter från RF-60C 4ohm

min fråga är om det går att koppla in kittet till dom?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 februari 2012
AntonJohannes skrev:
Hej, jag har köpt ett Ground Zero GZTC 165T 4ohm kit

För att använda delningsfiltret som är med så måste man använda kablarna som ingick med för de sitter fast i delningsfiltret men kablarna i sig är bland det tunnaste jag sett.

Men har två stycken Soundstream delningsfilter från RF-60C 4ohm

min fråga är om det går att koppla in kittet till dom?

DET beror på filterkonstruktionerna och vilka värden komponenterna har.
Så det går inte att ge ett ja eller nej......utan ett kanske.

Är båda filtren uppbyggda enligt enklaste möjliga kontruktion med 12db/okt och har samma delningsfrekvenser så skall det inte vara nge större problem.

Men varför inte löda på nya kablar på GZ-filtren?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
28 februari 2012
Men även om det är klena kablar till GZ, så antar jag att det enbart är diskanterna som filtret går till och dit behöver du inga grövre kablar.
Har en kännsla av att GZ har funderat på detta och anser att det räcker med de kablarna för vad högtalaren klarar av.
Frågan är mer, kommer du märka någon stor skillnad om du har grövre kablar?
Svar: Troligen inte.

PS: Vad har du för färg på dina högtalare i korgen?
För har du GZTC så har du separata delningsfilter, INTE kabel monterade. GZIC har kabelfilter och är röda/oranga i korgen.
Senast redigerat av TT-Avant (28 februari 2012)

16 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Men även om det är klena kablar till GZ, så antar jag att det enbart är diskanterna som filtret går till och dit behöver du inga grövre kablar.
Har en kännsla av att GZ har funderat på detta och anser att det räcker med de kablarna för vad högtalaren klarar av.
Frågan är mer, kommer du märka någon stor skillnad om du har grövre kablar?
Svar: Troligen inte.

PS: Vad har du för färg på dina högtalare i korgen?
För har du GZTC så har du separata delningsfilter, INTE kabel monterade. GZIC har kabelfilter och är röda/oranga i korgen.

i korgen så är de gula
det är utgång från filtret till både högtalare och diskant,
när man söker efter gztc 165t så är det separata delningsfilter t.ex. Blekinge bilradio,
men när man får hem det så är kablarna lödade på delningsfiltret, men på delningsfiltret finns även en lapp där det står gztc 165t

6 851 Inlägg
28 februari 2012
Skumt med högtalarna. Men iaf. sedan 2010 så har högtalaren varit grå med filterbox. Sedan kanske dem är lödda i/filterboxen. Men isf. kan man löda om dessa om man nu tror att kablarna är för klena. (tror jag dock inte)

Sök