3364
Sök

Mineral vs. syntetolja

8 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Vad exakt är skillnaden? Är mineral sämre eller är det bara en skröna? som jag förståt det så är oljorna lika bra på alla sätt och vis förutom att syntet håller längre/fler mil. Är detta sant?
Om jag har en sommarbil som rullar ca 500mil, är det lönt med syntetolja då eller funkar mineral lika bra? Och är biltemas oljor bra eller skit?

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 mars 2012
Dyr mineralolja är bra och billig mineralolja är skit. (Enkelt uttryckt)

Vad är det för bil, vad ska den ha för olja? Kör på det. Låt inte priset styra då olja är billigt utan titta i stället på viskositet och kvalitet. Kan din motor ha syntetolja så är det ju bara att köra på det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
20 mars 2012
cmdbadass skrev:
Vad exakt är skillnaden? Är mineral sämre eller är det bara en skröna? som jag förståt det så är oljorna lika bra på alla sätt och vis förutom att syntet håller längre/fler mil. Är detta sant?
Om jag har en sommarbil som rullar ca 500mil, är det lönt med syntetolja då eller funkar mineral lika bra? Och är biltemas oljor bra eller skit?

Det beror helt på vilken bil och hur den körs, titta i din instruktionsbok vilka krav ojlan skall uppfylla.
Biltemas olja är det absolut inget fel på, den oljan köps från en välrenomerad tillverkare.
Även om du kör så lite som 500 mil per sommar bör du ändå byta oljan inför varje ny säsong då olja åldras även bilen vinterförvaras, detta pga föroreningar som oljan tagit upp under den perioden du kört bilen.

Sök