3707
Sök

Hur räknar man ut volumetric efficiency (b234f)

45 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej jag har en b234f motor och ska bygga ett 4-2-1 (Tri-Y) Grenrör och måste ha volumetric efficiency för att slutföra min kalkyl

det jag har förstått är att man ska dividera

AVF = Actual volumetric flow rate (ft3/minute)

Med

TAF = Theoretical air flow rate (ft3/minute)

och multiplicera med 100

och då ska man få ut  volumetric efficiency (%)

skulle någon kunna hjälpa mig att räkna ut detta?

Mvh Dahl

Avstängd
18 Inlägg
1 mars 2012
#2
Är det inte TAF delat på AVF för att få ut slutsiffran på en ekvatoriska processen? det kan ju vara fel men vad vet jag

45 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#3
Nej tror de ska vara actual/theoretical

Avstängd
18 Inlägg
1 mars 2012
#4
Ne men det var bara förr i tiden ma gjorde så kanske

45 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#5
okej för jag har kollat lite länkar där de står lite och där stod det iaf så men det kanske finns nån annan här inne som vet mer?

men själva frågan är hur man får ut båda värdena?

Avstängd
18 Inlägg
1 mars 2012
#6
plussa dom?

45 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#7
???

Avstängd
18 Inlägg
1 mars 2012
#8
Ne ska inte va nån expert eller så men tror många håller med min rättvisa i detta okristliga sammhällsfundament

45 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#9
Men jag förstår inte vad du menar att plussa dom?

jag vill ha hjälp med hur man räknar ut dom 2 värdena...

Avstängd
18 Inlägg
1 mars 2012
#10
Dom 2 värderna kan uträknas genom en enkel adjektion mellan actual theoretical får att nå bästa möjliga resultat. Multiplicera även theoretical med 4 och dela på 5 sedan addera actual med det så bör du nå ditt resultat. Pma om du har fler frågor

45 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#11
Kan någon annan förklara detta för mig?

Avstängd
18 Inlägg
1 mars 2012
#12
GOOGLE hallåååå??

45 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#13
är det nu någon som skulle kunna ge mig några vettiga svar?

925 Inlägg
1 mars 2012
#14
Cylindervolymen vet du. Detr är bara att ultiplicera det med varvtalet så vet du det teoretiska luftflöde. Sedan mäter du luftflödet in i motorn och jämför det med det teoretiska värdet.
Har du ett bra insug som stämmer ihop med kamaxel, så bör fyllnadsgraden ligga på 100-105%.
Får man till en riktig rökarmotor kan man komma upp i 110-115%

Mats

45 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#15
Tackar big_smile

77 Inlägg
21 mars 2012
#16
Det är inga problem att komma upp i 120% VE heller men insuget stryper väldigt mycket. Precis som Mats sa så är ditt teoretiska luftflöde cylindervolymen gånger varvtalet. Eftersom varvtalet senare är detsamma när man multiplicerar det med det aktuella flödet kan man ta bort den faktorn. Alltså:

Luftflöde/teoretiskt luftflöde=kvot

Denna kvot är den procentfaktor som betecknar hur många gånger mer luft än cylindervolymen man får in. Denna är för 120% VE 1.2 eller 120/100, alltså 120%.


Sök